Přeskočit na hlavní obsah

Probíhá zásadní změna placení v istanbulské dopravě

Istanbulská městská hromadná doprava se nechová jako jeden celek. Někde lze využít placení pomocí IstanbulKart se všemi slevami, ale někde se platí pouze hotově. To se začíná nyní měnit integrací i zbytku hromadné dopravy.

Radnice Istanbulu spustila projekt, kdy minibusy mají mít po vzoru městských autobusů také terminály pro IstanbulKart. Zkušební projekt začal v městském obvodu Arnavutköy. Jako první se proměnily trasy ARN2, ARN3, ARN4, ARN5, ARN6, ARN7, ARN8 ARN9, ARN10 a ARN11, kde se používají minibusy s kapacitou 17+1 sedadel.


Výhody pro občany Istanbulu

Místní držitelé IstanbulKart vystavených na jméno mají výhodu slev při přestupech. Někteří mají dopravu se slevou, jiní dopravu zdarma. Minibusy měly doposud pouze slevu pro žáky a studenty, ale to je vše (a všichni museli platit pouze hotově). To vše se má nyní týkat postupně také minibusů. Místní občané nad 65 let mají sice dopravu zdarma, přesto musí platit v minibusech plnou cenu. To právě použití IstanbulKart mění, takže i zde budou mít dopravu zdarma.


terminál IstanbulKart v minibusu


Utrpením je placení, kdy se musí cestující prodrat k řidičovi, prozradit cíl své cesty, předat hotovost. Řidič za jízdy loví mince a bankovky a dává je kamsi dozadu, kde si je cestující má vzít. Této části je nově cestující ušetřen, protože prostě přiloží kartu a o další se nestará. Také řidič se může víc soustředit na jízdu.

Někteří cestující se ale o tuto část nestarají, prostě nastoupí, proderou se někam dovnitř (ideálně si ještě sednou) a prostě nejbližšímu člověku směrem k řidičovi řeknou kam chtějí jet a předají bankovku. Ta potom s přáním dojde tichou poštou dopředu, kde osoba nejblíž řidičovi objednávku vyřídí. Stejnou cestou jdou zbylé peníze zpět. Toto často používají starší dámy, obzvlášť na cestě z obchodu.


Výhody pro turisty

Minibusy jsou pro turisty noční můrou, pro cizince přímo Elm Street. Například výše uvedená označení ARN2 a podobně jsou pouze kódová, na minibusech nikde nejsou. Minibusy mají zepředu a u dveří ceduli s klíčovými zastávkami Na střeše světlo s počáteční a cílovou zastávkou. Světlo má určitou barvu, která je určena pro danou trasu. Minibusy jezdí tak rychle, že ani místní kolikrát nemají šanci přečíst kam vlastně jede, netuší barvy v daném místě, takže raději zastaví kdejaký minibus jedoucí kolem a ptají se řidiče, zda jede tam, kam oni potřebují.

Světélkem na konci tunelu pro cizince je alespoň placení, kdy se (zřejmě) přiloží karta na terminál a hotovo. Nemusí pracně vysvětlovat kam jede (pokud ví, že onen minibus opravdu jede tam, kam potřebuje) a také platit.


Jak se platí?

Doposud se doprava v minibusech provádí stejně jako na meziměstské železnici, meziměstských autobusech nebo Marmarayi a metru na Letiště Istanbul, neboli čím větší vzdálenost, tím se platí více (oboje spadá pod ministerstvo dopravy a nikoli pod istanbulskou radnici). Tam se při vstupu zaplatí plná cena s tím, že po vystoupení na cílové zastávce se po přiložení na speciální slevový terminál příslušná suma zase vrátí zpět na kartu. To ale v případě minibusů není možné, protože lze vystoupit kdekoli a nikoli jen na zastávkách. Připadají v úvahu tedy pouze dvě možnosti:

  • fixní cena
  • odečtení při výstupu z vozu

Rozumnější je fixní cena, protože při vystupování se namísto směrem ke dveřím ještě prodrat k řidičovi a poté ven není zrovna rozumné. Ani myšlenka odečtení někde u dveří či dokonce vně dveří není zrovna rozumné, protože minibusy se nechovají příliš slušně ani vůči jiným účastníkům dopravy, ani vůči cestujícím. Platí to ale také obráceně. Pokud by minibus při výstupu cestujících příliš čekal, začne se obracet nevole vůči řidiči jak ze strany jiných řidičů, tak ze strany jiných cestujících.

Zástupce generálního tajemníka IBB Gürkan Akgün na setkání prohlásil, že systém infrastruktury, který zavedli, bude zaveden i pro Istanbul obecně. Akgün řekl: "Od nynějška budou minibusy plně integrovány se systémem železnice, námořní dopravy a autobusů. Zvýhodněné a přestupní jízdenky platné ve veřejné dopravě tak budou platit i v minibusech. Přestupní, bezplatné a zlevněné platby budou dotovány IBB (radnicí velkoměsta Istanbulu, pozn. red.)."

Zavedl se tedy stejný režim jako v autobusech nebo metru, tedy že se při vchodu do placeného prostoru zaplatí fixní částka, čímž finanční část končí. Prozatím není známo jak rychle a kam dál se tento systém rozšíří.

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de