Vládní kandidát na post starosty tureckého největšího města Istanbul představil nápad, že motocykly budou mít na dálnicích a hlavních tazích městem vlastní pruhy. Překvapilo především provedení myšlenky.
"Vytvoříme nové dálnice s pruhy pro řidiče motocyklů"
Nejde o dlouhé vysvětlování podložené fakty, studiemi a dalšími informacemi. Jde jen o výše zmíněnou větu doplněnou devítisekundovou animací, zveřejněnou na Twitteru / X.
Animace znázorňuje stav, kdy na tříproudé dálnici se druhý a třetí pruh zúží, protože se mezi nimi vytvoří speciální pruh pro motocykly.
MIMOCHODEM: Murat Kurum přinesl slovo, které se doposud v Turecku nevyskytlo. Turecky se dálnice řekne otoyol, je to tedy obdoba slova autostráda. Nové slovo motoyol je ekvivalentem případného slova motostráda, tedy dálnice pro motocykly.
Kritika veřejnosti
Myšlenka se na sociálních médiích setkala buď s nekritickým souhlasem, nebo s rozborem situace končícím odmítnutím myšlenky.
Kritika neupírá myšlence na zajímavosti a problému na důležitosti, ale kritizují provedení.
Prvním problémem je umístění motocyklů mezi druhý a třetí pruh. Motocykly tak budou z obou stran obklopené automobily. Dalším problémem je jednak praxe motocyklů, tedy jak do pruhu najet a jak jej opustit (a pokud možno bezpečně vzhledem k okolnímu provozu). Další nezodpovězenou otázkou je jak se vlastně dostanou auta do nejrychlejšího pruhu, aniž by použila pruh pro motocykly (a zpět). Kritici spíš doporučují speciální pruh zcela vpravo nebo zcela vlevo.
Kritika shrnuje myšlenku jako nekoncepční, spíš jako předvolební plácnutí do vody než jako seriózní nápad. Zároveň potvrzují, že motocykly jsou problémem, stejně tak jejich bezpečnost.
Kritici podotýkají, že spíš než na speciální pruh pro motocykly pomůže provozu zaměřit se na ty, kteří porušují pravidla silničního provozu, protože dopravní policii buď není vidět, nebo je slepá. Zde je kritika podobná jako v Česku s tím, že se kontroluje vybavení vozu, ale nehlídá se porušování pravidel samotným provozem vozidla (nebezpečná jízda, jízda na červenou apod.). Jsou to navíc právě motocykly, které porušují pravidla častěji (včetně jízdy po chodníku, v protisměru, na přechodu pro chodce, na červenou apod.).
Dalším možným problémem je vytvoření pruhu pro motocykly na úkor sousedních pruhů (tedy pokud můžeme brát zveřejněnou animaci přesně). To jde v příkrém rozporu s trendem, že automobily se stále rozšiřují, takže dosavadní místo jim přestává stačit (což pociťují řidiči některých SUV při parkování). Další je obtížné využití zmíněných pruhů z principu velkými vozidly, jako jsou prostředky hromadné dopravy (minibusy, autobusy) a nákladní dopravy (nákladní vozy, kamiony).
Turecká veřejnost nemá příliš zkušeností s uvolňováním cesty pro rychlou pomoc (jako ulička pro sanitku), protože je všude plno a uhnout není kam (případně se některý řidič rozhodne, že prostě nepustí, protože on také spěchá). Proto se neobjevila otázka jak se plánovaná změna promítne pro tvorby uličky v případě nouze.
Téma bezpečnosti motocyklů by v návalu kritiky nemělo zapadnout, stejně tak připomínka, že nejde o ochranu motocyklů před jinými auty, ale také ochranu ostatních před motocykly.
Jak je to jinde?
Jízdní pruhy jen pro motocykly, to není sice nic obvyklého, ale také nic, co by se již neobjevilo. Centrem pruhů pro motocykly je jihovýchodní Asie, konkrétně Malajsie, Indonésie a Filipíny.
![]() |
systém z Filipín: okruh kolem Manily zvaný EDSA (Epifanio de los Santos Avenue) se sdíleným pruhem (zdroj: philstar.com) |
Návrhu Murata Kuruma se trochu blíží systém z Filipín (viz snímek výše). Ten také má pruh pro motocykly mezi rychlým a nejrychlejším pruhem pro auta. Je ale širší a, jak je vidět, používají jej také auta. Právě to by v Istanbulu bylo obtížně praktikovatelné.
Další způsob je sice také úzký pruh, ale zcela vpravo. Šířka pruhu omezuje počet motocyklů na jeden.
![]() |
oddělený pruh v Malajsii (zdroj: webbikeworld.com) |
Malajský styl je odlišný. Na rozdíl od návrhu Murata Kuruma nejde o tenký proužek uzmutý ze sousedních jízdních pruhů, ale je široký stejně jako jízdní pruh pro auta, někdy dokonce i víc.
![]() |
betonem oddělený pruh jen pro motocykly (zdroj: irap.org) |
Další rozdíl je vidět například v Malajsii, kde jsou motocykly zcela odděleny od automobilových jízdních pruhů.
Světová zdravotnická organizace na téma pruhů jen pro motorky
Zpráva WHO "Bezpečnost dvoukolových a tříkolových vozidel" je součástí Akčního desetiletí OSN pro bezpečnost silničního provozu 2010 a byla vypracována s pomocí Georgeova institutu pro globální zdraví na univerzitě v Sydney. Tvrdí, že výlučné pruhy pro motocykly prokazatelně snižují počet nehod motocyklů, ale pouze v zemích Blízkého východu a Asie, jako je Malajsie, kde motocykly představují více než 20-30 % dopravy.
Klíčovými rizikovými faktory jsou nepoužívání přileb, rychlost, alkohol, smíšený provoz, nedostatečná ochrana vozidla při nehodě a chybějící bezpečná infrastruktura, jako je špatný povrch silnic a nebezpečí u silnic.
Nemáš helmu? Nebude zelená!*
(*myšleno na semaforu, nikoli u vrchního)
Podle Světové zdravotnické organizace může nošení přilby snížit riziko smrtelného poranění hlavy až o 40 % a snížit riziko vážného zranění přibližně o 70 %.
Loni v létě vzbudilo pozornost video, kde motocyklisté byli na křižovatce nuceni si nasadit helmu, jinak nebude v daném směru dán signál "zelená" pro volnou jízdu (No helmet, no green).
![]() |
zdroj: Youtube |
Zdá se, že video pochází z Argentiny, ale jeho pravost nepotvrzují žádné spolehlivé zdroje, což naznačuje, že by mohlo být sestříhané. I když se pravděpodobně jedná o podvrh, stále jde o zajímavý koncept, který má podpořit povědomí o bezpečnosti.
Že se ale nejedná o nereálnou myšlenku dokázal Roni Bandini, který na základě startovací sady Texas Instruments AM62A vytvořil systém, který skutečně detekuje, jestli motocyklista má přilbu na hlavě nebo ne.
Ve již světě existují mnohé kampaně, jako "No Helmet, No Petrol" (evidentně u čerpací stanice), "No Helmet No Entry" (zákaz vjezdu bez přilby).
Na tento velmi častý nešvar istanbulských řidičů motocyklů neupozorňují žádní politici, ačkoli to stojí ročně řadu životů. Turecko patří přitom mezi státy, kde je přilba při jízdě na motocyklu povinná.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat