Prvního ledna 2021 se teoreticky slavnostně zprovoznila istanbulská tramvajová linka T5, která vede z Eminönü do Alibeyköy. Proč se otevřela teoreticky? Protože až od 4. ledna ji může využít široká veřejnost, předtím zavřená doma díky čtyřdennímu zákazu vycházení.
Celá trasa měří 8,8 kilometrů a leží na jižní evropské straně města. Vyjíždí z turisticky rušného místa nedaleko Galatského mostu přes Halič (záliv Zlatý roh), nedaleko Egyptského bazaru (též bazar s kořením). Místní si spíš všimnou, že poblíž první zastávky Cibali [džibáli] je malé autobusové nádraží pro místní dopravu také stanice Eminönü jiné tramvajové trasy T1. Odtud vede trasa T5 na severozápad podél Haliče, například kolem dolní stanice lanovky Eyüp - Pierre Loti. Trasa také kříží nově zřízenou trasu metra M7, a to u stanice Alibeyköy. Konečnou zastávkou tramvajové trasy T5 je malé autobusové nádraží Alibeyköy (Alibeyköy cep otogarı).
Celá trasa má 12 zastávek, projetí má podle údajů provozovatele trvat 30 minut. Za jednu hodinu má přepravit až 12 tisíc cestujících jedním směrem.
Trať je slavnostně spuštěna až teď, v pondělí 4. ledna 2021 ve 12:00. Prvních deset dnů je doprava zdarma (jak je zde zvykem), tedy do 14. ledna včetně.
 |
trasa tramvaje T5 (výřez hromadné dopravy, viz Wikipedia) |
 |
infografika z agentury Anadolu |
 |
informace o celé trase z dílny Velkoměsta Istanbulu (zřejmě nejaktuálnější jména zastávek) |
Trasa ještě není kompletní
Asi jste také postřehli rozdíl v počtu zastávek, délky trasy a jízdy. Je to z toho důvodu, že ještě není zprovozněna část zahrnující zastávky Eminönü a Küçükpazar-Haliç. Kdy se zprovozní, to zatím není známo.
Politická třenice kdože T5 vlastně postavil
Starosta Istanbulu Ekrem Imamoğlu [ekrem imamólu] (strana CHP) spolu s předsedou CHP (Kemal Kılıçdaroğlu [kemaľ kiličdarólu]) a předsedkyní strany İYİ Meral Akşener [meraľ akšeneř] slavnostně spustili provoz nové tratě T5.
 |
zleva: Kemal Kılıçdaroğlu, Ekrem Imamoğlu, Meral Akşener |
Zatímco starosta města tvrdí, že to byli oni, kdo trasu T5 postavili (tedy za jeho vedení), představitelé strany AKP tvrdí, že to byli oni, protože už
19. března 2019 trasu testovali. Tomuto názoru zase protistrana kontruje, že to jsou skoro dva roky, že tehdy bylo postaveno jen 600 metrů tratě, žádné zastávky, testovací jízda se dvěma vagóny (které se poté musely vrátit zpět do Bursy), protože bylo před volbami na post starosty Istanbulu (31. března 2019, tedy dva týdny poté). Pokud že by byla bývala trasa hotová už v březnu 2019, proč tedy nebyl spuštěn ostrý provoz? Původní stavba byla zahájena roku 2016 a měla být dokončena roku 2018.
 |
testovací jízda 19. 3. 2019 (zdroj: Anadolu ajansi) |
 |
depo a poslední zastávka: stav z 9. 3. 2019 (tedy 10 dnů před testovací jízdou) |
 |
depo a poslední zastávka: stav z 25. července 2020 |
Mediální obraz trasy T5
Místní a v Istanbulu déle žijící cizinci jsou zvyklí na to, že se nová trasa metra nebo tramvaje obvykle otevírá za přítomnosti R. T. Erdoğana (z pozice starosty Istanbulu / premiéra / prezidenta, jak šel čas). To se již pár let nekoná, přesněji řečeno od zvolení Ekrema Imamoğlua (z opoziční CHP) starostou Istanbulu. Na podzim se otevírala zcela nová trasa metra M7, ale snad nebyla prezentována velkoměstem Istanbul tak vehementně, jako právě tramvajová trasa T5. V poslední den v roce byla v televizních kanálech velká kampaň s cílem informovat veřejnost o nové trase. Také sociální média měla svůj prostor.
ODKAZY:
#T5EminönüAlibeyköyTramvayHattı
Komentáře
Okomentovat