Není to sice příliš hlasité, ale objevuje se to napříč Tureckem. Až na výjimky je to obvykle až poté, co je nějaký cyklista sražen autem, tak se nabádá, aby řidiči se drželi při předjíždění alespoň 1,5 metru od cyklisty. Jsou ale města, která jsou cyklistice kladně nakloněna.
Přesto jsou místa, kde se problematice věnují aktivně. Například na začátku školního roku v Mersinu policie s dobrovolníky měla bezpečnostní akci, kdy i zastavovali vozidla a upozorňovali na problematiku. To bylo sice roku 2013, ale problematice se věnují poměrně systematicky a nepřetržitě. Snahy si všímá i Cyclist Türkiye.
![]() |
zdroj: cyclistmag.com.tr |
Používá se speciální loga s hesly “Bisikletliye Saygı – 1,5 metre” nebo “Bisikletliyi Fark Edin”, které je možné i jako samolepku koupit.
Mersin je město, kde se pořádá každoročně Mersin Caretta Bisiklet Festivali. Loni od 1. do 3.října se konal již 7. ročník (viz bisiklopedi.com). Cyklistické festivaly mají i další turecká města a jejich okolí, jako Adana, Afyon, Alanya, Bartın, Beyşehir, Bodrum, Çanakkale, Dalyan, Eskişehir, Fethiye, Gökova, Isparta, Kapadokya, Kocaeli, Manisa, Seydişehir, Yalova a další.
MIMOCHODEM: Světový den jízdního kola byl stanoven OSN na 3. června.
Malatya je další místo, kde si problematiky všímají, viz heslo "Bizi Fark Edin" (buďte od nás dál).
Co je a kde je Mersin?
Mersin je město s milionem obyvatel, které se nachází na středu jižního Turecka na pobřeží Středozemního moře (na východ od Antalye).
![]() |
kde je Mersin v Turecku? (zdroj: Wikimedia) |
Dřív se jmenoval İçel, což si stále pamatuje Microsoft a jeho Excelovské grafy.
![]() |
pobřeží Mersinu s cyklistickou stezkou (zdroj: wikimedia.org) |
Další turecká města příznivá cyklistům je třeba město Konya, o kterém se aspiruje na tureckou jedničku.
Dá se to přenést do Istanbulu?
Istanbul jde sice mírně kupředu, ale přesto zaostává, někdy značně zaostává. Velmi se liší lokalita od lokality. Někde je soustava kvalitních cyklostezek (viz pobřeží a na asijské straně), někde není vůbec nic. Ale úzkých uličkách najít 1,5 metru pro objíždění cyklisty, to se v Istanbulu asi neujme.
Istanbul má problémů hned několik. Cyklistika je obvykle doménou plochých míst, jako je dánská Kodaň, nizozemská a belgická města, nově Paříž, Vídeň, Barcelona, v Česku třeba Hradec Králové, Pardubice nebo Zlín, v Turecku Mersin a podobně. Istanbul je většinou kopcovatý. Za další pro stavbu cyklostezek musí být místo, což v husté zástavbě Istanbulu dost dobře možné není. Podél moře se někdy dokonce vytvořila betonová plocha nad mořem.
Radnice Istanbulu ale pokračuje v podpoře cyklistiky. Ve stanicích metra se objevily stojany na kola (psali jsme, viz článek Bicykl lze zaparkovat přímo ve stanici metra), město provozuje řetězec sdílených kol İSBİKE atd.
Dnes Metro Istanbul na sociálních médiích slaví také Mezinárodní den cyklistiky a připomíná, že jízdní kolo může být zdarma přepraveno mimo špičku, která je od 7:00 do 9:00 a od 17:00 do 20:00.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat