Přeskočit na hlavní obsah

Proč zrovna Metrostav staví v Istanbulu lanovku?

Česká společnost dokončuje novou trasu pozemní lanové dráhy F4 na evropské straně ve čtvrti Bešiktaš. Bude spojovat horní stanici Boğaziçi Üniversitesi ve čtvrti Rumelihisarı a dolní stanici na břehu Bosporu Aşiyan [ašijan] ve stejnojmenné čtvrti. Podle původního plánu měl být dokončen již roku 2019, ale předchozí vedení radnice projekt pozastavila, ale poté byla stavba opět spuštěna. Slavnostní otevření lanovky by mělo proběhnout v den státního svátku založení Turecké republiky 29. října 2021.

Na základě pozvání zástupců česko-turecké joint-venture společnosti Metrostav Ankara İnşaat A.Ş. se generální konzul České republiky v Istanbulu pan Jiří Čistecký zúčastnil dne 1. dubna 2021 prohlídky úspěšného příkladu česko-turecké spolupráce – stavby lanovky Rumeli Hisarüstü v Istanbulu.


tři maskovaní muži (český stavbyvedoucí, turecký stavbyvedoucí, konzul ČR v Istanbulu)

Investorem projektu je Magistrát města Istanbulu, odbor železniční dopravy evropské části, hlavním dodavatelem pak česká pobočka Metrostav Ankara Inşaat Taah. San. Ve Tic. A. Ş. V tomto případě se jedná o projekt EPC (Engineer Procure Construct). Informace byla veřejnosti prezentována v červenci 2017.

V červnu to budou tři roky, co přímou účastí na stavbě podpořili Metrostav čeští diplomaté – tehdejší velvyslanec České republiky v Ankaře Pavel Kafka a tehdejší generální konzul Petr Mareš. Potom bohužel tehdejší vedení Istanbulu projekt zastavilo. Generální konzul České republiky v Istanbulu pan Jiří Čistecký se 13. července 2020 zúčastnil za přítomnosti nového istanbulského starosty Ekrema Imamoğlu slavnostního ceremoniálu znovuotevření stavby.

EPC projekt podzemní dráhy byl podepsán s místní radnicí 7. června 2017. Úkolem Metrostav Ankara Inşaat je dodávka lanové dráhy včetně vozů, kolejových systémů, včetně elektromechanické části a řídicího systému, vybudování tunelu pro dráhu a horní a dolní stanice včetně stavebních a architektonických prvků a napojení vestibulu horní stanice na linku metra M6. Celková délka tunelu je 815 metrů, sklon tunelu je 14,25 % při převýšení stanic 100 m. Finanční objem kontraktu je cca 29 milionů EUR (bez DPH).

Metrostav má stavět metro, ne?
Metrostav je firma, která je kromě jiného umí tunely, základ metra, ale také základ podzemní lanovky. Stejně jako v metru tam jsou koleje. To lano navíc je vlastně podružný detail, když se to tak vezme.
A nemá Metrostav v Česku červenou?
Před rokem se psalo, že Metrostav se kvůli korupci v kauze Rath nesmí účastnit tři roky soutěží o veřejné zakázky; to ale platí jen pro Česko. A Turecko není Česko, místní dceřinné firmy Metrostav Ankara se to netýká.
A kde to vlastně je?

