Přeskočit na hlavní obsah

Německo opět láká gastarbeitery z Turecka. Značka: Opět nejsou lidi

Největší německá železniční společnost Deutsche Bahn zřídila na konci roku 2019 speciální oddělení pro nábor ze zahraničí.. Nyní se obrátila na kvůli náboru zaměstnanců ze zahraničí, protože bez dostatečného počtu strojníků a dopravních odborníků nemůže uskutečnit plánovanou transformaci dopravy.

V posledních třech letech bylo díky cílenému náboru ze zahraničí nasmlouváno téměř 700 odborníků. V této souvislosti nastoupili do Deutsche Bahn především mechanici z Tuniska a Egypta a specialisté na elektroniku z Turecka.

V letošním roce plánuje Deutsche Bahn přijmout přibližně 30 000 nových zaměstnanců. Podle sdružení železničních společností Allianz Pro Schiene je každoročně zapotřebí dalších 5 000 až 10 000 mechaniků, aby byla transformace dopravy, která je důležitá i z hlediska ochrany životního prostředí a klimatu, úspěšná. V současné době však lze ročně přijmout pouze 1 000 až 2 000 nových zaměstnanců.


představa umělé inteligence na téma Deutsche Bahn + vlajky Egypta, Tuniska a Turecka


Kromě strojníků jsou žádaní také elektronici, traťoví dělníci, stavební inženýři, řidiči nákladních automobilů a autobusů a karosáři.

MIMOCHODEM: Na případu Deutsche Bahn je vidět posun Turecka kupředu oproti rokům 1955 až 1973, kdy Německá spolková republika (Sovětský svaz vytvořil 7. října 1949 ze své části Německou demokratickou republiku) žádala pracovníky a hlavně dělníky z řady zemí v rámci programu Gastarbeiterprogramm, postupně z Itálie, Španělska, Řecka, Turecka, Maroka, Jižní Koreje, Portugalska, Tuniska a nakonec Jugoslávie. Nyní to není celé (již sjednocené) Německo, ale jedna jeho firma (i když velká). Zatímco z Egypta a Tuniska jsou nyní žádáni mechanici, z Turecka to jsou specialisté na elektroniku.

Je otázkou nakolik jsou tyto země přeplněné těmito profesemi, nebo zda nebudou v těchto zemích chybět, speciálně v Turecku, které se silně snaží vytvořit ze své země železniční velmoc zaměřenou jak na nákladní dopravu na trase mezi Čínou a Evropou (psali jsme v článku Turecko připravuje s Irákem nový ekonomický koridor z Asie do Evropy), tak na poli vysokorychlostní osobní železniční dopravy. Egypt a Tunisko se sice také snaží o vybudování vysokorychlostní železnice, ale dokončený není zatím jediný kilometr.

MIMOCHODEM: Egypt i Tunisko mají na poli vysokorychlostní železnice zajímavé plány. Egypt se nejdříve snaží o vytvoření trasy podél řeky Nil v severojižním směru na trase Alexandrie - Káhira - Asuán s potenciálem jednou dosáhnout súdánského Chartúmu. Tunisko je součástí zajímavého projektu pro vytvoření vysokorychlostní železnice východozápadního směru propojující hlavní města Tunis, Alžír a Casablancu (tedy propojující Tunisko, Alžírsko a Maroko) s termínem zprovoznění roku 2033.

A tak je to ohledně Turecka se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...