Přeskočit na hlavní obsah

První let tureckého proudového vojenského letadla Hürjet

Turecko se snaží mít maximální soběstačnost ve vojenské technice a zároveň se dostat mezi špičku v exportu armádních prostředků. Dnes poprvé vzlétl prototyp lehkého bitevního a cvičného letounu TAI-Hürjet. Shodou okolností včera český výrobce letadel Aero provedl úspěšný zálet prvního sériově vyrobeného letounu L-39NG. Oba stroje si dovedou konkurovat.


Turecký Hürjet

Tento nejnovější turecký vojenský letecký projekt výrobce popisuje následovně: Pokročilý proudový trenažér a lehký útočný letoun HÜRJET je jednomotorové tandemové letadlo s moderní avionikou a vysoce výkonnými prvky, které díky svým vynikajícím výkonovým vlastnostem plní zásadní roli v moderním výcviku pilotů.


TAI-Hürjet (počítačová animace)


Bojová varianta poskytuje násobitel bojových sil díky široké škále schopností pro plnění úkolů a rozsáhlému užitečnému zatížení.


TAI-Hürjet (počítačová animace)


Projekt Hürjet začal plnit mezinárodní požadavky a požadavky tureckého letectva tím, že nahradil stárnoucí letouny Northrop T-38 Talon jako pokročilé proudové trenažéry (AJT) a Northrop F-5 jako letouny akrobatických týmů moderním vysoce výkonným víceúčelovým letounem.


TAI-Hürjet (počítačová animace)


Lze uvěřit skoro všem technickým parametrům kromě prázdné hmotnosti letounu. V dané kategorii je obvyklá hmotnost 3000 až 4500 kg, ovšem turecký výrobce uvádí hmotnost třetinovou. Další podivností je plocha křídel, kdy web uvádí 35 m2, zatímco PDF dokument ze stejného webu pouze 25 m2. Také maximální rychlost 1,4 Mach (1715 km/h) je o 1000 km/h vyšší, než jinde dostupné informace (a konkurenční modely). Tato kategorie je totiž podzvuková (tedy s rychlostí pod 1 Mach neboli pod 1225 km/h).


TAI-Hürjet (let prvního prototypu z 25. dubna 2023)



Český L-39NG

Co o tomto letounu říká sám výrobce? Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení.


Aero L-39NG


Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.



Minulý týden český výrobce demonstroval vzlet z travnaté plochy, což výrazně rozšiřuje použití.

Český letoun má výhodu v tom, že se již vyrábí sériově, zatímco turecký letoun má za sebou první let prototypu. Do sériové výroby jej čeká ještě dlouhá cesta.


Další konkurence

Řada států produkuje v kategorii lehkého dvojmístného proudového letounu své modely:

  • Česko (Aero L-39NG)
  • Čínská lidová republika (Hongdu JL-10)
  • Írán (HESA Yasin)
  • Rusko / Itálie (Jakovlev Jak-130 / Alenia Aermacchi M-346 Master)
  • Tchaj-wan (AIDC T-5 Brave Eagle)
  • USA (KAI T-50 Golden Eagle)
  • USA (Textron AirLand Scorpion)
  • USA / Švédsko (Boeing–Saab T-7 Red Hawk)


MIMOCHODEM: Turecký Hürjet má mít stejný motor jako americký Boeing F/A-18 Hornet, americko-švédský Boeing–Saab T-7 Red Hawk, švédský Saab JAS 39 Gripen, jihokorejský KAI T-50/TA-50/FA-50, indický HAL Tejas Mark 1 a další.

A tak je to ve vojenské technice se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Mapa Turecka s aktuální pozicí požárů

 Agentura AA zveřejnila souhrn aktuálních informací k současné vlně požárů, tedy počínaje 28. červencem, tedy z před šesti dny. Dosavadní skóre po půl dnech je následující: 85 požárů, 74 pod kontrolou, 11 hoří (30.7.) 98 požárů, 88 pod kontrolou, 10 hoří (31.7., viz  článek s detailním seznamem ) 107 požárů, 98 pod kontrolou, 9 hoří (31.7. v noci) 112 požárů, 107 pod kontrolou, 5 hoří (1.8. dopoledne) 129 požárů, 122 pod kontrolou, 7 hoří (v noci z 1. na 2. srpna) 132 požárů, 125 pod kontrolou, 7 hoří (2. srpna) zdroj: hurriyet.com.tr Jen v okresu Manavgat shořelo 30632 hektarů, jak bylo změřeno ze satelitních snímků. Teplota na povrchu dosahovala 95 stupňů. Snímky pořídily satelity Landsat-8 OLI (Operational Land Imager) z USA a Sentinel-2 (EU) 31. července 2021. Přestože na mapě není zakreslen požár v Manavgatu, jiné zdroje hovoří o tom, že požár stále není dohašen (včetně informací samotného ministerstva). Kde je neustále aktuální mapa požárů v Turecku, Řecku a okolí? ...

Zemětřesení na jihozápadě Turecka s obětí a desítkami zraněných

[ aktualizováno ve 22:24 ] Když se v Turecku řekne zemětřesení, často se tím míní jihovýchod země nebo jen Istanbul. To se ale upírá právo na zemětřesení jiným regionům, když je Turecko stejně jako Řecko protkáno zemětřesnými zlomy. Svou pozornost si nyní vybrala turistická zóna v provincii Muğla v čele s městem Marmaris ve 02:17:27 v noci místního času. Ministr vnitra Ali Yerlikaya uvedl, že v Muğle a jejích okresech bylo na místě ošetřeno 14 z našich 69 občanů, kteří v důsledku paniky skočili z výšky. 8 osob bylo ošetřeno a propuštěno ambulantně. Vyšetření a léčba 46 našich občanů pokračují na pohotovosti. Průpovídku "nejhorší smrt je z vyděšení" si nevzala k srdci 14letá Afranur Günlü z Fethiye, která na panickou ataku ze strachu ze zemětřesení bohužel zemřela i přes péči lékařů v místní nemocnici. lidé cítili zemětřesení až v Egyptě, Izraeli, Libanonu, Sýrii, Kypru nebo Řecku Evropské zemětřesné centrum připsalo zemětřesení řeckému ostrovu Rhodos, který je sice nedaleko, ...

Nehoda autobusu v severním Turecku má řadu obětí

Silnice mezi okresním městem Ezine a centrálním městem stejnojmenné provincie Čanakkale se dnes stala svědkem řetězové nehody. Srážkou osobního automobilu, linkového autobusu a nákladního auta vezoucího kmeny stromů si vyžádala několik obětí a desítky zraněných. Nehoda se stala ve 12:45 na silnici E87 v katastru obce Köprübaşı jen necelé 2 kilometry od městečka Ezine hned u benzinové pumpy. Nejdřív se převrátil nákladní automobil do protisměru, kde byly zasaženy také linkový autobus a osobní automobil. Linkový autobus byl společnosti Truva Turizm s poznávací značkou 17 AHT 624. Podle původní zprávy guvernéra provincie zahynuly 4 osoby, postupem času se počet zvýšil nejdřív na 6, poté na 8 osob. Podle posledních informací je zraněno 20 osob. zdroj: AA Guvernér provincie Čanakkale k neštěstí prohlásil: " Na místě bohužel přišlo o život celkem 5 našich občanů, včetně řidiče nákladního vozu a cestujících v autobuse. Ostatní zranění byli rychle převezeni do nemocnic, ale 3 ze zraněnýc...