Tureckými médii proběhla na první pohled nudná zpráva, že do Turecka přijela nákladní loď čínské společnosti BYD, která přivezla jediný náklad - tisíce kusů jejich elektromobilů, mířících na turecký trh.
Podle prohlášení společnosti loď vyrazila 25. února z čínského přístavu Ningbo na úplném východě země. Loď BYD CHANGZHOU 5. dubna po 39 dnech cesty dorazila do mezinárodního přístavu Safiport v okrese Derince v Kocaeli poblíž Istanbulu, na břehu Marmarského moře.
Střední Evropa stále vidí Čínu s mírným despektem a s tendencí Čínu podcenit. Obří sílu jak čínského průmyslu, čínského vývoje a v neposlední řadě také sílu vlivu čínské vlády na činnost klíčových firem demonstruje totiž právě tato loď i její náklad.
Čínská společnost BYD má za cíl v Turecku v roce 2025 prodat 50 tisíc vozů. Podle oficiálních údajů prodala společnost BYD v prvním čtvrtletí 8211 vozů. Aby společnost dosáhla svého cíle, musí ještě o něco zvýšit své výkony.
Loď přepravující ony automobily není zrovna malá. S délkou 199,9 m a šířkou 38 m BYD CHANGZHOU má přepravní kapacitu 69 250 GT (hrubá tonáž) a 21 400 NT (čistá tonáž). S přepravní kapacitou 7 000 vozidel BYD CHANGZHOU dodává vozidla značky na mezinárodní trhy rychle a bezpečně.
Tuto zprávu přinesla hlavní mediální agentura Turecka Anadolu Ajansi, takže ji převzala řada médií napříč Tureckem.
Názor 1: Evropa nepochopila
Několik evropských zemí (a velká řada států mimo Evropské unie) má vůči čínskému zboží kladný vztah, protože:
- Čínská auta, zejména elektromobily, jsou na evropském trhu atraktivní díky výhodné ceně, bohaté výbavě a inovativnímu designu (ano, toto je někdy diskutabilní)
- Dovoz čínských elektromobilů může zvýšit konkurenci na trhu, což může vést k lepší nabídce pro spotřebitele a podpořit rozvoj elektromobility v Evropě
- EU je otevřená konkurenci, která může stimulovat inovace a efektivitu v automobilovém průmyslu
- Některé evropské státy a firmy doufají v dohodu s Čínou, která by mohla zahrnovat cenové závazky a férovější podmínky pro dovoz čínských aut, což by umožnilo zachovat obchodní vztahy bez eskalace konfliktu.
- Přílišná ochrana trhu by mohla vést k vyšším cenám pro evropské zákazníky a zpomalit přechod na elektromobilitu, což je klíčové pro plnění klimatických cílů EU
...a nyní opačný názor.
Názor 2: Turecko nepochopilo
Evropská unie má většinově snahu se čínským automobilům bránit (na rozdíl od Turecka), protože:
- Čínské elektromobily jsou často výrazně dotované státem, což jim umožňuje prodávat vozy za uměle nízké ceny, které ničí evropský trh a ohrožují místní výrobce
- EU považuje tyto státní subvence za neférovou konkurenční výhodu, která může vést k "predátorským praktikám", jež likvidují evropské firmy a pracovní místa, podobně jako tomu bylo v minulosti u solárního průmyslu
- Zavedení cel na čínská auta by mělo ochránit evropské automobilky před dumpingovými cenami a přinést do unijního rozpočtu miliardy eur ročně
- Existuje riziko obchodní války s Čínou, která by mohla zavést protiopatření proti EU, což by mohlo poškodit i evropské automobilky a širší ekonomiku
- Některé země EU, například Německo, se obávají negativních dopadů na obchodní vztahy s Čínou, protože Čína je jejich největším obchodním partnerem
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat