Global Peace Index neboli Globální index míru měří míru míru na základě řady parametrů v kategoriích úroveň bezpečnosti ve společnosti, rozsah domácích a mezinárodních konfliktů a míra militarizace. Jak to, že Česko je deváté, Slovensko 26. a Turecko na 149. místě?
Aktuální žebříček rok 2021 je (včetně bodového hodnocení):
- 1,10 Island
- 1,25 Nový Zéland
- 1,26 Dánsko
- 1,27 Portugalsko
- 1,32 Slovinsko
- 1,32 Rakousko
- 1,32 Švýcarsko
- 1,33 Irsko
- 1,33 Česká republika
- 1,33 Kanada
- 1,35 Singapur
- 1,37 Japonsko
- 1,40 Finsko
- 1,44 Norsko
- 1,46 Švédsko
- 1,47 Austrálie
- 1,48 Chorvatsko
- 1,48 Německo
- 1,49 Maďarsko
- 1,50 Belgie
- 1,51 Nizozemsko
- 1,51 Bhútán
- 1,52 Malajsie
- 1,52 Polsko
- 1,53 Rumunsko
- 1,56 Slovensko
- 1,58 Bulharsko
- 1,59 Mauricius
- 1,61 Katar
- 1,61 Estonsko
- 1,62 Španělsko
- 1,65 Itálie
- 1,66 Spojené království
- 1,66 Tchaj-wan
- 1,69 Lotyšsko
- 1,69 Kuvajt
- 1,69 Litva
- 1,72 Ghana
- 1,74 Kostarika
- 1,74 Severní Makedonie
- 1,75 Botswana
- 1,78 Indonésie
- 1,78 Mongolsko
- 1,80 Srbsko
- 1,81 Laos
- 1,81 Sierra Leone
- 1,82 Uruguay
- 1,82 Albánie
- 1,83 Chile
- 1,84 Vietnam
- 1,85 Černá Hora
- 1,85 Spojené arabské emiráty
- 1,85 Gambie
- 1,86 Senegal
- 1,87 Francie
- 1,87 Východní Timor
- 1,88 Jižní Korea
- 1,89 Tanzanie
- 1,91 Malawi
- 1,91 Moldavsko
- 1,91 Kypr
- 1,92 Rovníková Guinea
- 1,92 Jordánsko
- 1,92 Panama
- 1,93 Namibie
- 1,93 Řecko
- 1,94 Kazachstán
- 1,95 Argentina
- 1,96 Eswatini
- 1,96 Madagaskar
- 1,96 Zambie
- 1,97 Bosna a Hercegovina
- 1,98 Omán
- 1,99 Jamajka
- 2,00 Paraguay
- 2,00 Kyrgyzská republika
- 2,00 Libérie
- 2,01 Kambodža
- 2,02 Maroko
- 2,02 Angola
- 2,02 Kosovo
- 2,02 Dominikánská republika
- 2,03 Rwanda
- 2,03 Trinidad a Tobago
- 2,03 Nepál
- 2,03 Peru
- 2,04 Kuba
- 2,04 Ekvádor
- 2,05 Gruzie
- 2,06 Uzbekistán
- 2,07 Bangladéš
- 2,07 Guinea
- 2,07 Gabon
- 2,08 Arménie
- 2,08 Srí Lanka
- 2,09 Benin
- 2,10 Tádžikistán
- 2,11 Tunisko
- 2,11 Guinea-Bissau
- 2,11 Čína
- 2,11 Guyana
- 2,12 Bahrajn
- 2,12 Pobřeží slonoviny
- 2,12 Mosambik
- 2,14 Bolívie
- 2,15 Džibutsko
- 2,15 Papua-Nová Guinea
- 2,15 Haiti
- 2,15 Turkmenistán
- 2,18 Salvador
- 2,20 Guatemala
- 2,20 Lesotho
- 2,21 Thajsko
- 2,22 Uganda
- 2,24 Togo
- 2,25 Keňa
- 2,29 Bělorusko
- 2,29 Mauretánie
- 2,29 Konžská republika
- 2,31 Alžírsko
- 2,33 Ázerbájdžán
- 2,34 Spojené státy americké
- 2,34 Jihoafrická republika
- 2,37 Honduras
- 2,38 Saúdská Arábie
- 2,40 Egypt
- 2,42 Filipíny
- 2,43 Brazílie
- 2,43 Burundi
- 2,45 Nikaragua
- 2,46 Myanmar
- 2,49 Čad
- 2,49 Zimbabwe
- 2,53 Burkina Faso
- 2,55 Indie
- 2,56 Eritrea
- 2,59 Niger
- 2,61 Palestina
- 2,61 Etiopie
- 2,62 Mexiko
- 2,63 Izrael
- 2,64 Írán
- 2,66 Ukrajina
- 2,69 Kolumbie
- 2,70 Kamerun
- 2,71 Nigérie
- 2,80 Libanon
- 2,81 Mali
- 2,84 Turecko
- 2,87 Pákistán
- 2,92 Severní Korea
- 2,93 Venezuela
- 2,94 Súdán
- 2,99 Rusko
- 3,13 Středoafrická republika
- 3,17 Libye
- 3,20 Demokratická republika Kongo
- 3,21 Somálsko
- 3,26 Irák
- 3,36 Jižní Súdán
- 3,37 Sýrie
- 3,41 Jemen
- 3,63 Afghánistán
![]() |
Global Peace Index: mapa Evropy, Asie a Austrálie |
Největší rozdíl mezi sousedními zeměmi je dvojice Finsko - Rusko (pozemní hranice) a Japonsko - Rusko (námořní hranice).
Česká republika si o jedno místo pohoršila, Slovensko a Turecko zůstávají na svých předchozích hodnoceních. Ovšem Turecko bylo ještě roku 2007 na 92. místě, do roku 2019 spadlo na 152. místo, aby se vyšplhalo na 149. místo (pokud se to tak dá říci, když jde téměř o konec tabulky).
Co se vlastně hodnotí?
Jsou to následující kapitoly:
- vliv terorismu
- vnitřní konflikty, proti kterým se bojuje
- úmrtí v důsledku vnitřních konfliktů
- vnější konflikty, které byly vybojovány
- míra uvěznění
- míra vražd
- intenzita vnitřních konfliktů
- vnímání kriminality
- úmrtí v důsledku vnějších konfliktů
- vývoz zbraní
- násilná trestná činnost
- přístup k ručním palným zbraním
- škála politického teroru
- jaderné a těžké zbraně
- míra policejní aktivity
- počet příslušníků ozbrojených složek
- vztahy se sousedními zeměmi
- politická nestabilita
- financování mírových operací OSN
- uprchlíci a vnitřně vysídlené osoby
- vojenské výdaje (% HDP)
- násilné demonstrace
- dovoz zbraní
Turecka se týká celá řada kategoriím například vliv terorismu, míra policejní aktivity, vývoz zbraní, počet příslušníků ozbrojených složek, vztahy se sousedními zeměmi, nebo, uprchlíci a vnitřně vysídlené osoby, vojenské výdaje (% HDP. Ohledně uprchlíků je nutno připomenout, že Turecko má na svém území největší množství uprchlíků ze všech zemí na světě a kvůli nesouhlasu Evropské unie je nemůže přesunout zpět do sousední Sýrie, odkud uprchli. Obecně problematika uprchlíků a následné neshody se sousedními zeměmi ať na vstupní straně (zeď na hranicích se Sýrií a Íránem), nebo výstupní (Řecko, Bulharsko) situaci nepřispívá, přestože je Turecko z uprchlického úhlu pohledu tranzitní zemí (ani odsud nepocházejí, ani sem nemíří). Podobně je na tom ostatně i Česko (resp. není, protože nejenže uprchlíci nepocházejí z Česka, ani do Česka nemíří, ale dokonce ani přes Česko nejezdí, tedy pokud se nejedná o titulky článku před blížícími se volbami).
České republiky se ale také některé problematické kapitoly týkají, ať chceme nebo ne. Hodnocení Česka by mohlo paradoxně zhoršit dodržení podmínek člena NATO, tedy dodržení 2% HDP na vojenské výdaje. Také změna úhlu pohledu na přístup k ručním palným zbraním může změnit hodnocení Česka k horšímu. Také volání po větším exportu může přispět ke zhoršení hodnocení, pokud se bude jednat o kategorii vývoz zbraní.
Slovenska se týká hlavně slovní konflikt s Maďarskem a vnitřní napětí mezi etniky, jinak jsou podmínky srovnatelné s Českou republikou. Státní hranice s Ukrajinou (a zároveň hranice Schengenu i EU) ještě nemusí automaticky znamenat problém. Finsko-ruské hranice také nezhoršily hodnocení Finska při porovnání se Slovenskem (Finsko je na 13. a Slovensko na 26. místě).
Je žebříček spravedlivý?
Hodnotí se státy jako celky, neřeší se rozdíly mezi jednotlivými regiony. Hlavně u velkých států dovedou být rozdíly mezi regiony diametrálně odlišné, potom je hodnocení nespravedlivé vůči klidným regionům. Ovšem státní politika se týká státu jako celku. Velké státy ale mohou mít místní vlády a zákony, tak detailní rozbor tento seznam ale netvoří.
Index není zrovna férový vůči zemím, které hodnotí. Neřeší totiž, jestli je někdo agresor, nebo se pouze brání, ale jen to, jestli figuruje v nějakém konfliktu. Státy, které se pouze brání (viz Ukrajina) mají potom stejné či dokonce horší hodnocení, než evidentní agresoři (viz Čína a její aktivity v Indočínském moři). Na indexu jsou výborně hodnocené státy, které mají také mírumilovné sousedy.
A tak je to na tom světě se vším.
Patrik Veselík
ZDROJ: visionofhumanity.org
Komentáře
Okomentovat