Městská hromadná doprava v Istanbulu má svá zapomenutá tajemství. Pod dnes už neznámým pojmem omnibus se skrývá předchůdce autobusů taženým koňmi. Jezdily po silnicích a ulicích. Právě dnes je výročí zahájení provozu omnibusů v Istanbulu.
Omnibus byl velký vůz pro veřejnou dopravu tažený koňmi. Poprvé byl použit v roce 1825 ve francouzském Nantes. V Osmanské říši získala Istanbulská tramvajová společnost smlouvou ze dne 30. srpna 1869 povolení provozovat omnibusy v Istanbulu s tím, že se nejedná o koncesi. Podle specifikací měla společnost provozovat omnibusy na trasách, které měla určit, aby spojila ostatní části města s tramvajovými centry; vozy měly jezdit od východu slunce do půlnoci a vpředu a vzadu měly být umístěny lucerny, které měly vozy v noci osvětlovat. Istanbulská tramvajová společnost oznamovala dny a časy odjezdů vozů prostřednictvím novin; k případným změnám v provozu vozů získávala povolení od Şehremaneti.
![]() |
omnibus v Praze (zdroj: dopravniwebovka.cz) |
MIMOCHODEM: Istanbul měl dříve koněspřežné tramvaje než omnibusy. Tím se odlišoval od jiných evropských metropolí, které měly desítky let omnibusy, aby je posléze začaly nahrazovat koněspřežné tramvaje (ve Vídni od roku 1790, od roku 1825 v Berlíně, od roku 1828 v Paříži, od roku 1829 v Praze a Londýně atd.).
S tím, jak Istanbulská tramvajová společnost začala stavět a provozovat tramvajové tratě, začala také objednávat omnibusy. V srpnu 1872 poprvé otevřela linku Perşembepazarı-Tepebaşı-Galatasaray-Harbiye-Pangaltı se sedmi omnibusy. Istanbulská tramvajová společnost, která platila měsíční daň 2 liry za vůz Şehremaneti, chtěla provozovat omnibusy také mezi Eminönü-Eyüp a Beyazıt-Edirnekapı. Podle smlouvy patřila oprava a údržba silnic, po nichž měly omnibusy jezdit, obci. Obec si od společnosti půjčila potřebné peníze, které měla zaplatit z daně, jež se měla vybírat z omnibusů. V prosinci 1872 tak začaly jezdit omnibusy Eminönü-Eyüp a Beyazıt-Edirnekapı.
![]() |
zdroj: meisterdrucke.ie |
MIMOCHODEM: Istanbul je a vždy byl spojen s vodou, ať s Bosporem nebo se zálivem Zlatý roh. Proto se zde provozovala doprava svého času zvaná omnibusová loď, jak dokládá obraz z 19. století od neznámého malíře. Pohyb lodě samozřejmě neobstarával koňský pohon, nýbrž lidské paže.
A tak je to v Istanbulu se vším..
Patrik Veselík
ODKAZ: istanbultarihi.ist
Komentáře
Okomentovat