Přeskočit na hlavní obsah

Kriticky důležité zprovoznění celé délky tramvaje T5 v Istanbulu

Tramvaj nebo metro znamenají usnadnění dopravy městem pro tisíce lidí denně. V tomto případě nejde o celou trasu, ale o dvě zastávky. Zatímco v jiném případě by šlo o drobnost, v tomto případě je to klíčová část, důležitá také pro turistickou oblast.

Nyní kompletní trasa T5 jezdí na trase Eminönü - Alibeyköy Cep Otogar. Velkou část trasy vede na jižní části zálivu Halič (také jako Zlatý roh), která vede kolem řady turisticky atraktivních míst jako je čtvrť Balat nebo centrum čtvrtě Eyüpsultan (často jen jako Eyüp).

Dosavadní část T5 byla izolována v severozápadní části zálivu Halič, kde navazovala jen na trasu metra M7. Kdo se chtěl dopravit k metru M2 nebo tramvaji T1, musel využít alternativní dopravy nebo prostě jít pěšky. Nové dvě zastávky řeší oba přestupy.

První zastávkou je Küçükpazar. Pod tímto názvem není nic známo, ale je to přestupní místo na metro M2 (zastávka Halič).


stanice Eminönü, nová konečná trasy T5 (zdroj: twitter.com/esattanoren/)


Druhou a zároveň poslední novou zastávkou trasy T5 je Eminönü. To je jak jméno zastávky tramvaje, tak jiné tramvajové linky, T1 (také jméno zastávky Eminönü). Zároveň je tam také nástupní molo pro lodní přívozy přes Bospor. Inu není divu, když se jedná o klíčové místo ve čtvrti Eminönü...


plán trasy T5


MIMOCHODEM: V den otevření dvou nových zastávek tramvajové trasy T5 ještě provozovatel (společnost Metro Istanbul) nezanesl změnu do svých map na https://www.metro.istanbul/YolcuHizmetleri/AgHaritalari.



MIMOCHODEM: Zastávka Eminönü je pro turisty velmi důležitá. Nedaleká stanice tramvaje T1 má na oficiální mapě Metra Istanbul jméno "Eminönü (Spice Bazaar)", což je jedno z klíčových míst na cestách turistů historickým centrem Istanbulu.


zdroj: twitter.com/esattanoren/


MIMOCHODEM: Tato trasa na první pohled klasické tramvaje nepřipomíná. Trať nelemují žádné sloupy, žádné trolejové vedení. Aby se v historických oblastech zabránilo vizuálnímu znečištění, nasadila se technologie Alstom APS (Alimentation par Sol). Druhý pól je umístěn nikoli nad tramvají, nýbrž pod ní, mezi kolejemi. Nejedná se o jednolitou kolej, ale o jednotlivé izolované úseky. Do nich se "pustí proud" jen ve chvíli, kdy se nad celým úsekem nachází tramvaj. Tato technologie oslaví letos před Vánoci 20 let své existence (ovšem předchůdci jsou systémy od Siemense nebo Křižíka, který jej použil na Karlově mostě). Používá se například ve francouzském Bordeaux (a poté v Remeši, Angers a Orléans, mimo Evropu poprvé v Dubaji, dále katarský Lusail, brazilské Rio de Janeiro nebo australské Sydney). Právě v Bordeaux zjistili, že při vydatných deštích nebo při námraze může mít systém APS problémy.


princip Alstom APS (zdroj: diplomová práce Design tramvaje, autor Bc. Šimon Řihánek, Brno 2015)


MIMOCHODEM: Tato trasa se stala nástrojem politického boje mezi opozicí a vládnoucí koalicí. Detaily přinesl v okamžiku slavnostního spuštění 4. ledna 2021 článek Nová tramvajová trasa T5 a vřava kolem toho.

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,