Záplava událostí posunula do pozadí jedno kulaté výročí. Dne 30. října 1973 byl spuštěn do provozu most přes Bospor. To je první mezikontinentální most na světě, který poprvé spojil asijskou a evropskou část Istanbulu, aniž by se musela použít lodní doprava.
Po dokončení se stal 4. nejdelším visutým mostem na světě.
Jméno mostu
15 Temmuz Şehitler Köprüsü neboli Most obětí 15. července se původně jmenoval Boğaziçi Köprüsü neboli Bosporský most. Ale po pokusu o převrat 15. července 2016 se tento most stal symbolem, takže byl briskně přejmenován právě takto. Protože se jednalo o první most, také se mu tak někdy neformálně říká (turecky Birinci Köprü).
Kdyže byl spuštěn?
Datum trošku napovídá, že to může souviset s výročím založení Turecké republiky. Most byl totiž spuštěn do provozu 30. října 1973, což bylo 50 let a jeden den poté, co vznikla Turecká republika.
![]() |
slavnostní otevření 30. října 1973 (zdroj: eskiistanbul.net) |
To tedy budiž odpovědí těm, kteří si například na české Wikipedii přečetli, že "stavba byla dokončena 30. října 1973, v den 50. výročí založení Turecké republiky". To výročí sice bylo, ale těsně vedle, protože jinak by celé Turecko slavilo rok co rok výročí předčasně neboli 29. října.
![]() |
zdroj: twitter.com/UABakanligi/ |
Most se stal jedním ze symbolů moderního Istanbulu. Stal se také součástí kultury, viz film Zaman Makinesi 1973 (stroj času 1973), film z roku 2014. Dnes historické turecké sportovní auto Anadol STC-16 právě zemřelého otce přenese právě tento most hlavního hrdinu právě do roku 1973.
Kolik mostů přes Bospor vlastně je?
Druhý most (İkinci Köprü) se od svého postavení do dnešních dnů jmenuje Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, což se často zkracuje na FSM. Byl slavnostně dokončen 3. července 1988, kdy se stal pátým nejdelším visutým mostem na světě. V češtině se tento most jmenuje Most sultána Mehmeda Dobyvatele. Od jeho vzniku se z prvního mostu stal spíš most pro lokální provoz, zatímco druhý most byl navržen pro dálkové spoje. Stal se součástí celé řady mezinárodních dálnic:
- evropská dálnice E80
- asijská dálnice AH1 (Asian Highway 1)
- asijská dálnice AH5 (Asian Highway 5
- turecká dálnice O2 (Otoyol 2)
Třetí most se jmenuje Yavuz Sultan Selim Köprüsü byl slavnostně dokončen 26. srpna 2016. V češtině se tento most jmenuje Most sultána Selima I. Hrozného. Po jeho dostavění se také druhý most stal spíš místem přepravy mezi asijskou a evropskou částí Istanbulu, zatímco třetí most se stal vysloveně mostem pro dálkovou přepravu mimo samotný Istanbul (resp. zástavbu).
Správná odpověď je tedy určena pro ty, kteří umějí napočítat do tří. A ať je tu odpověď dřív, než napočítám do tří...
...a mezitím se můžete podívat na výše zmíněný film (v turečtině)
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat