Přeskočit na hlavní obsah

Dvě tragické nehody autobusů v Turecku, 21 mrtvých

Dnešní ráno potvrdilo, že neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. První nehoda se stala na dálnici v okrese Edremit (provincie Balıkesir, severozápad země). Zahynulo 15 lidí, 17 osob zraněných. Podle prvních výsledků autobus vjel do zatáčky rychlostí 95 km/h (ovšem povolená maximálně 50 km/h) a zanechal na vozovce brzdnou stopu dlouhou asi 40 metrů.

Další nehoda se stala také na západě Turecka, tentokrát v provincii Manisa. Linkový autobus na trase İstanbul-İzmir se čelně srazil s nákladním vozem, 6 lidí zemřelo a minimálně 42 osob bylo zraněno.


nehoda v okrese Edremit



Jak to, že je tolik mrtvých?

Počty nehod nejsou v Turecku nijak vyšší, než v jiných zemích. Co se ale liší, jsou počty mrtvých. Podle tureckých expertů je největším problémem ignorování bezpečnostních opatření v dopravě. 

Je to například počet cestujících. Občas se objeví informace, že při srážce dvou osobních automobilů pro řidiče a 4 cestující (tedy dohromady 1+4 + 1+4 = 10 lidí) zemřelo či je zraněno dohromady třeba 17 lidí. A řidiči i cestující jsou natolik otrlí, že klidně projedou Istanbulem policii před nosem.

Kdyby jen omezená rychlost, ale například jednosměrné ulice jsou jen detailem, který se prostě nedodržuje. Také jízda vpravo je sice i v Turecku standardem, ale proč si cestu nezkrátit pomalou jízdou u krajnice v protisměru.


nehoda v provincii Manisa


Bezpečnostní pásy jsou už desítky let v nových vozech povinné, přesto jsou pro řadu cestujících i řidičů spíš jen ozdobou.

Nové dálkové autobusy, městské autobusy i minibusy dolmušů jsou vybaveny bezpečnostními pásy jak pro řidiče, tak pro cestující. Bohužel je častěji oslava Nového roku, než vidět jak se v takových vozech cestující poutají.

Ještě horší je to v případě vozů taxi. Na zadních sedadlech je jen málokdy k dispozici protikus, takže cestující nemá pás kam zapnout. Sami řidiči (profesionálové) se často nepoutají. Pokud je ve voze zabudován ochranný systém, který nedovolí jízdu bez připoutaného řidiče, tak pás zapnou za sedačkou.

Nejhorší jsou některé matky, které si sednou na přední sedadlo vedle nepřipoutaného řidiče (manžela), ani ony si pás nezapnou, na klín si dají malé dítě. Dětské autosedačky se v Turecku samozřejmě prodávají, ale proč se obtěžovat.

Problémem je, že už nevynucování dodržování předpisů je oblíbeno. A není to nic nového. Dříve bylo v Istanbulu povinností, že v autobusech i dolmuších museli cestující sedět. Řidiči i cestující to ostentativně ignorovali. Kdo sledoval okolí a spatřil policistu, zakřičel pro ostatní, takže se stojící zkrčili. Když zmizeli policii z očí, opět se postavili. Takové scény jsou dokonce k vidění v mnohých filmech.

A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,