Istanbul se ještě před několika lety tvářil jako nepřítel jízdních kol i kolařů. Situace se ale rychle mění, vytváří se řada cyklostezek včetně pobřežních, městský řetězec sdílených kol İSBİKE. Metro Istanbul začal umisťovat na první stanice stojany na kola přímo uvnitř prostoru stanic.
Obvykle jsou bicykly obvykle zamčena na jednoduchém stojanu na kola. Tam jsou bez dohledu, vystaveny možným vlivům jak počasí, tak případným vandalům. Istanbul se právě tomu snaží předejít tím, že je uvnitř, takže nehrozí vliv počasí. Klasické vandalství není zcela vyloučeno, ale je minimalizováno i tím, že vnitřní prostory jsou obvykle pod kamerami ochrany metra, také speciálně na stojany.
Jedná se o pilotní projekt na stanici Altunizade, což je stanice na trase M5 (Üsküdar-Çekmeköy). Podle zpětné vazby od obyvatel Istanbulu bude rozšířena i na další stanice.
Česká tradiční cyklistická města jako Hradec Králové má stojany na kola poblíž stanic autobusů a trolejbusů snad odjakživa. Poblíž vlakového nádraží byl dokonce Bike Tower, což byla věž pro patrové parkování pro 116 bicyklů. Jednalo se o pilotní projekt v provozu od 2013 do 2018, BIKETOWER BT 1.0. Musel ustoupit z důvodu výstavby nového hotelu. Roku 2015 se také v Hradci zprovoznil BIKETOWER BT 2.0 u Obchodního Centra Futurum.
![]() |
Biketower v Lysé nad Labem |
Od roku 2017 má tuto robotickou specialitu ve verzích 2.1 / 2.2 řada českých, moravských, slezských měst, expadoval dokonce do zahraničia, takže jej najdeme v Trnave, dokonce i v Bratislavě (resp. letos se má zprovoznit).
![]() |
Biketower v Lysé nad Labem (porovnání s klasickým stojanem pro desítky kol) |
Velkoměsto Istanbul také provozuje řetězec sdílených kol İSBİKE. Ten je převážně na pobřeží, aby se občané mohli projet právě podél moře. Ale jsou i malé ostrovy uvnitř města. İSBİKE dokonce expandoval do sousední provincie (viz okres Pendik na jihovýchodě). Zde je aktuální mapa.
![]() |
mapa ISBIKE (zdroj: isbike.istanbul) |
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
ODKAZY: metro.istanbul, BikeTower
Biketowers jsou dobrý nápad, šetří místo a ještě máte své kolo uložené v bezpečí. Sdílená kola zde, v Hradci Králové, fungují rovněž delší dobu. Hlavně když večer po závěrečné, když potřebují restaurační hosté rychle domů do postýlky, při procházení městem. Stále se vymýšlí něco, aby lidé měli život pohodlnější. A stále nejsou lidé spokojení a brblají.
OdpovědětVymazat