Přeskočit na hlavní obsah

Istanbul: pod 25 % pitné vody

 Jak se loni předvídalo, Istanbul bude zanedlouho na suchu. Zatímco v minulém roce se hladina nesnížila pod 30 % ani v nejsušším dni, letos již poklesla pod 25 % a nadále klesá. Loni bylo touto dobou o více než 10 procentních bodů více.

Zkraje letošního dubna se dosáhlo 70 % naplněnosti nádrží, od té doby klesá. A potřeba stoupala, nejvyšší byla první zářijový týden, kdy denní spotřeba byla téměř 3,3 milionu kubických metrů.


Istanbul: Týdenní spotřeba vody (2020)

Otázka pitné vody se objevila jako jeden z hlavních argumentů proti megalomanským projektům typu 3. letiště (dnes pojmenované Letiště Istanbul), nebo Kanál Istanbul. Ten je prosazován hlavou státu a má vytvořit z evropské části Istanbulu ostrov. Z východu je přírodní Bospor, ze západu se má vykopat právě Kanál Istanbul. Faktem je, že již nyní začínají být zásoby vody znepokojující, budoucnost ukáže kam až může klesnout zaplněnost nádrží.




Problém se ale netýká jen Istanbulu, ale daleko širší oblasti. Na kriticky nízké hladině je plno řek od Marici na hranici s Řeckem (turecky Meriç, protéká městem Edirne) přes Izmir až po černomořské řeky. Zatímco západ Turecka může být sušší i jindy, černomořský region Turecka je obvykle velmi vlhký a deštivý. Množství dešťových srážek celkově výrazně klesá i jinde (však toto téma se začíná řešit i v Česku, rok co rok stále silněji). Však podzim býval srážkově příznivý, ale letos až na chvilkové výkyvy skoro neprší.



Situace na řece Marica je vynásobena situací v Bulharsku, odkud řeka přitéká. Také Bulharsko se potýká s nedostatkem srážek, takže zadržuje stále větší množství vody právě z řeky Marica. Proto do Turecka přitéká ještě méně vody, než by odpovídalo srážkové situaci. V Turecku na evropské straně je tak ohrožena úroda přenice pšenice a slunečnice (úroda přenice bude vždy velká, na rozdíl od pšenice... už jsem ten překlep opravil...).


Istanbul: Kolik je vody v jednotlivých nádržích?

Ale vraťme se zpět do Istanbulu. Rozloha města je dost velká, navíc jde v drtivé většině o beton a asfalt. Velké množství dešťové vody se bez užitku odvádí pryč, případně se mění v povodňovou vodu, která nejenže není užitečná, ale navíc škodí. Problematika bleskových povodní je ale složitá, netýká se jen Istanbulu a zastavěných oblastí obecně, ale také kulturní krajiny či lesních porostů, které kvůli špatnému hospodaření lidí nejsou schopny takovým srážkám odolávat.


Istanbul: roční spotřeba vody

Spotřeba vody v Istanbulu každoročně stoupá. Zatímco roku 2010 se odebralo 778,027 milionu kubíků, roku 2019 to bylo už 1.061,77 milionů.


Istanbul: roční úhrn srážek (čára znamená padesátiletý průměr)


ODKAZY:
https://www.iski.istanbul/web/tr-TR/baraj-doluluk
https://www.dailysabah.com/turkey/threat-of-drought-rises-as-dams-dry-up-in-many-regions-of-turkey/news

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Zemětřesení na jihozápadě Turecka s obětí a desítkami zraněných

[ aktualizováno ve 22:24 ] Když se v Turecku řekne zemětřesení, často se tím míní jihovýchod země nebo jen Istanbul. To se ale upírá právo na zemětřesení jiným regionům, když je Turecko stejně jako Řecko protkáno zemětřesnými zlomy. Svou pozornost si nyní vybrala turistická zóna v provincii Muğla v čele s městem Marmaris ve 02:17:27 v noci místního času. Ministr vnitra Ali Yerlikaya uvedl, že v Muğle a jejích okresech bylo na místě ošetřeno 14 z našich 69 občanů, kteří v důsledku paniky skočili z výšky. 8 osob bylo ošetřeno a propuštěno ambulantně. Vyšetření a léčba 46 našich občanů pokračují na pohotovosti. Průpovídku "nejhorší smrt je z vyděšení" si nevzala k srdci 14letá Afranur Günlü z Fethiye, která na panickou ataku ze strachu ze zemětřesení bohužel zemřela i přes péči lékařů v místní nemocnici. lidé cítili zemětřesení až v Egyptě, Izraeli, Libanonu, Sýrii, Kypru nebo Řecku Evropské zemětřesné centrum připsalo zemětřesení řeckému ostrovu Rhodos, který je sice nedaleko, ...

Nehoda autobusu v severním Turecku má řadu obětí

Silnice mezi okresním městem Ezine a centrálním městem stejnojmenné provincie Čanakkale se dnes stala svědkem řetězové nehody. Srážkou osobního automobilu, linkového autobusu a nákladního auta vezoucího kmeny stromů si vyžádala několik obětí a desítky zraněných. Nehoda se stala ve 12:45 na silnici E87 v katastru obce Köprübaşı jen necelé 2 kilometry od městečka Ezine hned u benzinové pumpy. Nejdřív se převrátil nákladní automobil do protisměru, kde byly zasaženy také linkový autobus a osobní automobil. Linkový autobus byl společnosti Truva Turizm s poznávací značkou 17 AHT 624. Podle původní zprávy guvernéra provincie zahynuly 4 osoby, postupem času se počet zvýšil nejdřív na 6, poté na 8 osob. Podle posledních informací je zraněno 20 osob. zdroj: AA Guvernér provincie Čanakkale k neštěstí prohlásil: " Na místě bohužel přišlo o život celkem 5 našich občanů, včetně řidiče nákladního vozu a cestujících v autobuse. Ostatní zranění byli rychle převezeni do nemocnic, ale 3 ze zraněnýc...