Přeskočit na hlavní obsah

První let z Pardubic přes Budějovice do Antalye dokončen, pilot z legendární rodiny

První let z Českých Budějovic i první let do Českých Budějovic zahájen. První let odletěl ve středu 2. srpna a přiletěl do cíle ve čtvrtek 3. srpna. Vše se ale odehrálo jinak, než by se na první pohled mohlo zdát. Dokonce vznikla nová a krátká letecká trasa, která nebyla nikde avizována.

První turisty z jihu Čech dopravil dnes na dovolenou na charterové lince do turecké Antalye letoun Boeing 737 MAX 8 (imatrikulace OK-SWD) společnosti Smartwings. Téměř symbolické je, že letoun pilotoval českobudějovický rodák Jiří Jirmus ml., který situaci náležitě komentoval:

"Jsem šťastnej jako blecha, že jsem to zrovna já. Děkuju naší společnosti, že mi dala tu příležitost provést první let do Českých Budějovic. Počasí je nádherný, stejný jako v Turecku."


pilot Jiří Jirmus ml. s vlajkou jihočeského kraje (zdroj: Jižní Čechy TEĎ)


Slavnostního spuštění letiště se zúčastnili ministr dopravy Martin Kupka, hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba, generální ředitel Čedoku Stanislav Zeman a další hosté z Řízení letového provozu ČR, letecké společnosti Smartwings či přímo z vedení Jihočeského letiště České Budějovice.


slavnostní spuštění letiště při příletu prvního letadla (zdroj: Jižní Čechy TEĎ)


V příštím týdnu pak už podle plánu naváží lety, které cestovní kancelář Čedok směřuje nejen do Antalye ale i na řecké ostrovy Rhodos a Krétu. Pravidelný cyklus – pondělí Rhodos, středa Antalya, neděle Kréta – potrvá až do října.

MIMOCHODEM: Letadla Francie mají imatrikulaci začínající F, v Itálii začíná písmenem I, v Japonsku písmeny JA. Proč má Česko OK? K tomu se podle Wikipedie váže následující legenda:

O původu současné české, původně československé, zkratce OK v poznávací značce se rozšířila legenda, že československá delegace přijela na rozhodnou konferenci pozdě, že námi vytouženou zkratku CS si již pro sebe vylobbovali Portugalci na počest krále Carlose (1863–1908), a proto se v časové tísni požádalo o zkratku OK, improvizovaně na místě vymyšlené – prý se snad jednalo o iniciály českého delegáta dr. Otto Kučery (který byl na washingtonské konferenci ČS. delegátem, spolu s ing. Josefem Strnadem).


Krajánek

Aby se první let naplnil, nabral pasažéry hned ve dvou krajských městech. Prvním byly východočeské Pardubice, odkud letoun odletěl ve 20 hodin do jiného krajského města, Českých Budějovic. Tam přistál v podmračeném pozdním odpoledni.


odlet z Pardubic do Budějic (zdroj: airport-cb.cz)


Je otázkou co takovému mezipřistání říkali pasažéři z Pardubic, když museli být na letišti spředstihem, odletět v 8 večer do Budějovic, odtamtud odstartovat o půl desáté, aby se před jednou hodinou českého času dostali na letiště v Antalyi (odkud je čeká ještě cesta do hotelu).


zdroj: flightradar24.com


První přílet s pasažéry na letiště v Českých Budějovicích tedy nebyl paradoxně návrat z Antalye, ale let z Pardubic, který do Antalye následně teprve mířil. Ovšem pasažéři tohoto letu nevystupovali, takže šlo jen o ostrou zkoušku přistání, nikoli příjmu cestujících.


Vzhůru do Antalye!

Letadlo odlétalo z Českých Budějovic zcela plné, tedy se 189 pasažéry na palubě. Let Smartwings QS3824 / TVS3824 měl následující průběh:

Odlet z Pardubic ve 20:00, plánované přistání ve 20:40, let ale trval jen 32 minut. Z Českých Budějovic odletělo po 1,5 hodině ve 21:30, v Antalyi má přistát v 1:45 v noci tureckého času.


zdroj: flightradar24.com


Letoun vystoupal do letové hladiny 35000 stop, kterou dosáhnul po přeletu Vídně až poblíž Balatonu. U Subotice na hranicích s Maďarskem se letoun lehce stočil o 11 stupňů víc na jih. Na této hladině minul srbský Bělehrad, bulharskou Sofii a turecký Izmir, aby začal klesat v polovině trasy z Izmiru do Antalye, přesněji nad městem Nazilli.


zdroj: flightradar24.com


Před Izmirem se letoun stočil o 25 stupňů na východ, u města Korkuteli nedaleko Antalye začaly manévry pro navedení letounu na přistávací dráhu. Před Antalyí letoun zatočil vpravo nad Středozemní moře, aby držel hladinu 3125 stop, aby dvěma 90stupňovými otáčkami vrátil zpět do Antalye, kde přistál v 1:12 místního času, na stojánce v 1:20.

LÍBÍ SE VÁM ČLÁNEK? PODPOŘTE AUTORY TÍM, ŽE BUDETE ČLÁNEK SDÍLET DÁL A ŽE BUDETE NAVŠTĚVOVAT STRÁNKY https://zitistanbul.blogspot.com/ či Twitter https://twitter.com/ZitIstanbul. Nové články již nebudou v takové míře kopírovány do jiných skupin na Facebooku.

Celý let z Českých Budějovic do Antalye dlouhý 1884 kilometrů trval 2:31.


Letecká dynastie Jirmus

Když se řekne příjmení Jirmus mimo okruh letectví, málokdo zareague. Ovšem v Československu i ve světě si v oboru letectví slovo Jirmus museli naučit především v 80. letech:

Jiří Jirmus starší (v 50. letech nalétal 600 hodin na letounech MiG, učil v Moravské Třebové leteckou akrobacii, dělal asistenta trenérovi reprezentace a mezinárodního rozhodčího; zemřel 21. března 2022 ve věku 91 let)

Jiří Jirmus mladší (*1957, jeho syn; mistr Československa v plavání, na olympijské hry roku 1984 nevpuštěn z politických důvodů; létal pro společnosti Slovair, Škoda-air, Travel-servis, pro vládní letku České republiky; dnes pilot aktuálního prvního letu z Budějovic do Antalye)


Petr Jirmus (zdroj: lidovky.cz)


Petr Jirmus (*1961, druhý syn; bývalý dvojnásobný mistr světa v letecké akrobacii)

Tom Jirmus (syn Petra Jirmuse; ucházel se v americkém Daytonu na studia, samozřejmě v oboru letectví)


Rok 2024: Další destinace

Společnost Čedok má v plánu pro příští sezónu rozšířit nabídku z Českých Budějovic i na města Enfidha (Tunisko) a Burgas (Bulharsko).

A tak je to ohledně létání se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,