Rumeli Hisarüstü.
To toho vím stejně jako předtím.
Rumeli Hisarüstü je nad čtvrtí Rumeli hisarı. A ta je kolem někdejší pevnosti Rumelihisarı. Je to na evropské straně, hned vedle druhého mostu. Když jedeš z evropské strany na asijskou, tak po pravé straně, těsně než jsi nad vodou. Je tam Boğaziçi Üniversitesi, Bosporská univerzita, kde končí zároveň trasa metra M6 (Levent - Boğaziçi Üniversitesi). Ta je nejkratší trasou, má jen čtyři zastávky.
Takže to jsem určitě musel vidět, přes druhý most jsem jel.
Určitě.
Stejně jsem to nepochopil. Proč zrovna Metrostav staví v Istanbulu lanovku?
Asi protože vyhrál soutěž, tak staví. Buď rád, že to vyhrála česká firma, ne?
Ale to jo, to jsem rád. Ale Metrostav přece staví metro, tohle ale má být lanovka, ne?
Prohlédnul sis ty fotky vůbec?
Ne, proč?
Aha. Nevíš o tom nic, ale už kritizuješ.
Tak mi to ukaž... no fakt, díra do země! Ale lanovka je přece něco jiného, ne? Lanovka, to je lano, na něm kabinky ve vzduchu, jako je to přes Mačka park zrovna u Českého konzulátu v Istanbulu, nebo na ten kopec tam u Haliče, jak je nahoře kavárna a pod tím spousta hrobů...
Pierre Loti! To je místo s krásným rozhledem, no ale když to popisuješ takhle, tak to zní, jak z hororu, jako kdyby ty hroby zasypali a pak tam postavili kavárnu. Ale vím, co myslíš. Z kopce trochu níž je opravdu hřbitov.
No tak vidíš, že jsme se nakonec domluvili. Ano, tam. A to je lanovka. Tohle je ale díra do země. Leda, že by tam ty kabinky chtěli pohřbít.
Lanovka přece není jenom ta verze, o které jsi mluvil. Jel jsi někdy lanovkou na Petřín?
Petřín, jako v Praze?
A kolik Petřínů znáš?
No vlastně jenom jeden.
Tak se tak hloupě neptej. Tak jels?
Ano, jel. Vlastně vidíš, říká se tomu lanovka, ale je to na kolejích. Asi podvod.
Ty sám jsi podvod. Pod tím je tažné lano, proto je to asi lanovka, ne?
To je vlastně fakt!
A jel jsi někdy na Taksim z Kabataše lanovkou?
Co je Kabataše?
Kabataš, to je místo v Istanbulu. Ale však jsme tam byli spolu přece. Je tam konečná tramvaje a je tam přístaviště.
Aha, to vím! Ano, pak jsme vlastně jeli spolu tím metrem nahoru.
To nebylo metro, to byla lanovka.
Lanovka? Vždyť to bylo na kolejích, navíc pod zemí!
No a? Ale ty vozy po kolejích táhlo co? LANO! Však ses ještě na horní stanici divil co to tam mají za atrakci, že zavírají to obří kolo do skleněné vitríny. To převádělo sílu od motoru právě na to tažné lano.
A lano-li nenapne-li se? Pochopil jsem, už toho nech. No Češi byli vždycky dobří tuneláři.
To spíš výrobci bot, hudebníci a tak, ale tuneláři? I když je fakt, že loni na podzim probleskla zpráva, že stavíme v Norsku dva tunely a jeden most. Vidíš, to vlastně byla také dceřinná firma českého Metrostavu, Metrostav Norge. A na Islandu stejná firma dokončila tunel Dýrafjörður.
Nebo Viktor Kožený, ten také dělal tunely.
Ale to byly finanční tunely, podvody! To jsem netahej. Tak abys neřek', tady jsem ti to sesumíroval.


lanovka F4: mapa (výřez mapy z Wikipedia)

  • visutá lanová dráha typu start-cíl: Mačka park, Pierre Loti (typická pro překlenutí údolí)
  • visutá lanová dráha s řadou podpěr: Janské Lázně - Černá hora (kabinková), Špindlerův Mlýn - Medvědín (sedačková)
  • pozemní lanová dráha povrchová s nadzemní částí (most): Vadistanbul (F3)
  • pozemní lanová dráha povrchová: Petřín
  • pozemní lanová dráha podpovrchová: Kabataš-Taksim (F1), 'metro' Tünel (F2), připravovaná trasa F4

lanovka F3 (Vadistanbul)

Protože jde o stejný typ, Metrostav Ankara buduje stejný typ lanové dráhy, jaká je použita na trase F1 z Kabataše na náměstí Taksim.

lanovka F1 (zdroj: Funimag)


Tak moment, jestli jsem to dobře pochopil: první metro na evropském kontinentu je vlastně podzemní lanovka?
Ano. Také už je to označeno jako trasa F2. Ale nejen to může mást. Třeba San Francisco má ty jejich slavné tramvaje, říká jim cable car.
Ano, viděl jsem. No a co?
Cable car, cable. Pohon obstarává kabel. Takže je to vlastně také lanovka.
Z toho jde jednomu hlava kolem.
Tak si na to zazpívejme!
Tolik toho v sobě snad nemáš, nebo už ano?
Třeba neapolskou písničku 'Funiculì, Funiculà'. Tu složil na motivy tamní lanovky Luigi Denza, slova napsal Peppino Turco.
Pepíno nepsal slova, Pepíno říkal 'Tati, a prdí taky hadi?'
To byl Pepíno ve filmu 'S tebou mě baví svět', tohle byl Peppino. A teď Luciano, kapito?



A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...