Přeskočit na hlavní obsah

Turecko staví novou dálnici z Istanbulu do Ankary

Propojení mezi dvěma největšími a nejlidnatějšími městy Turecka je klíčovou částí turecké dopravní infrastruktury. Současná dálnice vypadá, jako kdyby se Istanbul propojil především s městy na severu a hlavní město Ankara je jen odbočkou. Nyní se plánuje nová a přímější dálnice.


Nová kratší dálnice

Projekt centrální anatolské dálnice, který má být jedním z kroků k vyřešení hustoty dopravy mezi Istanbulem a Ankarou, bude postaven mezi okresem Akyazı (provincie Sakarya) a Ankarou. Projekt, který by měl stát 1 miliardu eur, je plánován v délce 276 kilometrů, z toho 225 kilometrů budou tvořit hlavní silnice a 51 kilometrů přípojné komunikace, a bude se skládat ze tří jízdních pruhů. Dálnice bude začínat v Akyazı a povede přes Mudurnu, Nallıhan, Beypazarı a Ayaş až do Ankary. V této souvislosti bylo dokončeno 18 kilometrů z 38 kilometrů silnice v hranicích okresu Akyazı v rámci projektu Centrální anatolské dálnice, zatímco probíhající práce na viaduktu byly pozorovány ze vzduchu.

nový úsek "středo-anatolské dálnice"


Starosta Akyazı pan Bilal Soykan uvedl, že část silnice v hranicích okresu byla dokončena: "Jsme na viaduktu středo-anatolské dálnice (turecky Orta Anadolu Otoyolu), který oznámil náš ministr. Osmnáct kilometrů z 38kilometrového úseku v hranicích našeho okresu Akyazı bylo dokončeno a práce na 20kilometrovém úseku rychle pokračují. Nacházíme se v místě, kde se nachází povodí přehrady Ballıkaya, a dva 440metrové viadukty související s přehradou budou brzy dokončeny a v současné době jsme na tomto viaduktu. Doufejme, že až budou tyto práce dokončeny, stane se již existující silnice z Akyazı do Ankary přes Nallıhan tříproudou. Nyní bude cesta do Ankary z našeho okresu snazší, rychlejší a pohodlnější. Říkáme, ať náš stát existuje. Děkujeme našemu ministrovi, generálnímu řediteli a regionálnímu řediteli. Akyazı pokračuje ve svém rozvoji a transformaci rychlým tempem jako v každé oblasti. Náš okres byl již dříve centrem přitažlivosti a doufejme, že po dokončení této investice přispěje k jeho dalšímu rozvoji. Jako obec se snažíme doprovázet a dohánět investice našeho státu. Máme také projekt jako obec, a to jak naše hospodářská komora, tak jsme podali své žádosti na potravinářskou organizovanou průmyslovou zónu. Doufejme, že to bude právě na této dálnici a námi plánovaný region bude samostatným příspěvkem k rozvoji našeho okresu."


modře stávající dálnice O-4, zeleně nová "orta anadolu otoyol" (středo-anatolská dálnice)


Předseda okresu Beldibi Erol Çelik uvedl, že dálnice po svém dokončení přispěje k rozvoji okresu: "Naše viadukty jsou před dokončením, doufám, že se otevření této silnice a dokončení přehrady dočkáme co nejdříve, aniž by tím někdo trpěl. Až bude přehrada dokončena a tato silnice otevřena, bude to pro naši Akyazı a naši vesnici velký přínos. Pokud jde o cestovní ruch, pokud jde o ubytování, budou v budoucnu velmi krásná místa, doufám, že se dožijeme a uvidíme ty dny."

MIMOCHODEM: Projevy jsme nechali celé, aby měl čtenář představu o vyjadřovacím stylu lokálních politiků v Turecku.


Železnice to má stejné

Problém je stejný jako v případě vysokorychlostní železnice. Zatímco dálniční spojení jde severní cestou, vysokorychlostní železnice YHT propojuje Ankararu s Istanbulem jižní cestou. Také železnice se rozhodla propojit jmenovaná města napřímo, bez oklik, navíc bez zbytečných mezizastávek. Nové plánované spojení má mít navíc vyšší maximální rychlost, proto se namísto standardního označení YHT používá pro nové spojení zkratka SHT.


plánna super rychlý vlak SHT propojující Istanbul a Ankaru přímo



Proč se doposud nebudovalo napřímo?

Důvodů je celá řada. Proti lineárnímu spoji hovoří například to, že sice spojuje tato dvě velkoměsta, ale objíždí řadu dalších měst, která také potřebují dálnici (Duzce, Bolu) i železnici (Eskišehir). Dalším důvodem jsou přírodní podmínky, které přímé cestě zrovna nepřejí.


současná trasa rychlovlaku YHT mezi Ankarou a Istanbulem



Proč budovat napřímo?

