Tramvaj nebo metro znamenají usnadnění dopravy městem pro tisíce lidí denně. V tomto případě nejde o celou trasu, ale o dvě zastávky. Zatímco v jiném případě by šlo o drobnost, v tomto případě je to klíčová část, důležitá také pro turistickou oblast.
Nyní kompletní trasa T5 jezdí na trase Eminönü - Alibeyköy Cep Otogar. Velkou část trasy vede na jižní části zálivu Halič (také jako Zlatý roh), která vede kolem řady turisticky atraktivních míst jako je čtvrť Balat nebo centrum čtvrtě Eyüpsultan (často jen jako Eyüp).
Dosavadní část T5 byla izolována v severozápadní části zálivu Halič, kde navazovala jen na trasu metra M7. Kdo se chtěl dopravit k metru M2 nebo tramvaji T1, musel využít alternativní dopravy nebo prostě jít pěšky. Nové dvě zastávky řeší oba přestupy.
První zastávkou je Küçükpazar. Pod tímto názvem není nic známo, ale je to přestupní místo na metro M2 (zastávka Halič).
![]() |
stanice Eminönü, nová konečná trasy T5 (zdroj: twitter.com/esattanoren/) |
Druhou a zároveň poslední novou zastávkou trasy T5 je Eminönü. To je jak jméno zastávky tramvaje, tak jiné tramvajové linky, T1 (také jméno zastávky Eminönü). Zároveň je tam také nástupní molo pro lodní přívozy přes Bospor. Inu není divu, když se jedná o klíčové místo ve čtvrti Eminönü...
![]() |
plán trasy T5 |
MIMOCHODEM: V den otevření dvou nových zastávek tramvajové trasy T5 ještě provozovatel (společnost Metro Istanbul) nezanesl změnu do svých map na https://www.metro.istanbul/YolcuHizmetleri/AgHaritalari.
MIMOCHODEM: Zastávka Eminönü je pro turisty velmi důležitá. Nedaleká stanice tramvaje T1 má na oficiální mapě Metra Istanbul jméno "Eminönü (Spice Bazaar)", což je jedno z klíčových míst na cestách turistů historickým centrem Istanbulu.
![]() |
zdroj: twitter.com/esattanoren/ |
MIMOCHODEM: Tato trasa na první pohled klasické tramvaje nepřipomíná. Trať nelemují žádné sloupy, žádné trolejové vedení. Aby se v historických oblastech zabránilo vizuálnímu znečištění, nasadila se technologie Alstom APS (Alimentation par Sol). Druhý pól je umístěn nikoli nad tramvají, nýbrž pod ní, mezi kolejemi. Nejedná se o jednolitou kolej, ale o jednotlivé izolované úseky. Do nich se "pustí proud" jen ve chvíli, kdy se nad celým úsekem nachází tramvaj. Tato technologie oslaví letos před Vánoci 20 let své existence (ovšem předchůdci jsou systémy od Siemense nebo Křižíka, který jej použil na Karlově mostě). Používá se například ve francouzském Bordeaux (a poté v Remeši, Angers a Orléans, mimo Evropu poprvé v Dubaji, dále katarský Lusail, brazilské Rio de Janeiro nebo australské Sydney). Právě v Bordeaux zjistili, že při vydatných deštích nebo při námraze může mít systém APS problémy.
![]() |
princip Alstom APS (zdroj: diplomová práce Design tramvaje, autor Bc. Šimon Řihánek, Brno 2015) |
MIMOCHODEM: Tato trasa se stala nástrojem politického boje mezi opozicí a vládnoucí koalicí. Detaily přinesl v okamžiku slavnostního spuštění 4. ledna 2021 článek Nová tramvajová trasa T5 a vřava kolem toho.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat