Přeskočit na hlavní obsah

První let z Pardubic přes Budějovice do Antalye dokončen, pilot z legendární rodiny

První let z Českých Budějovic i první let do Českých Budějovic zahájen. První let odletěl ve středu 2. srpna a přiletěl do cíle ve čtvrtek 3. srpna. Vše se ale odehrálo jinak, než by se na první pohled mohlo zdát. Dokonce vznikla nová a krátká letecká trasa, která nebyla nikde avizována.

První turisty z jihu Čech dopravil dnes na dovolenou na charterové lince do turecké Antalye letoun Boeing 737 MAX 8 (imatrikulace OK-SWD) společnosti Smartwings. Téměř symbolické je, že letoun pilotoval českobudějovický rodák Jiří Jirmus ml., který situaci náležitě komentoval:

"Jsem šťastnej jako blecha, že jsem to zrovna já. Děkuju naší společnosti, že mi dala tu příležitost provést první let do Českých Budějovic. Počasí je nádherný, stejný jako v Turecku."


pilot Jiří Jirmus ml. s vlajkou jihočeského kraje (zdroj: Jižní Čechy TEĎ)


Slavnostního spuštění letiště se zúčastnili ministr dopravy Martin Kupka, hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba, generální ředitel Čedoku Stanislav Zeman a další hosté z Řízení letového provozu ČR, letecké společnosti Smartwings či přímo z vedení Jihočeského letiště České Budějovice.


slavnostní spuštění letiště při příletu prvního letadla (zdroj: Jižní Čechy TEĎ)


V příštím týdnu pak už podle plánu naváží lety, které cestovní kancelář Čedok směřuje nejen do Antalye ale i na řecké ostrovy Rhodos a Krétu. Pravidelný cyklus – pondělí Rhodos, středa Antalya, neděle Kréta – potrvá až do října.

MIMOCHODEM: Letadla Francie mají imatrikulaci začínající F, v Itálii začíná písmenem I, v Japonsku písmeny JA. Proč má Česko OK? K tomu se podle Wikipedie váže následující legenda:

O původu současné české, původně československé, zkratce OK v poznávací značce se rozšířila legenda, že československá delegace přijela na rozhodnou konferenci pozdě, že námi vytouženou zkratku CS si již pro sebe vylobbovali Portugalci na počest krále Carlose (1863–1908), a proto se v časové tísni požádalo o zkratku OK, improvizovaně na místě vymyšlené – prý se snad jednalo o iniciály českého delegáta dr. Otto Kučery (který byl na washingtonské konferenci ČS. delegátem, spolu s ing. Josefem Strnadem).


Krajánek

Aby se první let naplnil, nabral pasažéry hned ve dvou krajských městech. Prvním byly východočeské Pardubice, odkud letoun odletěl ve 20 hodin do jiného krajského města, Českých Budějovic. Tam přistál v podmračeném pozdním odpoledni.


odlet z Pardubic do Budějic (zdroj: airport-cb.cz)


Je otázkou co takovému mezipřistání říkali pasažéři z Pardubic, když museli být na letišti spředstihem, odletět v 8 večer do Budějovic, odtamtud odstartovat o půl desáté, aby se před jednou hodinou českého času dostali na letiště v Antalyi (odkud je čeká ještě cesta do hotelu).


zdroj: flightradar24.com


První přílet s pasažéry na letiště v Českých Budějovicích tedy nebyl paradoxně návrat z Antalye, ale let z Pardubic, který do Antalye následně teprve mířil. Ovšem pasažéři tohoto letu nevystupovali, takže šlo jen o ostrou zkoušku přistání, nikoli příjmu cestujících.


Vzhůru do Antalye!

Letadlo odlétalo z Českých Budějovic zcela plné, tedy se 189 pasažéry na palubě. Let Smartwings QS3824 / TVS3824 měl následující průběh:

Odlet z Pardubic ve 20:00, plánované přistání ve 20:40, let ale trval jen 32 minut. Z Českých Budějovic odletělo po 1,5 hodině ve 21:30, v Antalyi má přistát v 1:45 v noci tureckého času.


zdroj: flightradar24.com


Letoun vystoupal do letové hladiny 35000 stop, kterou dosáhnul po přeletu Vídně až poblíž Balatonu. U Subotice na hranicích s Maďarskem se letoun lehce stočil o 11 stupňů víc na jih. Na této hladině minul srbský Bělehrad, bulharskou Sofii a turecký Izmir, aby začal klesat v polovině trasy z Izmiru do Antalye, přesněji nad městem Nazilli.


zdroj: flightradar24.com


Před Izmirem se letoun stočil o 25 stupňů na východ, u města Korkuteli nedaleko Antalye začaly manévry pro navedení letounu na přistávací dráhu. Před Antalyí letoun zatočil vpravo nad Středozemní moře, aby držel hladinu 3125 stop, aby dvěma 90stupňovými otáčkami vrátil zpět do Antalye, kde přistál v 1:12 místního času, na stojánce v 1:20.

LÍBÍ SE VÁM ČLÁNEK? PODPOŘTE AUTORY TÍM, ŽE BUDETE ČLÁNEK SDÍLET DÁL A ŽE BUDETE NAVŠTĚVOVAT STRÁNKY https://zitistanbul.blogspot.com/ či Twitter https://twitter.com/ZitIstanbul. Nové články již nebudou v takové míře kopírovány do jiných skupin na Facebooku.

Celý let z Českých Budějovic do Antalye dlouhý 1884 kilometrů trval 2:31.


Letecká dynastie Jirmus

Když se řekne příjmení Jirmus mimo okruh letectví, málokdo zareague. Ovšem v Československu i ve světě si v oboru letectví slovo Jirmus museli naučit především v 80. letech:

Jiří Jirmus starší (v 50. letech nalétal 600 hodin na letounech MiG, učil v Moravské Třebové leteckou akrobacii, dělal asistenta trenérovi reprezentace a mezinárodního rozhodčího; zemřel 21. března 2022 ve věku 91 let)

Jiří Jirmus mladší (*1957, jeho syn; mistr Československa v plavání, na olympijské hry roku 1984 nevpuštěn z politických důvodů; létal pro společnosti Slovair, Škoda-air, Travel-servis, pro vládní letku České republiky; dnes pilot aktuálního prvního letu z Budějovic do Antalye)


Petr Jirmus (zdroj: lidovky.cz)


Petr Jirmus (*1961, druhý syn; bývalý dvojnásobný mistr světa v letecké akrobacii)

Tom Jirmus (syn Petra Jirmuse; ucházel se v americkém Daytonu na studia, samozřejmě v oboru letectví)


Rok 2024: Další destinace

Společnost Čedok má v plánu pro příští sezónu rozšířit nabídku z Českých Budějovic i na města Enfidha (Tunisko) a Burgas (Bulharsko).

A tak je to ohledně létání se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...