Zatímco v Česku jsme více či méně zvyklí, že jsou mnohé produkty celoročně, v Turecku je daleko obvyklejší sezónování. To do velmi nedávné doby platilo také pro zmrzliny a pro mnohé prodejce to platí dodnes. Co to znamená v praxi?
Prvním podzimním dnem (tedy ještě v září) již někteří prodejci vypnuli své mrazicí boxy a vrátili dodavatelům. Alespoň v mém okolí šlo hlavně o prodejce místní značky Panda. Nejen na jižním horkém pobřeží, ale i v chladnějším Istanbulu se denní maximální teploty pohybovaly na 25 stupni.
Přechodem do října nastalo několik událostí. Díky povětrnostním podmínkám se na zhruba týden v Istanbulu pohybuje počasí velmi netypicky mezi vánkem a bezvětřím. To umožnilo slunci ohřát asfalt a beton natolik, že denní teploty stoupají nad 30 stupňů, v některých čtvrtích skoro na 35. Noční ale klesají opět pro Istanbul netypicky o 10 až 20 stupňů. Tak velké rozdíly denních a nočních teplot jsou obvyklé spíš v suchém vnitrozemí. I přes tento záchvěv horka se mnozí další prodejci rozhodli, že když už je říjen, tak je opravdu nejvyšší čas ukončit zmrzlinářskou sezónu. Pro prodejce Algidy tomu přispělo i ukončení soutěže o dva sportovní vozy k poslednímu září.
Právě značka Algida se rozhodla roku 2017 onu tradici pouze letního pojídání zmrzliny změnit vtipnou reklamní kampaní na vlastní značku Maraş Usulü "Kdo říká, že se v zimě zmrzlina nejí?" [Youtube].
MIMOCHODEM: Tato zmrzlina je místní specialita zvaná turecká mastichová zmrzlina je založena na salepu a mastichu, ale hlavně na kozzím mléku (ideálně z koz, chovaných vysoko v horách kolem města Kahramanmaraş [Kahramanmaraš]; to má dnes přes 1 milion obyvatel). To však toto dlouhé jméno nosí až od roku 1973, do té doby pouze Maraş [maraš]. Důvodem k přejmenování mělo být hrdinství místních při francouzské okupaci po skončení první světové války (slovo "kahraman" znamená hrdina). Jde o odkaz na Marašskou bitvu v zimě roku 1920 (Istanbul byl v té době ještě okupován armádami několika zemí včetně Francie). Pamětníci si vzpomenou na sovětský titul "město-hrdina", udělované od roku 1965 za hrdinství v boji proti fašismu (například Leningrad / Petrohrad, Stalingrad / Volgograd, Oděsa, Moskva a další).
Podle informací z roku 2014 měla Algida 77% podíl na tureckém trhu se zmrzlinou. O zbytek (tedy o pouhých 23 %) se dělily značky (Ülker) Golf, Panda, Mado (a další, ve zdroji ani neuvedené značky). Drobný výzkum v mém okolí tento podíl potvrdil. Drtivá většina obchodů měla chladicí box Algida (včetně náplně), výjimečně pouze jinou značku, než Algidu. Pokud měl prodejce jinou značku než Algidu, tak měli také Algidu.
Kde v Istanbulu za skvělou zmrzlinou?
Například na asijskou stranu, městská část Kadıköy, čtvrť Moda, cukrárna Meşhur Dondurmacı Ali Usta (adresa Caferağa, Moda Cd., 34710 Kadıköy/İstanbul). V okolí jsou i další velmi oceňovaná místa, jako Balkaymak Dondurma (také Moda), dále Vero Gelato nebo MUÀ Gelatieri d'Italia (oboje Caddebostan, třída Bağdat), YUSDO (Bostancı). Evropská strana tak vysokou koncentraci skvělých "zmrzlináren" na jedné lokalitě nemá, spíš je to rozprostřeno, jako Dondurmacci (Etiler, Bešiktaš), Girandola (Arnavutköy, Beşiktaş), Mini Dondurma (Bebek, Beşiktaş), nebo Damla Dondurma (Feriköy, Şişli). Naopak příznivci Dondurmino Gelato (Karaköy, Beyoğlu) si musí buď nechat zajít chuť (tato pobočka je zavřena), nebo zajet či zaletět do Alaçatı v provincii Izmir.
Mimochodem: víte, že jméno řetězce cukráren MADO pochází z Maraş dondurması? To také vysvětluje, že především producenti pravé marašské zmrzliny mají často na konci DO. Tu je příklad několika produktů (a jejich výrobců):- Tordo Dondurma (Tordo)
- Yaşar Dondurma (Mado)
- Ferah Dondurma (Edo)
- Kervan Dondurma (Alpedo)
MIMOCHODEM: Víte, že hlavně prozápadně / republikově / proAtatürkově smýšlející Turci značku MADO od konce května 2013 bojkotují (tedy od počátku událostí v Gezi parku)? Pobočky tohoto řetězce demonstranty schovávající se před slzným plynem a vodními děly opět vyhodili, aby se tak řeklo, do centra dění. Podobně se bojkot začal týkat také značek Saray, Sütiş, Koton, ale také Starbucks. Mezi naopak podporované značky patří Koç Holding [WIKI] a vše, co do něj patří (tedy i Arçelik / Beko a Grundig) díky nařízení jejich hotelu Divan [WIKI], aby demonstrantům pomáhali, jak jen to bude možné, včetně lékařského ošetření. Ale to už je zcela jiný příběh...
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat