Přeskočit na hlavní obsah

První let tureckého proudového vojenského letadla Hürjet

Turecko se snaží mít maximální soběstačnost ve vojenské technice a zároveň se dostat mezi špičku v exportu armádních prostředků. Dnes poprvé vzlétl prototyp lehkého bitevního a cvičného letounu TAI-Hürjet. Shodou okolností včera český výrobce letadel Aero provedl úspěšný zálet prvního sériově vyrobeného letounu L-39NG. Oba stroje si dovedou konkurovat.


Turecký Hürjet

Tento nejnovější turecký vojenský letecký projekt výrobce popisuje následovně: Pokročilý proudový trenažér a lehký útočný letoun HÜRJET je jednomotorové tandemové letadlo s moderní avionikou a vysoce výkonnými prvky, které díky svým vynikajícím výkonovým vlastnostem plní zásadní roli v moderním výcviku pilotů.


TAI-Hürjet (počítačová animace)


Bojová varianta poskytuje násobitel bojových sil díky široké škále schopností pro plnění úkolů a rozsáhlému užitečnému zatížení.


TAI-Hürjet (počítačová animace)


Projekt Hürjet začal plnit mezinárodní požadavky a požadavky tureckého letectva tím, že nahradil stárnoucí letouny Northrop T-38 Talon jako pokročilé proudové trenažéry (AJT) a Northrop F-5 jako letouny akrobatických týmů moderním vysoce výkonným víceúčelovým letounem.


TAI-Hürjet (počítačová animace)


Lze uvěřit skoro všem technickým parametrům kromě prázdné hmotnosti letounu. V dané kategorii je obvyklá hmotnost 3000 až 4500 kg, ovšem turecký výrobce uvádí hmotnost třetinovou. Další podivností je plocha křídel, kdy web uvádí 35 m2, zatímco PDF dokument ze stejného webu pouze 25 m2. Také maximální rychlost 1,4 Mach (1715 km/h) je o 1000 km/h vyšší, než jinde dostupné informace (a konkurenční modely). Tato kategorie je totiž podzvuková (tedy s rychlostí pod 1 Mach neboli pod 1225 km/h).


TAI-Hürjet (let prvního prototypu z 25. dubna 2023)



Český L-39NG

Co o tomto letounu říká sám výrobce? Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení.


Aero L-39NG


Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.



Minulý týden český výrobce demonstroval vzlet z travnaté plochy, což výrazně rozšiřuje použití.

Český letoun má výhodu v tom, že se již vyrábí sériově, zatímco turecký letoun má za sebou první let prototypu. Do sériové výroby jej čeká ještě dlouhá cesta.


Další konkurence

Řada států produkuje v kategorii lehkého dvojmístného proudového letounu své modely:

  • Česko (Aero L-39NG)
  • Čínská lidová republika (Hongdu JL-10)
  • Írán (HESA Yasin)
  • Rusko / Itálie (Jakovlev Jak-130 / Alenia Aermacchi M-346 Master)
  • Tchaj-wan (AIDC T-5 Brave Eagle)
  • USA (KAI T-50 Golden Eagle)
  • USA (Textron AirLand Scorpion)
  • USA / Švédsko (Boeing–Saab T-7 Red Hawk)


MIMOCHODEM: Turecký Hürjet má mít stejný motor jako americký Boeing F/A-18 Hornet, americko-švédský Boeing–Saab T-7 Red Hawk, švédský Saab JAS 39 Gripen, jihokorejský KAI T-50/TA-50/FA-50, indický HAL Tejas Mark 1 a další.

A tak je to ve vojenské technice se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

USA varují své občany v Turecku

[ AKTUALIZOVÁNO VE 14:01 ] Velvyslanectví USA na Velký pátek 29. března 2024 zveřejnilo varování pro své občany, které ale platí pro všechny cizince, které na území Turecka pobývají: Zprávy pro občany USA: Kontrola imigračních dokladů Velvyslanectví USA si je vědomo zvýšeného vymáhání imigračních zákonů v celé zemi. Podle tureckých zákonů musí mít všechny osoby v Turecku vždy u sebe průkaz totožnosti s fotografií a jsou povinny na požádání policii předložit své doklady. Turecká policie běžně kontroluje doklady totožnosti a imigrační doklady, včetně povolení k pobytu a/nebo vstupních razítek. Osoby, které nemohou okamžitě předložit doklady o své totožnosti, občanství a legální přítomnosti v Turecku, mohou být zadrženy nebo převezeny do deportačního centra.  Kontroly dokladů mohou být prováděny na policejních kontrolních stanovištích nebo úředníky na ulici či v jakékoli formě veřejné dopravy, včetně autobusů, vlaků a trajektů. Turecké orgány mohou být v civilu a nemusí být okamžitě ident

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. zdroj: x.com/t24comtr/ D