Istanbul je megapole s 16 miliony lidí rozkládající se na dvou kontinentech. Vzdálenost napříč je porovnatelná trase z Prahy do Brna. Na tak velké vzdálenosti koncept klasického metra selhává. Proto Istanbul před časem představil rychlometro s tím, že nyní změnil plány.
Průměrná rychlost má být mezi 70 a 80 km/h, maximální až 160 km/h. Napříč Istanbulem má mít trasa pouze 11 zastávek (ještě v létě 2020 se hovořilo dokonce jen o devíti). Celkovou délku 62,8 km má projet za 55 minut. Dosavadní nejrychlejší spojení městskou dopravou vykoná stejnou cestu za 114 minut (tedy o hodinu navíc).
![]() |
zdroj: karar.com |
MIMOCHODEM: Co z metra učiní rychlometro? Je to kombinace dvou faktorů. Prvním je maximální rychlost, která musí být výrazně vyšší. Další je vzdálenost mezi zastávkami, která musí být také výrazně vyšší. Jen tak je možné se rozjet na maximální rychlost a po nějakou dobu onou rychlostí cestovat. S tím je spojená také nutnost ještě vyšší úrovně zabezpečení.
Rychlometro spojuje výhody páteřního spojení s příměstským rychlým spojením s letištěm. To známe z řady metropolí (viz City Airport Train ve Vídni, rychlovlak ICE mezi Kolínem nad Rýnem a Frankfurtem, zahrnující také letiště Köln/Bonn 'Konrad Adenauer', sloužící pro obě města).
![]() |
trasa pod Bosporem (zdroj: karar.com) |
Rychlometro musí překlenout Bospor. Již existující Marmaray problém vyřešil tím, že se na dno Bosporu položily betonové bloky, ve kterých toto vlakové spojení jezdí. Rychlometro má Bospor překlenout asi jako v Praze se překlenula Vltava, tedy klasickým tunelem dostatečně hluboko pod dnem.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
ZDROJ: https://www.karar.com/hizray-nedir-nereden-geciyor-ne-zaman-acilacak-1584871
Komentáře
Okomentovat