Bosporský průliv rozdělující Asii a Evropu stejně tak jako rozdělující Istanbul patří mezi nebezpečné lodní trasy. Zároveň jde o kritické místo, přes které protéká zboží do Černého moře a Dunaje a zpět. Včera i dnes se kvůli poruše nákladní lodi provoz v Bosporu zastavil.
Pondělí
Nákladní loď Brabus o délce 64 metrů na trase z Trabzonu do města Bandırma měla při vjezdu do Bosporu od Černého moře technickou poruchu. Provoz v průlivu musel být zastaven do odtažení lodě na bezpečné místo.
![]() |
loď Brabus odtahovaná do bezpečí (zdroj: turkdeniz.com) |
Úterý
Dnes byl problém poněkud rozměrnější. Loď Alexis o délce 229 metrů při poruše najela na mělčinu poblíž vlnolamu u vlakového nádraží Haydarpaša v městském obvodu Kadikoy.
![]() |
zdroj: twitter.com/kiyiemniyet/ |
Obě nehody přerušily lodní spojení mezi Černým mořem a Marmarským mořem, ale vnitroměstská lodní doprava uvnitř Istanbulu zůstala nedotčena.
Kanál Istanbul
Problém se dostal do hledáčku příznivců Kanálu Istanbul kteří kromě jiného argumentují právě nehodami, které provoz na určitou dobu zpomalí až zcela zastaví.
MIMOCHODEM: Kanál Istanbul je obnovený projekt prosazovaný vládním kabinetem. Má propojit Černé moře s Marmarským mořem západní částí Istanbulu. Stal se rozbuškou mezi vládou a opozicí která argumentuje tím, že se z větší části Evropské části stane ostrov a problém s nedostatkem pitné vody se může rapidně zhoršit. Příznivci kanálu zase argumentují nedostatečnou kapacitou Bosporu řešenou právě Kanálem Istanbul, velkou složitostí současného Bosporu a tudíž velkým rizikem nehody a případné katastrofy, což už se v minulosti stalo.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat