Největší německá železniční společnost Deutsche Bahn zřídila na konci roku 2019 speciální oddělení pro nábor ze zahraničí.. Nyní se obrátila na kvůli náboru zaměstnanců ze zahraničí, protože bez dostatečného počtu strojníků a dopravních odborníků nemůže uskutečnit plánovanou transformaci dopravy.
V posledních třech letech bylo díky cílenému náboru ze zahraničí nasmlouváno téměř 700 odborníků. V této souvislosti nastoupili do Deutsche Bahn především mechanici z Tuniska a Egypta a specialisté na elektroniku z Turecka.
V letošním roce plánuje Deutsche Bahn přijmout přibližně 30 000 nových zaměstnanců. Podle sdružení železničních společností Allianz Pro Schiene je každoročně zapotřebí dalších 5 000 až 10 000 mechaniků, aby byla transformace dopravy, která je důležitá i z hlediska ochrany životního prostředí a klimatu, úspěšná. V současné době však lze ročně přijmout pouze 1 000 až 2 000 nových zaměstnanců.
![]() |
představa umělé inteligence na téma Deutsche Bahn + vlajky Egypta, Tuniska a Turecka |
Kromě strojníků jsou žádaní také elektronici, traťoví dělníci, stavební inženýři, řidiči nákladních automobilů a autobusů a karosáři.
MIMOCHODEM: Na případu Deutsche Bahn je vidět posun Turecka kupředu oproti rokům 1955 až 1973, kdy Německá spolková republika (Sovětský svaz vytvořil 7. října 1949 ze své části Německou demokratickou republiku) žádala pracovníky a hlavně dělníky z řady zemí v rámci programu Gastarbeiterprogramm, postupně z Itálie, Španělska, Řecka, Turecka, Maroka, Jižní Koreje, Portugalska, Tuniska a nakonec Jugoslávie. Nyní to není celé (již sjednocené) Německo, ale jedna jeho firma (i když velká). Zatímco z Egypta a Tuniska jsou nyní žádáni mechanici, z Turecka to jsou specialisté na elektroniku.
Je otázkou nakolik jsou tyto země přeplněné těmito profesemi, nebo zda nebudou v těchto zemích chybět, speciálně v Turecku, které se silně snaží vytvořit ze své země železniční velmoc zaměřenou jak na nákladní dopravu na trase mezi Čínou a Evropou (psali jsme v článku Turecko připravuje s Irákem nový ekonomický koridor z Asie do Evropy), tak na poli vysokorychlostní osobní železniční dopravy. Egypt a Tunisko se sice také snaží o vybudování vysokorychlostní železnice, ale dokončený není zatím jediný kilometr.
MIMOCHODEM: Egypt i Tunisko mají na poli vysokorychlostní železnice zajímavé plány. Egypt se nejdříve snaží o vytvoření trasy podél řeky Nil v severojižním směru na trase Alexandrie - Káhira - Asuán s potenciálem jednou dosáhnout súdánského Chartúmu. Tunisko je součástí zajímavého projektu pro vytvoření vysokorychlostní železnice východozápadního směru propojující hlavní města Tunis, Alžír a Casablancu (tedy propojující Tunisko, Alžírsko a Maroko) s termínem zprovoznění roku 2033.
A tak je to ohledně Turecka se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat