Přeskočit na hlavní obsah

Probíhá zásadní změna placení v istanbulské dopravě

Istanbulská městská hromadná doprava se nechová jako jeden celek. Někde lze využít placení pomocí IstanbulKart se všemi slevami, ale někde se platí pouze hotově. To se začíná nyní měnit integrací i zbytku hromadné dopravy.

Radnice Istanbulu spustila projekt, kdy minibusy mají mít po vzoru městských autobusů také terminály pro IstanbulKart. Zkušební projekt začal v městském obvodu Arnavutköy. Jako první se proměnily trasy ARN2, ARN3, ARN4, ARN5, ARN6, ARN7, ARN8 ARN9, ARN10 a ARN11, kde se používají minibusy s kapacitou 17+1 sedadel.


Výhody pro občany Istanbulu

Místní držitelé IstanbulKart vystavených na jméno mají výhodu slev při přestupech. Někteří mají dopravu se slevou, jiní dopravu zdarma. Minibusy měly doposud pouze slevu pro žáky a studenty, ale to je vše (a všichni museli platit pouze hotově). To vše se má nyní týkat postupně také minibusů. Místní občané nad 65 let mají sice dopravu zdarma, přesto musí platit v minibusech plnou cenu. To právě použití IstanbulKart mění, takže i zde budou mít dopravu zdarma.


terminál IstanbulKart v minibusu


Utrpením je placení, kdy se musí cestující prodrat k řidičovi, prozradit cíl své cesty, předat hotovost. Řidič za jízdy loví mince a bankovky a dává je kamsi dozadu, kde si je cestující má vzít. Této části je nově cestující ušetřen, protože prostě přiloží kartu a o další se nestará. Také řidič se může víc soustředit na jízdu.

Někteří cestující se ale o tuto část nestarají, prostě nastoupí, proderou se někam dovnitř (ideálně si ještě sednou) a prostě nejbližšímu člověku směrem k řidičovi řeknou kam chtějí jet a předají bankovku. Ta potom s přáním dojde tichou poštou dopředu, kde osoba nejblíž řidičovi objednávku vyřídí. Stejnou cestou jdou zbylé peníze zpět. Toto často používají starší dámy, obzvlášť na cestě z obchodu.


Výhody pro turisty

Minibusy jsou pro turisty noční můrou, pro cizince přímo Elm Street. Například výše uvedená označení ARN2 a podobně jsou pouze kódová, na minibusech nikde nejsou. Minibusy mají zepředu a u dveří ceduli s klíčovými zastávkami Na střeše světlo s počáteční a cílovou zastávkou. Světlo má určitou barvu, která je určena pro danou trasu. Minibusy jezdí tak rychle, že ani místní kolikrát nemají šanci přečíst kam vlastně jede, netuší barvy v daném místě, takže raději zastaví kdejaký minibus jedoucí kolem a ptají se řidiče, zda jede tam, kam oni potřebují.

Světélkem na konci tunelu pro cizince je alespoň placení, kdy se (zřejmě) přiloží karta na terminál a hotovo. Nemusí pracně vysvětlovat kam jede (pokud ví, že onen minibus opravdu jede tam, kam potřebuje) a také platit.


Jak se platí?

Doposud se doprava v minibusech provádí stejně jako na meziměstské železnici, meziměstských autobusech nebo Marmarayi a metru na Letiště Istanbul, neboli čím větší vzdálenost, tím se platí více (oboje spadá pod ministerstvo dopravy a nikoli pod istanbulskou radnici). Tam se při vstupu zaplatí plná cena s tím, že po vystoupení na cílové zastávce se po přiložení na speciální slevový terminál příslušná suma zase vrátí zpět na kartu. To ale v případě minibusů není možné, protože lze vystoupit kdekoli a nikoli jen na zastávkách. Připadají v úvahu tedy pouze dvě možnosti:

  • fixní cena
  • odečtení při výstupu z vozu

Rozumnější je fixní cena, protože při vystupování se namísto směrem ke dveřím ještě prodrat k řidičovi a poté ven není zrovna rozumné. Ani myšlenka odečtení někde u dveří či dokonce vně dveří není zrovna rozumné, protože minibusy se nechovají příliš slušně ani vůči jiným účastníkům dopravy, ani vůči cestujícím. Platí to ale také obráceně. Pokud by minibus při výstupu cestujících příliš čekal, začne se obracet nevole vůči řidiči jak ze strany jiných řidičů, tak ze strany jiných cestujících.

Zástupce generálního tajemníka IBB Gürkan Akgün na setkání prohlásil, že systém infrastruktury, který zavedli, bude zaveden i pro Istanbul obecně. Akgün řekl: "Od nynějška budou minibusy plně integrovány se systémem železnice, námořní dopravy a autobusů. Zvýhodněné a přestupní jízdenky platné ve veřejné dopravě tak budou platit i v minibusech. Přestupní, bezplatné a zlevněné platby budou dotovány IBB (radnicí velkoměsta Istanbulu, pozn. red.)."

Zavedl se tedy stejný režim jako v autobusech nebo metru, tedy že se při vchodu do placeného prostoru zaplatí fixní částka, čímž finanční část končí. Prozatím není známo jak rychle a kam dál se tento systém rozšíří.

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...