Přeskočit na hlavní obsah

Bosporský most slaví 50 let

Záplava událostí posunula do pozadí jedno kulaté výročí. Dne 30. října 1973 byl spuštěn do provozu most přes Bospor. To je první mezikontinentální most na světě, který poprvé spojil asijskou a evropskou část Istanbulu, aniž by se musela použít lodní doprava.

Po dokončení se stal 4. nejdelším visutým mostem na světě.


Jméno mostu

15 Temmuz Şehitler Köprüsü neboli Most obětí 15. července se původně jmenoval Boğaziçi Köprüsü neboli Bosporský most. Ale po pokusu o převrat 15. července 2016 se tento most stal symbolem, takže byl briskně přejmenován právě takto. Protože se jednalo o první most, také se mu tak někdy neformálně říká (turecky Birinci Köprü).


Kdyže byl spuštěn?

Datum trošku napovídá, že to může souviset s výročím založení Turecké republiky. Most byl totiž spuštěn do provozu 30. října 1973, což bylo 50 let a jeden den poté, co vznikla Turecká republika.


slavnostní otevření 30. října 1973 (zdroj: eskiistanbul.net)


To tedy budiž odpovědí těm, kteří si například na české Wikipedii přečetli, že "stavba byla dokončena 30. října 1973, v den 50. výročí založení Turecké republiky". To výročí sice bylo, ale těsně vedle, protože jinak by celé Turecko slavilo rok co rok výročí předčasně neboli 29. října.


zdroj: twitter.com/UABakanligi/


Most se stal jedním ze symbolů moderního Istanbulu. Stal se také součástí kultury, viz film Zaman Makinesi 1973 (stroj času 1973), film z roku 2014. Dnes historické turecké sportovní auto Anadol STC-16 právě zemřelého otce přenese právě tento most hlavního hrdinu právě do roku 1973.


Kolik mostů přes Bospor vlastně je?

První most jsme si již výše popsali. Ten vyřešil lokální provoz v Istanbulu. Pojďme tedy na další.

Druhý most (İkinci Köprü) se od svého postavení do dnešních dnů jmenuje Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, což se často zkracuje na FSM. Byl slavnostně dokončen 3. července 1988, kdy se stal pátým nejdelším visutým mostem na světě. V češtině se tento most jmenuje Most sultána Mehmeda Dobyvatele. Od jeho vzniku se z prvního mostu stal spíš most pro lokální provoz, zatímco druhý most byl navržen pro dálkové spoje. Stal se součástí celé řady mezinárodních dálnic:

  • evropská dálnice E80
  • asijská dálnice AH1 (Asian Highway 1)
  • asijská dálnice AH5 (Asian Highway 5
  • turecká dálnice O2 (Otoyol 2)

Třetí most se jmenuje Yavuz Sultan Selim Köprüsü byl slavnostně dokončen 26. srpna 2016. V češtině se tento most jmenuje Most sultána Selima I. Hrozného. Po jeho dostavění se také druhý most stal spíš místem přepravy mezi asijskou a evropskou částí Istanbulu, zatímco třetí most se stal vysloveně mostem pro dálkovou přepravu mimo samotný Istanbul (resp. zástavbu).

Správná odpověď je tedy určena pro ty, kteří umějí napočítat do tří. A ať je tu odpověď dřív, než napočítám do tří...

...a mezitím se můžete podívat na výše zmíněný film (v turečtině)



A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,