Pondělí a úterý 8. a 9. února přichystá pro Turecko nepříjemnost. Východ Turecka bojuje již týdny s oranžovým stupněm lavinového nebezpečí, které se spíš zhoršuje. K lavinám se přidalo i nebezpečí prudkého tání. A jako kdyby to nestačilo, skoro celé Turecko bude čelit silnému větru, v oblasti Egejského i Marmarského moře včetně Istanbulu bude čelit oranžovému nebezpečí vichřice. A některé provincie na východu černomořského pobřeží budou mít pro jistotu všechno (laviny, tání, vichřice), jako Artvin, Bayburt, Gümüşhane, Rize a Trabzon.
Jaká nebezpečí znamená vichřice pro Istanbul?
Tentokrát jde o vítr z jihozápadu (z úhlu pohledu Istanbulu to je jako od Atén), takzvaný lodos. Ten přináší teplý až extrémně teplý vzduch (teplota má dokonce v následující dny překročit +20 stupňů) a bolesti hlavy. Není častý a místní jej nemají rádi. Obvykle si oddychnou, když opět začne foukat častější poyraz, vítr ze severovýchodu (tedy od Černého moře). Lodos je častější v zimě (řekněme od října do dubna), nejčastější v prosinci.
Silný vítr znamená mnoho možných omezení a nebezpečí. V první řadě může jít o pád neupevněného předmětu z nějakého domu na hlavu. Proto v takových chvílích chodí místní častěji prostředkem ulice, než obvykle. Dalším nebezpečím je pád lešení, která nebývají často zrovna skvěle upevněná. Také lanovky nemají rády velký vítr, takže romantický výlet na Pierre Loti může být spojen s komplikovanou cestou nazpět. Lodos díky své horké podstatě může mít v zimě další nepříjemné následky, pokud předtím sněžilo a sníh je ještě na střechách. To ale není v tuto chvíli aktuální.
![]() |
předpověď počasí pro čtvrť Fatih na 8.2.2021 a další 4 dny |
Dalším je přerušení lodní dopravy. V tuto chvíli ještě žádné přerušení dopravy není známo (https://www.sehirhatlari.istanbul/tr/duyurular/iptal-seferler-894), protože se vyhlašuje až ve chvíli, kdy je situace již neudržitelná (ale pozor na web, ne vždy je aktuální a ne vždy informaci ponechají; psali jsme před rokem). Větší potíže pro cestujícího mohou nastat, pokud se nechá lodí dopravit do míst, odkud se potom dostane komplikovaně nazpět (například přejezd přes Bospor na druhou stranu na severní část, protože pak se to musí objíždět autobusy). Horší situace je na ostrovech, protože tam se dá dopravit pouze lodí. Potom je takový cestující na ostrovech uvězněn a musí počkat, až se počasí uklidní. Velký vichr znamená také větší nebezpečí na pobřeží, a to od větrem rozbouřeného moře, nebo naopak hrozí pád chodce do moře. Lodní doprava ale znamená nejen přepravu osob, ale také automobilů přes Bospor. Mimochodem - tam někdy nesmějí vozy s LPG. Také proto není toto palivo v Istanbulu zrovna v oblibě. A lodní doprava v Istanbulu nemusí být jen místní, ale i dálková, jako do Yalovy, Bursy apod. Ani zde ještě není přerušena doprava (https://www.ido.com.tr/ido/en/announcements), ale nechá se to očekávat (jako před rokem). Při přerušené vodní dopravě je pak cesta nazpět do Istanbulu časově náročná a nemusí se obejít bez přespání. A víte, že také na lodě İDO (İstanbul Deniz Otobüsleri) nesmíte bez HES kódu?
Omezení má samozřejmě velký vliv i na leteckou dopravu. Istanbulská letiště mohou přestat přijímat, takže může být v extrému takový let odkloněn jinam. To v tomto případě může znamenat daleko, hodně daleko (jako Ankara nebo Izmir, ovšem ten také čeká vichřici). To se ale děje v porovnání s omezeními istanbulské lodní dopravy opravdu jen výjimečně.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat