Turecko se snaží mít maximální soběstačnost ve vojenské technice a zároveň se dostat mezi špičku v exportu armádních prostředků. Dnes poprvé vzlétl prototyp lehkého bitevního a cvičného letounu TAI-Hürjet. Shodou okolností včera český výrobce letadel Aero provedl úspěšný zálet prvního sériově vyrobeného letounu L-39NG. Oba stroje si dovedou konkurovat.
Turecký Hürjet
Tento nejnovější turecký vojenský letecký projekt výrobce popisuje následovně: Pokročilý proudový trenažér a lehký útočný letoun HÜRJET je jednomotorové tandemové letadlo s moderní avionikou a vysoce výkonnými prvky, které díky svým vynikajícím výkonovým vlastnostem plní zásadní roli v moderním výcviku pilotů.
TAI-Hürjet (počítačová animace) |
Bojová varianta poskytuje násobitel bojových sil díky široké škále schopností pro plnění úkolů a rozsáhlému užitečnému zatížení.
TAI-Hürjet (počítačová animace) |
Projekt Hürjet začal plnit mezinárodní požadavky a požadavky tureckého letectva tím, že nahradil stárnoucí letouny Northrop T-38 Talon jako pokročilé proudové trenažéry (AJT) a Northrop F-5 jako letouny akrobatických týmů moderním vysoce výkonným víceúčelovým letounem.
TAI-Hürjet (počítačová animace) |
Lze uvěřit skoro všem technickým parametrům kromě prázdné hmotnosti letounu. V dané kategorii je obvyklá hmotnost 3000 až 4500 kg, ovšem turecký výrobce uvádí hmotnost třetinovou. Další podivností je plocha křídel, kdy web uvádí 35 m2, zatímco PDF dokument ze stejného webu pouze 25 m2. Také maximální rychlost 1,4 Mach (1715 km/h) je o 1000 km/h vyšší, než jinde dostupné informace (a konkurenční modely). Tato kategorie je totiž podzvuková (tedy s rychlostí pod 1 Mach neboli pod 1225 km/h).
TAI-Hürjet (let prvního prototypu z 25. dubna 2023) |
Český L-39NG
Co o tomto letounu říká sám výrobce? Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení.
Aero L-39NG |
Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.
Minulý týden český výrobce demonstroval vzlet z travnaté plochy, což výrazně rozšiřuje použití.
Český letoun má výhodu v tom, že se již vyrábí sériově, zatímco turecký letoun má za sebou první let prototypu. Do sériové výroby jej čeká ještě dlouhá cesta.
Další konkurence
Řada států produkuje v kategorii lehkého dvojmístného proudového letounu své modely:
- Česko (Aero L-39NG)
- Čínská lidová republika (Hongdu JL-10)
- Írán (HESA Yasin)
- Rusko / Itálie (Jakovlev Jak-130 / Alenia Aermacchi M-346 Master)
- Tchaj-wan (AIDC T-5 Brave Eagle)
- USA (KAI T-50 Golden Eagle)
- USA (Textron AirLand Scorpion)
- USA / Švédsko (Boeing–Saab T-7 Red Hawk)
MIMOCHODEM: Turecký Hürjet má mít stejný motor jako americký Boeing F/A-18 Hornet, americko-švédský Boeing–Saab T-7 Red Hawk, švédský Saab JAS 39 Gripen, jihokorejský KAI T-50/TA-50/FA-50, indický HAL Tejas Mark 1 a další.
A tak je to ve vojenské technice se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat