Přeskočit na hlavní obsah

Trolejbusy mají nahradit stávající metrobusy

Velkoměsto Istanbul provozuje pro páteřní trasy metro a tramvaje, což známe třeba z Prahy. Nadto provozuje metrobusy, což jsou dlouhé autobusy na vlastních silnicích. A protože tyto autobusy přestávají svou kapacitou stačit, je plán nahradit je pomocí trolejbusů.

Vozy metrobusu mají kapacitu 125 pasažérů a testují se vozy s kapacitou 200 až 225 pasažérů, zatímco plánované trolejbusy mají mít 200 až 250, tady až dvojnásobek běžných metrobusů. Zatím se uvádí rok 2022 jako nejbližší možný, konkrétní modely trolejbusů zatím nejsou známy.



Istanbul již v minulosti trolejbusy provozoval, a to od 27. května 1961 do 16. července 1984, a to výhradně na evropské straně města.



Tedy u nás trolejbusy jezdí, ale ty metrobusy mi připadají větší.
A máte tam kloubáky?
Máme, ale autobusy pro metrobus mi připadají delší, támhleten třeba.
Aha, to jsou ty nové. Ano, to už je pořádný kousek.
Viděl jsi někdy trolejbusy moderní, dlouhé, třeba Motaš?
Co to tu motáš?
Ale ne, to je dopravní podnik města Malatya, MOTAŞ (Malatya Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Hizmetleri = Přepravní služby městského úřadu Malatya). Ti zavedli trolejbusy 10. března 2015 a mají pořádné kousky, však se podívej.
To je tedy opravdu jiné, než co znám z Česka.
A víš, jak těm svým trolejbusům říkají? Trambüs, česky bychom řekli trambus.
Trambus se říkalo takovým těm stěhovákům, ale to už je dávno.
V Turecku vyrábí trambusy třeba firma Bozanakaya z Ankary.
Cože? Bonanza? To jsem v životě neslyšel.
Nedivím se. Ale o zcela neznámou firmu nejde. Svoje tramvaje třeba exportovala do rumunského Temešváru, nebo vlaky metra do Bangoku. A jak čtu v informačním letáku výrobce [PDF], tak tahle firma vyrábí také trambusy, kde podle standardu AW4 počítají s 8 lidmi na metr čtvereční. Ve verzi dlouhé 18,75 metrů je kapacita 180 až 190 lidí (40-50 sedících), při dlouhé verzi (24,7 metrů) trambus pojme až 260 - 270 lidí, z toho 50-60 sedících.
To už je dost. Takže tohle bude jezdit v Istanbulu?
Istanbul zatím neřekl kdo bude dodavatel, tak uvidíme. Tohle je jen příklad jak by to mohlo vypadat.
Vlastně to je jako v Praze.
Jak to myslíš?
No že i v Praze jezdívaly trolejbusy.
Fakt? To nevím.
Byly, od 29. srpna 1936 do 15. října 1972.
Aha, tak proto si na to nevzpomínám.
...ale od 15. října 2017 začaly jezdit v Praze trolejbusy znovu. Tady v Istanbulu se to taky zrušilo a opět se o tom mluví.
A nebudou v Istanbulu třeba jezdit trolejbusy Škoda?
Nemyslím. Pokud nevyvinou nové modely, tak ty stávající mají poloviční kapacitu oproti tomu, co Istanbul potřebuje.

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Zemětřesení na jihozápadě Turecka s obětí a desítkami zraněných

[ aktualizováno ve 22:24 ] Když se v Turecku řekne zemětřesení, často se tím míní jihovýchod země nebo jen Istanbul. To se ale upírá právo na zemětřesení jiným regionům, když je Turecko stejně jako Řecko protkáno zemětřesnými zlomy. Svou pozornost si nyní vybrala turistická zóna v provincii Muğla v čele s městem Marmaris ve 02:17:27 v noci místního času. Ministr vnitra Ali Yerlikaya uvedl, že v Muğle a jejích okresech bylo na místě ošetřeno 14 z našich 69 občanů, kteří v důsledku paniky skočili z výšky. 8 osob bylo ošetřeno a propuštěno ambulantně. Vyšetření a léčba 46 našich občanů pokračují na pohotovosti. Průpovídku "nejhorší smrt je z vyděšení" si nevzala k srdci 14letá Afranur Günlü z Fethiye, která na panickou ataku ze strachu ze zemětřesení bohužel zemřela i přes péči lékařů v místní nemocnici. lidé cítili zemětřesení až v Egyptě, Izraeli, Libanonu, Sýrii, Kypru nebo Řecku Evropské zemětřesné centrum připsalo zemětřesení řeckému ostrovu Rhodos, který je sice nedaleko, ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...