Přeskočit na hlavní obsah

Trolejbusy mají nahradit stávající metrobusy

Velkoměsto Istanbul provozuje pro páteřní trasy metro a tramvaje, což známe třeba z Prahy. Nadto provozuje metrobusy, což jsou dlouhé autobusy na vlastních silnicích. A protože tyto autobusy přestávají svou kapacitou stačit, je plán nahradit je pomocí trolejbusů.

Vozy metrobusu mají kapacitu 125 pasažérů a testují se vozy s kapacitou 200 až 225 pasažérů, zatímco plánované trolejbusy mají mít 200 až 250, tady až dvojnásobek běžných metrobusů. Zatím se uvádí rok 2022 jako nejbližší možný, konkrétní modely trolejbusů zatím nejsou známy.



Istanbul již v minulosti trolejbusy provozoval, a to od 27. května 1961 do 16. července 1984, a to výhradně na evropské straně města.



Tedy u nás trolejbusy jezdí, ale ty metrobusy mi připadají větší.
A máte tam kloubáky?
Máme, ale autobusy pro metrobus mi připadají delší, támhleten třeba.
Aha, to jsou ty nové. Ano, to už je pořádný kousek.
Viděl jsi někdy trolejbusy moderní, dlouhé, třeba Motaš?
Co to tu motáš?
Ale ne, to je dopravní podnik města Malatya, MOTAŞ (Malatya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Hizmetleri = Přepravní služby městského úřadu Malatya). Ti zavedli trolejbusy 10. března 2015 a mají pořádné kousky, však se podívej.
To je tedy opravdu jiné, než co znám z Česka.
A víš, jak těm svým trolejbusům říkají? Trambüs, česky bychom řekli trambus.
Trambus se říkalo takovým těm stěhovákům, ale to už je dávno.
V Turecku vyrábí trambusy třeba firma Bozanakaya z Ankary.
Cože? Bonanza? To jsem v životě neslyšel.
Nedivím se. Ale o zcela neznámou firmu nejde. Svoje tramvaje třeba exportovala do rumunského Temešváru, nebo vlaky metra do Bangoku. A jak čtu v informačním letáku výrobce [PDF], tak tahle firma vyrábí také trambusy, kde podle standardu AW4 počítají s 8 lidmi na metr čtvereční. Ve verzi dlouhé 18,75 metrů je kapacita 180 až 190 lidí (40-50 sedících), při dlouhé verzi (24,7 metrů) trambus pojme až 260 - 270 lidí, z toho 50-60 sedících.
To už je dost. Takže tohle bude jezdit v Istanbulu?
Istanbul zatím neřekl kdo bude dodavatel, tak uvidíme. Tohle je jen příklad jak by to mohlo vypadat.
Vlastně to je jako v Praze.
Jak to myslíš?
No že i v Praze jezdívaly trolejbusy.
Fakt? To nevím.
Byly, od 29. srpna 1936 do 15. října 1972.
Aha, tak proto si na to nevzpomínám.
...ale od 15. října 2017 začaly jezdit v Praze tramvaje trolejbusy znovu. Tady v Istanbulu se to taky zrušilo a opět se o tom mluví.
A nebudou v Istanbulu třeba jezdit trolejbusy Škoda?
Nemyslím. Pokud nevyvinou nové modely, tak ty stávající mají poloviční kapacitu oproti tomu, co Istanbul potřebuje.

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,