Přeskočit na hlavní obsah

Dvě tragické nehody autobusů v Turecku, 21 mrtvých

Dnešní ráno potvrdilo, že neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. První nehoda se stala na dálnici v okrese Edremit (provincie Balıkesir, severozápad země). Zahynulo 15 lidí, 17 osob zraněných. Podle prvních výsledků autobus vjel do zatáčky rychlostí 95 km/h (ovšem povolená maximálně 50 km/h) a zanechal na vozovce brzdnou stopu dlouhou asi 40 metrů.

Další nehoda se stala také na západě Turecka, tentokrát v provincii Manisa. Linkový autobus na trase İstanbul-İzmir se čelně srazil s nákladním vozem, 6 lidí zemřelo a minimálně 42 osob bylo zraněno.


nehoda v okrese Edremit



Jak to, že je tolik mrtvých?

Počty nehod nejsou v Turecku nijak vyšší, než v jiných zemích. Co se ale liší, jsou počty mrtvých. Podle tureckých expertů je největším problémem ignorování bezpečnostních opatření v dopravě. 

Je to například počet cestujících. Občas se objeví informace, že při srážce dvou osobních automobilů pro řidiče a 4 cestující (tedy dohromady 1+4 + 1+4 = 10 lidí) zemřelo či je zraněno dohromady třeba 17 lidí. A řidiči i cestující jsou natolik otrlí, že klidně projedou Istanbulem policii před nosem.

Kdyby jen omezená rychlost, ale například jednosměrné ulice jsou jen detailem, který se prostě nedodržuje. Také jízda vpravo je sice i v Turecku standardem, ale proč si cestu nezkrátit pomalou jízdou u krajnice v protisměru.


nehoda v provincii Manisa


Bezpečnostní pásy jsou už desítky let v nových vozech povinné, přesto jsou pro řadu cestujících i řidičů spíš jen ozdobou.

Nové dálkové autobusy, městské autobusy i minibusy dolmušů jsou vybaveny bezpečnostními pásy jak pro řidiče, tak pro cestující. Bohužel je častěji oslava Nového roku, než vidět jak se v takových vozech cestující poutají.

Ještě horší je to v případě vozů taxi. Na zadních sedadlech je jen málokdy k dispozici protikus, takže cestující nemá pás kam zapnout. Sami řidiči (profesionálové) se často nepoutají. Pokud je ve voze zabudován ochranný systém, který nedovolí jízdu bez připoutaného řidiče, tak pás zapnou za sedačkou.

Nejhorší jsou některé matky, které si sednou na přední sedadlo vedle nepřipoutaného řidiče (manžela), ani ony si pás nezapnou, na klín si dají malé dítě. Dětské autosedačky se v Turecku samozřejmě prodávají, ale proč se obtěžovat.

Problémem je, že už nevynucování dodržování předpisů je oblíbeno. A není to nic nového. Dříve bylo v Istanbulu povinností, že v autobusech i dolmuších museli cestující sedět. Řidiči i cestující to ostentativně ignorovali. Kdo sledoval okolí a spatřil policistu, zakřičel pro ostatní, takže se stojící zkrčili. Když zmizeli policii z očí, opět se postavili. Takové scény jsou dokonce k vidění v mnohých filmech.

A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...