Turecko učinilo v posledním měsíci několik zásadních rozhodnutí vzhledem k výrobě a dovozu automobilů z Číny. Obě rozhodnutí mohou mít vliv nejen na samotné Turecko, ale mohou ovlivňovat také trh s osobními automobily v Evropské unii.
Turecko: Speciální daň na dovozová čínská auta
Prezidentským rozhodnutím 8639 z 8. června 2024 rozhodnuto o uvalení dodatečného cla na "osobní automobily dovážené z Číny ve výši 40 % dovozní hodnoty nebo 7 tisíc dolarů/kus, resp. vyšší z těchto částek".
Rozhodnutí Turecka uvalit dodatečnou daň na osobní automobily dovážené z Číny otřáslo automobilovým trhem. Podle nařízení zveřejněného 8. června v Úředním věstníku se 40% daň, která se v současnosti vztahuje na elektromobily, bude vztahovat na vozidla se všemi druhy paliva. Daň uplatňovaná na čínské značky tak dosáhne 50 procent. Rozhodnutí vstoupí v platnost 8. července 2024.
Rozhodnutí vlády o dodatečném clu se setkalo s podporou podnikatelské sféry. Şekib Avdagiç, prezident Istanbulské obchodní komory (ITO), poukázal na to, že dodatečná daň je povinným krokem k ochraně automobilového průmyslu, a řekl: "I když 40 % našeho deficitu zahraničního obchodu pochází z Číny, není nic tak normálního jako ochrana našeho průmyslu před ní."
EU: Speciální daň na dovozová čínská auta
Evropská unie vydala podobné nařízení, a to o výši až 37,6 procenta. To slůvko "až" je důležité, protože pak to není právě těch 37,6 %, ale je to nejvyšší možná hranice. Evropská komise stanovila individuální cla, která budou v případě čínské automobilky BYD (akronym z Build Your Dreams) činit 17,4 procenta, u automobilky Geely 19,9 procenta a u automobilky SAIC jde o 37,6 procenta. Ostatní čínští výrobci elektromobilů, kteří spolupracovali při vyšetřování, podléhají clu 20,8 procenta.
Tímto krokem se Evropská unie snaží dorovnat uměle snížené ceny těch výrobců, kterým čínská vláda finančně a štědře pomáhá. Číně se to samozřejmě nelíbí, a tak hrozí zvýšením cla na dovoz velkých benzinových aut z nynějších 15 na 25 procent.
Turecko: Speciální daň na dovozová čínská auta se ruší
Díky novému článku v daném zákoně, který byl do nařízení zkraje července přidán (tedy za jediný měsíc), nebude uvalena žádná dodatečná finanční povinnost na dovoz automobilů čínského původu vyrobených s využitím osvobození od cla v rámci osvědčení o investičních pobídkách. V souladu s tím budou od uvedené daně osvobozeni ti, kteří investují v Turecku. Jinými slovy na dovoz automobilů čínského původu, na které se vztahuje osvobození od cla v rámci osvědčení o investičních pobídkách, nebude uložena žádná dodatečná finanční povinnost.
Turecko bude vyrábět elektromobily BYD
Turecko patří k zemím, které fungují desítky let jako montovny aut (Česko by mohlo vyprávět). Svou roli se rozhodlo posílit tím, že zde bude další továrna vyrábějící vozy jiné značky.
x
Ministr průmyslu a technologií Mehmet Fatih Kacır zveřejnil následující zprávu:
Pro náš automobilový průmysl je to historický den. Učinili jsme první krok k obří investici v naší zemi. Za přítomnosti našeho prezidenta Erdoğana jsme podepsali dohodu s panem Wang Chuanfu, předsedou představenstva společnosti BYD, největšího světového výrobce elektromobilů. Podepsali jsme dohodu s panem Wang Chuanfu, předsedou představenstva společnosti BYD, největšího světového výrobce elektromobilů, o investici této společnosti v Turecku.
Na základě této dohody společnost BYD v Turecku zřídí závod na výrobu elektrických a dobíjecích hybridních automobilů s roční kapacitou 150 000 vozidel a výzkumné a vývojové centrum pro technologie mobility s investicí ve výši přibližně 1 miliardy USD. V závodě, který by měl zahájit výrobu do konce roku 2026, bude přímo zaměstnáno až 5 000 lidí.
MIMOCHODEM: Turecko patří k těm nemnoha zemím, kde vedle velkého obchodního centra je menší centrum pro diplomacii a vládu. Proto není divu, že se podpis nekonal v hlavním městě Ankaře, nýbrž v největším a nejvýznamnějším městě Istanbul.
Toto investiční rozhodnutí, které bylo přijato na základě intenzivních jednání, jež jsme vedli od naší prosincové návštěvy Číny, ukazuje, že Turecko je pro globální investice přitažlivým centrem.
V Turecku, které je třetím největším výrobcem automobilů v Evropě a lídrem exportu s roční hodnotou přesahující 35 miliard USD, je naším hlavním cílem transformace automobilového průmyslu směrem k nové generaci elektromobilů šetrných k životnímu prostředí.
Toto rozhodnutí společnosti BYD, světového technologického lídra, investovat do výroby vozidel nové generace s vysokou domácí přidanou hodnotou je výsledkem politiky vstřícnosti vůči investorům a podpory, kterou investicím nabízíme pod vedením našeho prezidenta.
Turecko je pro investory vstupní branou na evropský trh prostřednictvím celní unie a na mnoho exportních trhů díky dohodám o volném obchodu.
Ti, kdo Turecku důvěřují a investují do něj, budou i nadále vítězit.
Výsledek je tedy obojaký. Sice se uvalila daň na dovoz čínských aut, ta se ale začnou vyrábět přímo v Turecku, takže se potom o dovoz jednat nebude. Když budou auta čínské značky BYD vyráběna v Turecku, budou to stále podle legislativy EU vozy z Číny? Jedna továrna mění pravidla jak v Turecku, tak potenciálně v EU.
![]() |
továrna BYD v maďarském Komárnu |
MIMOCHODEM: Jen minulý týden otevřela společnost BYD dvě nové továrny. Společnost PT Hyundai Motor Manufacturing Indonesia (HMMI) otevřela 3. července 2024 ve spolupráci se společností LG Energy indonéskou továrnu na výrobu bateriových článků pro elektromobily. BYD otevřela jen o den později 4. července 2024 v Thajsku závod na výrobu elektromobilů. První továrna automobilky v jihovýchodní Asii upevňuje její pozici dominantního hráče na poli elektromobilů v regionu. Na tom je znát obrovská finanční síla BYD, mohutně podporovaná čínskou vládou.
Společnost BYD se ale zabydluje přímo v EU. Ve městě Komárom (tedy v Maďarsku) má továrnu BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft na výrobu elektrických autobusů. Navíc podle příslibu z prosince 2023 má rovněž v Maďarsku ve městě Szeged podle Reuters vyrůst továrna na osobní automobily.
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík
İyi iş çıkardın Kacır 👍 🇹🇷
OdpovědětVymazat