Přeskočit na hlavní obsah

Turecko chystá instalaci vlastního satelitního navigačního systému

Turecký prezident před několika lety vyhlásil desetibodový program, kde jedním z nich byla satelitní navigace. Nyní se začínají projevovat konkrétní kroky, kdy se připravuje vypuštění prvních satelitů.


Co je satelitní navigace, které systémy existují?

Globální poziční systém neboli systém pomáhající určit přesnou polohu na planetě Zemi používá skoro každý majitel chytrého telefonu nebo novějšího auta. Stalo se samozřejmou součástí života 21. století. První satelitní navigací byl americký systém Transit, který byl provozovaný mezi léty 1964–1996 námořnictvem Spojených států.

GPS, resp. původně NAVSTAR GPS (Navigation Signal Timing and Ranging Global Positioning System), je satelitní navigační systém, který poskytuje informace o poloze a čase kdekoliv na Zemi. Byl vyvinut americkým ministerstvem obrany v roce 1973 a první satelit byl vypuštěn v roce 1978. Plně funkční se systém stal v roce 1993 s 24 satelity na oběžné dráze. GPS původně bylo určeno pro vojenské účely, ale dnes je široce využíván i civilisty.


satelitní navigace, ilustrační snímek (zdroj: satellitetoday.com)


Sovětský svaz vybudoval svůj systém, kdy od roku 1974 začal vypouštět satelity pro své systémy Cikada (1974 až 1995) a Parus (Cyklon, Zaliv, Cikada-M) v letech 1974 až 2010. Vývoj následného systému GLONASS začal v Sovětském svazu roku 1976 s tím, že a roku 2010 měl plnou funkcionalitu pro území Ruska a o rok později pro celý svět.


Proč se navigace může používat?

Tato otázka není tak jednoduchá, jak to na první pohled vypadá. Navigace osob při cestování, soukromé i firemní dopravy je první, co přijde na mysl. Je to ale daleko širší, tedy od zdravotních a krizových situací jako při autonehodách, přírodních katastrofách typu povodně, požáry, zemětřesení a podobně. Velmi přesnou navigaci ale potřebují také zemědělci při použití robotů (pro přesné automatické orání, ošetřování polí apod. bez lidské posádky či lidského ovládání), ale také pro armádu. To ostatně byl první uživatel navigačních systémů na světě.


Turecko

Primárním cílem Turecka není vybudování globálního systému, nýbrž regionálního, tedy pro Turecko a okolí, lze předpokládat také pro případné partnerské klíčové země. Podobný cíl měla také Indie při budování svého systému NavIC (Navigation with Indian Constellation) nebo původní varianta čínského BeiDou (ten ale přerostl v globální, stejně jako ambice Číny) nebo japonský Michibiki [mičibiki] neboli QZSS (Quasi-Zenith Satellite System).

Předseda představenstva společnosti Baykar pan Selčuk Bayraktar uvedl, že bude vypuštěn tým satelitů na nízké oběžné dráze, který vytvoří globální polohový systém, a dodal: "Mít vlastní nezávislý globální polohový systém je velmi důležité a strategické z hlediska naší suverenity."

MIMOCHODEM: Společnost Baykar je známa především svými drony Bayraktar TB2, pomocí kterých zachránila situaci na Ukrajině po jejím napadení Ruskem. Sám Selčuk Bayraktar plnil stránky tureckých novin na konci srpna, kdy se jeho jméno objevilo na prvním místě nejvyšších plátců daní v Turecku s hodnotou téměř 2 miliardy tureckých lir (přesně 1.952.680.474,13 lir). Jeho bratr Haluk Bayraktar ze stejné firmy se ocitl na druhém místě s 1,68 miliardou. Na třetím místě se ocitl turecký magnát Rahmi Koč s pouhými 480 miliony lir.

Bayraktar uvedl, že bude vypuštěn tým satelitů na nízké oběžné dráze, který vytvoří globální systém určování polohy: "Ve skutečnosti byl start odložen. Byli jsme připraveni, postavili jsme dvě družice. V této družicové konstelaci bude asi 100 družic a bude to globální polohový systém nové generace. V jistém smyslu je to velmi důležité a strategické z hlediska naší nezávislosti na obloze, mít vlastní nezávislý globální polohový systém a naši suverenitu."

MIMOCHODEM: Česko je se satelitní navigací spojeno víc, než si mnozí myslí. Evropská unie provozuje vlastní navigační systém zvaný Galileo. Jeho centrála sídlí v pražských Holešovicích.

A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

ZDROJ: TRT Haber

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

USA varují své občany v Turecku

[ AKTUALIZOVÁNO VE 14:01 ] Velvyslanectví USA na Velký pátek 29. března 2024 zveřejnilo varování pro své občany, které ale platí pro všechny cizince, které na území Turecka pobývají: Zprávy pro občany USA: Kontrola imigračních dokladů Velvyslanectví USA si je vědomo zvýšeného vymáhání imigračních zákonů v celé zemi. Podle tureckých zákonů musí mít všechny osoby v Turecku vždy u sebe průkaz totožnosti s fotografií a jsou povinny na požádání policii předložit své doklady. Turecká policie běžně kontroluje doklady totožnosti a imigrační doklady, včetně povolení k pobytu a/nebo vstupních razítek. Osoby, které nemohou okamžitě předložit doklady o své totožnosti, občanství a legální přítomnosti v Turecku, mohou být zadrženy nebo převezeny do deportačního centra.  Kontroly dokladů mohou být prováděny na policejních kontrolních stanovištích nebo úředníky na ulici či v jakékoli formě veřejné dopravy, včetně autobusů, vlaků a trajektů. Turecké orgány mohou být v civilu a nemusí být okamžitě ident

Tragické následky vichřice v Turecku: mrtví, nezvěstní, potopené lodě, záplavy, sníh, školní prázdniny

[ AKTUALIZACE V 13:55 ] Žáci a studenti Turecka měli skvělé rozloučení s týdenními podzimními prázdninami. Od pátku do pondělí bylo území skoro celé republiky a okolní moře bičováno vichřicí a silným deštěm. Rušeny byla jak lodní, tak letecká spojení. I tak se bohužel Turecko nevyhnulo ztrátám na životech. Sníh: Některé silnice musely být uzavřeny Začněme bílou nadílkou, která na některých místech severního Turecka dosáhla až půl metru. Některé silniční tahy byly vyřazeny z provozu i přes veškerou snahu silničářů. Na řadě míst pod velmi těžkým mokrým sněhem padaly stromy, objevily se i sesuvy půdy.  MIMOCHODEM : Někteří pod návalem emocí a informace o sněhu v Istanbulu sdílejí snímky zasněženého historického centra Istanbulu, spousty sněhu na některých známých ulicích. Snímky jsou sice pravé, ale z jiné doby. Sněžení přineslo sice nadílku do Istanbulu, ale zcela mimo historické centrum, dokonce většinou i mimo obydlené části města. Sorry folks, next time! silnice Orhaneli-Bursa na jih