Protože požadavky na dopravní infrastrukturu již předchozími stavbami byly uspokojeny, na řadě jsou požadavky samotného Istanbulu i Ankary. Vzdálenost je totiž tak velká, že myšlenka na jednodenní služební cestu nebo výlet nejsou možné, a to žádnou z pozemních cest. A letecké spojení je sice rychlé, ale hodiny se ztrácejí v cestě na letiště a ve zdržení přímo na letištích, takže se časy částečně vyrovnají s vysokorychlostní železnicí.


Kde je podobná situace?

Větší státy Evropy řeší podobnou vzdálenost svých velkoměst:

  • Marseille - Paříž po železnici 662 km, rychlovlakem asi za 3:39 (max. rychlost 320 km/h)
  • Istanbul - Ankara po železnici 576,6 km, rychlovlakem za 4:30 (max. rychlost 250 km/h)
  • Barcelona - Madrid po železnici 506 km, rychlovlakem asi za 2:45 (max. rychlost 310 km/h)
  • Mnichov - Berlín po železnici 504 km, rychlovlakem asi za 3:54 (max. rychlost 300 km/h)
  • Milano - Řím po železnici 478 km, rychlovlakem asi za 3:39 (max. rychlost 300 km/h)

Turecko má černého Petra nejen v druhé největší délce železničního spojení, tak v nejnižší maximální rychlosti (z českého i slovenského úhlu pohledu je to neuvěřitelné, sami bychom si přáli mít tak pomalé vlaky, jako jsou turecké YHT s 250 km/h). Nové turecké spojení mezi Ankarou a Istanbulem má jednak dosahovat 350 km/h (proto se mu říká SHT namísto pomalejšího YHT, psali jsme), jednak má mít kratší vzdálenost díky nové přímější trase (344 km namísto současných 576 km).

A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

ZDROJ: PolatliPostasi.com, BogazGazetesi.com.tr

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Zemětřesení na jihozápadě Turecka s obětí a desítkami zraněných

[ aktualizováno ve 22:24 ] Když se v Turecku řekne zemětřesení, často se tím míní jihovýchod země nebo jen Istanbul. To se ale upírá právo na zemětřesení jiným regionům, když je Turecko stejně jako Řecko protkáno zemětřesnými zlomy. Svou pozornost si nyní vybrala turistická zóna v provincii Muğla v čele s městem Marmaris ve 02:17:27 v noci místního času. Ministr vnitra Ali Yerlikaya uvedl, že v Muğle a jejích okresech bylo na místě ošetřeno 14 z našich 69 občanů, kteří v důsledku paniky skočili z výšky. 8 osob bylo ošetřeno a propuštěno ambulantně. Vyšetření a léčba 46 našich občanů pokračují na pohotovosti. Průpovídku "nejhorší smrt je z vyděšení" si nevzala k srdci 14letá Afranur Günlü z Fethiye, která na panickou ataku ze strachu ze zemětřesení bohužel zemřela i přes péči lékařů v místní nemocnici. lidé cítili zemětřesení až v Egyptě, Izraeli, Libanonu, Sýrii, Kypru nebo Řecku Evropské zemětřesné centrum připsalo zemětřesení řeckému ostrovu Rhodos, který je sice nedaleko, ...

Nehoda autobusu v severním Turecku má řadu obětí

Silnice mezi okresním městem Ezine a centrálním městem stejnojmenné provincie Čanakkale se dnes stala svědkem řetězové nehody. Srážkou osobního automobilu, linkového autobusu a nákladního auta vezoucího kmeny stromů si vyžádala několik obětí a desítky zraněných. Nehoda se stala ve 12:45 na silnici E87 v katastru obce Köprübaşı jen necelé 2 kilometry od městečka Ezine hned u benzinové pumpy. Nejdřív se převrátil nákladní automobil do protisměru, kde byly zasaženy také linkový autobus a osobní automobil. Linkový autobus byl společnosti Truva Turizm s poznávací značkou 17 AHT 624. Podle původní zprávy guvernéra provincie zahynuly 4 osoby, postupem času se počet zvýšil nejdřív na 6, poté na 8 osob. Podle posledních informací je zraněno 20 osob. zdroj: AA Guvernér provincie Čanakkale k neštěstí prohlásil: " Na místě bohužel přišlo o život celkem 5 našich občanů, včetně řidiče nákladního vozu a cestujících v autobuse. Ostatní zranění byli rychle převezeni do nemocnic, ale 3 ze zraněnýc...