Turecká nízkonákladová letecká společnost Pegasus Airlines oslavila své sté letadlo. Je jím Airbus 321neo/100 s označením TC-RDP se jménem "Cumhuriyet" (republika). Na svislé ocasní ploše není nápis Pegasus jako u ostatních letadel této společnosti, ale je zde vyobrazení zakladatele Turecké republiky Mustafy Kemala Atatürka a jeho podpisem. Na trupu letadla je zase nápis "100th".
Nový Airbus A321neo absolvoval svou inaugurační cestu z německého Hamburku a v sobotu 30. září 2023 v 18 hodin přistál na istanbulském letišti Sabihy Gökčen.
Ano, přivítání nového letadla je obvykle takové, že letoun projíždí pod proudy vody stříkané ze stran proti sobě vodními děly, ale neočekává se součinnost počasí. Emoce při slavnostním přivítání 30. září 2023 totiž notně zchladil déšť, proto je letištní plocha mokrá, na některých záběrech jsou deštníky (povinně průhledné) a pro některé snímky bylo prostě nutné počkat, až se istanbulské počasí vyřádí.
K 25. září 2023 flotila společnosti Pegasus čítá 100 letadel, z toho 15 Boeingů B737-800, šest Airbusů A320ceo, 46 Airbusů A320neo a 33 Airbusů A321neo, což z ní činí nejmladší flotilu v Turecku s průměrným stářím 4,5 roku.
Airbus A321 versus 321neo
Většina médií uvádí, že nové letadlo je model A321 (popis přímo na letadle to i potvrzuje). Ovšem nové letadlo je ale model 100 z řady Airbus A321neo. Jaký je mezi nimi rozdíl?
![]() |
první přílet nového letounu do Istanbulu |
MIMOCHODEM: Co je zač model A321ceo? To je jen jiné označení původní řady A321. Ve chvíli, kdy se objevila nová řada A321neo, bylo nutné označit dosavadní řadu tak, aby se od té nové (neo) lišila. Proto se objevilo označení A321ceo.
Klíčem je především "neo", což má dvojí význam. Jednak evokuje slovo "nový", jednak je zkratkou "new engine option". Zásadním rozdílem jsou tedy motory nové generace. Nové modely mají výrazně větší průměr, z čeho vyplývá řada následných změn. Původní řada A321ceo měla buď motory CFM56-5B s průměrem 1,73 m nebo IAE V2500-A5, 63.5 s průměrem 1,61 metru. Nová řada A321neo má CFM LEAP-1A s průměrem 1,98 metru (motory stejné rodiny nalezneme také v konkurenční řadě Boeing 737 MAX) nebo Pratt & Whitney PW1100G-JM s průměrem 2,06 metru (motory stejné rodiny nalezneme také v sesterské řadě Airbus A220 nebo v Embraer E-Jet E2).
![]() |
CEO společnosti Pegasus paní Güliz Öztürk v interiéru nového letounu |
Větší průměr vede k větší efektivitě, což má za následek nižší spotřebu paliva. To zase umožní větší dolet, který u původní řady byl 5930 km, zatímco u nové je to 6480 km pro základní modely, 7410 km pro modely LR (Long Range) a 8700 kilometrů pro řadu XLR (eXtra Long Range).
![]() |
ještě v Německu s německou imatrikulací D-AVZE a chybějícím přetřením ocasní plochy (také chybí nápis Pegasus vedle "100th" na přední části trupu) |
Dalším následkem je zvětšení kapacity o 20 cestujících (jak pro dvoutřídní uspořádání, tak pro jedinou třídu). Výsledkem je další ekonomická úspora, která může vést k nezvyšování či dokonce ke snižování cen letenek (nebo navyšování zisku).
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík
ZDROJ: FlyPgs.com
Komentáře
Okomentovat