Velkoměsto Istanbul provozuje pro páteřní trasy metro a tramvaje, což známe třeba z Prahy. Nadto provozuje metrobusy, což jsou dlouhé autobusy na vlastních silnicích. A protože tyto autobusy přestávají svou kapacitou stačit, je plán nahradit je pomocí trolejbusů.
Vozy metrobusu mají kapacitu 125 pasažérů a testují se vozy s kapacitou 200 až 225 pasažérů, zatímco plánované trolejbusy mají mít 200 až 250, tady až dvojnásobek běžných metrobusů. Zatím se uvádí rok 2022 jako nejbližší možný, konkrétní modely trolejbusů zatím nejsou známy.
Istanbul již v minulosti trolejbusy provozoval, a to od 27. května 1961 do 16. července 1984, a to výhradně na evropské straně města.
Tedy u nás trolejbusy jezdí, ale ty metrobusy mi připadají větší.
A máte tam kloubáky?
Máme, ale autobusy pro metrobus mi připadají delší, támhleten třeba.
Aha, to jsou ty nové. Ano, to už je pořádný kousek.
Viděl jsi někdy trolejbusy moderní, dlouhé, třeba Motaš?
Co to tu motáš?
Ale ne, to je dopravní podnik města Malatya, MOTAŞ (Malatya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Hizmetleri = Přepravní služby městského úřadu Malatya). Ti zavedli trolejbusy 10. března 2015 a mají pořádné kousky, však se podívej.
To je tedy opravdu jiné, než co znám z Česka.
A víš, jak těm svým trolejbusům říkají? Trambüs, česky bychom řekli trambus.
Trambus se říkalo takovým těm stěhovákům, ale to už je dávno.
V Turecku vyrábí trambusy třeba firma Bozanakaya z Ankary.
Cože? Bonanza? To jsem v životě neslyšel.
Nedivím se. Ale o zcela neznámou firmu nejde. Svoje tramvaje třeba exportovala do rumunského Temešváru, nebo vlaky metra do Bangoku. A jak čtu v informačním letáku výrobce [PDF], tak tahle firma vyrábí také trambusy, kde podle standardu AW4 počítají s 8 lidmi na metr čtvereční. Ve verzi dlouhé 18,75 metrů je kapacita 180 až 190 lidí (40-50 sedících), při dlouhé verzi (24,7 metrů) trambus pojme až 260 - 270 lidí, z toho 50-60 sedících.
To už je dost. Takže tohle bude jezdit v Istanbulu?
Istanbul zatím neřekl kdo bude dodavatel, tak uvidíme. Tohle je jen příklad jak by to mohlo vypadat.
Vlastně to je jako v Praze.
Jak to myslíš?
No že i v Praze jezdívaly trolejbusy.
Fakt? To nevím.
Byly, od 29. srpna 1936 do 15. října 1972.
Aha, tak proto si na to nevzpomínám.
...ale od 15. října 2017 začaly jezdit v Praze trolejbusy znovu. Tady v Istanbulu se to taky zrušilo a opět se o tom mluví.
A nebudou v Istanbulu třeba jezdit trolejbusy Škoda?
Nemyslím. Pokud nevyvinou nové modely, tak ty stávající mají poloviční kapacitu oproti tomu, co Istanbul potřebuje.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat