Stejně jako před rokem, také roku 2025 se na Galatském mostě na evropské straně města a jeho okolí koná od 8:30 ráno demonstrace na podporu Palestiny. Již v průběhu prosince se objevily zprávy, že členové Platformy národní vůle vyzvali k účasti na demonstraci, která se bude konat 1. ledna na Galatském mostě, aby řekli "stop" masakru v Palestině.
23. prosince členové Národní platformy vůle, kterou tvoří 308 organizací občanské společnosti v Turecku, uspořádali tiskovou konferenci v sídle TÜGVA (Turecké nadace mládeže) v Eyüpsultanu (nábožensky důležitá čvrť na evropské straně Istanbulu na konci zálivu Halič / Zlatý roh). Členové platformy společně vyzvali k účasti na akci, která se bude konat 1. ledna na Galatském mostě, a to pod hesly "Vychází slunce", "Probouzíme svět" nebo "Včera Hagia Sofia (kostel > mešita > muzeum, které bylo přeměněno na mešitu v centru Istanbulu), dnes Umajj (míněna Umajjovská mešita v Damašku v Sýrii, která byla nyní "osvobozena" od režimu Assádovské dynastie), zítra Aksá (míněna mešita al-Aksá v Jeruzalémě). Tomuto sloganu v Turecku rozumí jen výrazně věřící, případně napojení na určité informační zdroje.
MIMOCHODEM: Zatímco Hagia Sofia je v Evropě obecně známá, Umajjovská mešita nikoli. Místo sloužilo jako modlitebna již od doby železné, kdy na něm Aramejci postavili chrám zasvěcený svému bohu deště Hadadovi. Za římské nadvlády, počínaje rokem 64 n. l., byl přeměněn na centrum císařského kultu Jupitera, římského boha deště, a stal se jedním z největších chrámů na území dnešní Sýrie. Když říše v Sýrii přešla pod křesťanskou byzantskou vládu, císař Theodosius I. za své vlády v letech 379-395 přeměnil na katedrálu a sídlo druhého nejvýše postaveného biskupa antiochijského patriarchátu. V roce 634 dobyla Damašek muslimská arabská vojska. následně umajjovský chalífa Al-Valíd na počátku roku 700 katedrálu zbořil a nahradil ji mešitou, která se dnes nazývá "Umajjovská mešita". Příchodem nového náboženství byl předchozí svatostánek zbořen a nahrazen "jediným tím správným" nově příchozího náboženství. V reakci na zmínku o Umajjovské mešity některé účty na sociálních médiích se snažily vyvolat dojem, že zlí muslimové zničili svatostánek hodných křesťanů, ovšem zatajili, že předtím ti hodní křesťané udělali totéž někomu jinému, kdo tam byl předtím (nemalé množství těchto účtů velebí Izrael a zatracuje ostatní svět).
![]() |
zdroj: AA |
Předseda TÜGVA İbrahim Beşinci ve svém prohlášení jménem platformy uvedl, že masakr v pásmu Gazy trvá již 15 měsíců a před očima celého světa je ničen národ.
Beşinci řekl: "Je jednoznačně proti lidské důstojnosti mlčet k tomuto brutálnímu pronásledování. Palestina by měla být záležitostí celého lidstva, nikoliv pouze rasy nebo náboženství. Lidstvo se musí postavit za právo na život lidí v Palestině. Je třeba probudit svědomí a zvednout výzvu. Nyní vidíme, že systematické pronásledování ze strany Izraele trvající 56 let se v 57. roce změnilo v genocidu. Dochází ke zcela jasnému pokusu o okupaci, ke zcela jasné genocidě. Všechny koncepce, instituce, organizace a rozhodnutí, které západní státy předložily po druhé světové válce, nemají žádnou platnost."
Jednání se zúčastnili ministr mládeže a sportu Osman Aşkın Bak, ministr průmyslu a technologií Mehmet Fatih Kacır a ministr obchodu Ömer Bolat. Dalšími významnými jmény mezi účastníky byli bývalý předseda parlamentu Mustafa Şentop, lídr Strany svobodné věci (HÜDA-PAR) Zekeriya Yapıcıoğlu a člen ústředního výkonného výboru vládnoucí Strany spravedlnosti a rozvoje (známá též pod zkratkami AK Party nebo AKP) Mahir Ünal.
![]() |
Kde to bude, jak se tam dostat? (zdroj: AA) |
Syn prezidenta Recepa Tayyipa Erdoğana Bilal Erdoğan, působící jako předseda Nadace Ilim Yayma a člen Vysokého poradního sboru TÜGVA, se připojil k předsedovi TÜGVA Ibrahimu Beşincimu a šéfce Nadace pro ženy a demokracii (KADEM) Salihe Okur Gümrükçüoğlu. Mezi tisíci účastníky shromáždění byli i Ali Yalçın a Mahmut Arslan, vedoucí dvou hlavních odborových svazů Turecka, zákonodárci a starostové.
Guvernér Istanbulu nařídil vyřadit z provozu části tramvajových tras T1 a T5 v centru města, omezená byla také lodní doprava v zálivu Zlatý roh / Halič.
Proč tak brzo?
Pořádat manifestaci v ranních hodinách není obvyklé. Zde je navíc termín zvolen na 1. ledna ráno, tedy po Silvestru, po oslavách Nového roku.
První hraje roli ranní doba. Ta přirozeně filtruje silněji věřící muslimy od málo či nevěřících, takže se z manifestace stává náboženská záležitost. Stejně jako v jiných posledních dnech roku se tureckými sociálními médii šířila zpráva, že oslava Nového roku není záležitost pro muslimy.
MIMOCHODEM: Kalendář je v drtivé většině vytvořen náboženstvím. "Náš" kalendář není totiž ve skutečnosti světský, ačkoli ho tak bereme, nýbrž náboženský, křesťanský (vždyť říkáme času před rokem nula době před Kristem, novější éru po Kristu). Stejně tak existují i jiné kalendáře včetně muslimského. Skutečně laickým nenáboženským kalendářem byl například francouzský revoluční kalendář (kromě jiného změnily nelogické dělení času na desítkovou soustavu, ale neuspěl).
Čas 8:30 není zvolen náhodně. Slunce totiž v Istanbulu dnes vychází v 8:27, což se také promítlo do hesla "Probouzíme svět" nebo ""Vychází slunce". Prostor pro demonstraci byl obsazen lidmi, kteří se evidentně ráno pomodlili a pak hned zamířili ke Galatskému mostu, kde byli ještě za tmy.
Lidová tvorba
Oficiální nápisy vedle výše uvedených sloganů obsahovaly dále "Pro spravedlivější budoucnost". Vedle oficiálních vlajek, plakátů a transparentů se také objevila amatérsky vytvořené varianty.
![]() |
zdroj: İlahiyat Haber |
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat