Od úterý 26. ledna je zrušeno dosavadní značení linek páteřní dopravy metrobus, zároveň bude několik tras prodlouženo, jedna zrušena. Namísto kombinace čísla 34 a jednoho či dvou písmen bude zobrazeno jméno cílové zastávky, tedy Beylikdüzü, Avcılar, Cevizlibağ, Bayrampaşa, Zincirlikuyu, nebo Söğütlüçeşme. V případě zastávky Bayrampaşa se jedná o zkrácený název, protože plný název zastávky je Bayrampaşa - Maltepe.
Co je Metrobus?
Také lze najít označení Bus rapid transit (BRT). Jedná se o páteřní autobusové trasy se silnicí, často vyhrazenou pouze pro tyto autobusy (někde odděleno i fyzickou bariérou). V Istanbulu jde o trasu délky 50 kilometrů napříč městem. Trasa vede uprostřed dálnice a je oplocena, aby oddělení bylo nejen vizuální, ale i fyzické. Chrání tak proti vstupu osob, částečně i proti vjezdu vozidel. Díky tomu je trasa vyhrazena pouze vozům metrobusu, tudíž imunní vůči případným dopravním zácpám. Na trase není také žádná křižovatka, která by mohla dopravu zpomalovat. Jediné místo, kde metrobus používá běžnou silnici, je přejezd přes most přes Bospor.
Výstavba istanbulského metrobusu byla zahájena roku 2005, ostrý provoz zahájen 17. září 2007. Proč právě tento den, a ne v nějaké kulaté datum? Protože to bylo pondělí, začátek tureckého školního roku (ovšem začátek školního roku se do dnešní doby změnil). Na rozdíl od ostatní dopravy byl metrobus od začátku s 24hodinovým provozem. Řadu let byl metrobus provozován se zlevněnými jízdenkami, aby byli místní motivováni i finančně tuto páteřní trasu používat.
Sledujte Žít Istanbul také na Twitteru https://twitter.com/zitistanbul
Dnes se pro hrazení dopravného používá IstanbulKart, a to jednoduchým způsobem. Při vstupu do placeného prostoru se označí (pípne se na čtečku u turniketu), přičemž se z karty zaplatí plné jízdné. Pokud cestující nejede z konečné na konečnou, má nárok na vrácení části jízdného. Po vystoupení na cílové zastávce si cestující opět "pípne" na připravených stojanech, kde mu je na kartu vrácen rozdíl. Systém z karty zjistí kde cestující nastoupil a odečte mu jen cenu za projetou trasu podle aktuálně platného tarifu. Pokud tuto možnost cestující nevyužije (neví o tom, nebo zapomene), platí za projetou trasu plné jízdné.
V současné době jsou stávající vozy istanbulského metrobusu kritizovány veřejností, protože využívají dieselové autobusy, ovšem veřejnost by raději čistší elektřinu. Pokud jde veřejnosti opravdu o čistotu dopravy, měla by také tlačit na vytvoření zón bez starších vozidel. To na druhou stranu naráží na poněkud zakonzervovaný trh s auty. Osobní automobil zde paradoxně může sloužit i jako investice, protože na rozdíl od řady evropských zemí jeho cena klesá velmi, velmi pomalu. Také proto se běžně na istanbulských silnicích lze potkat s vozidly starými 20 až 40 let. Při hustotě provozu jde o obrovské číslo.
Istanbul již před časem (jak jsme psali) informoval o plánu nahradit stávající metrobusové autobusy. Nově by se používaly trolejbusy (autobus na elektřinu).
Pojem METROBUS lze najít i v jiných městech, jako australské Sydney, nebo americké Washington, D.C. Tam ale nejde o doslova páteřní trasu, navíc autobusy nemají vlastní jízdní dráhu. Německo obvykle chápe metrobus či metrotram jako označení trasy, kde jezdí vozy častěji, případně i 24 hodin denně. Na druhou stranu metrobus v Buenos Aires vlastní trasu má také (začal až roku 2011). Istanbulský metrobus byl vzorem pro stavbu obdobné dopravy v Lahore (hlavní město pákistánské provincie Pandžáb). Vyhrazené jízdní pruhy jako v Istanbulu používá například TransJakarta (ovšem jen na části trati), tedy metrobus systém z indonéské Jakarty, v provozu od roku 2004.
Současné versus nové značení
Aktuální stav značení není zrovna skvělý. Původní jediná trasa měla označení 34 a nebyl žádný problém. Ovšem se stoupajícím počtem pasažérů vyvstal požadavek mít i kratší trasy, než z konečné na konečnou. A tak za číslo 34 začala přibývat písmena. Postupem času se vytvořila řada spojení:
- 34 (Avcılar - Zincirlikuyu)
- 34A (Söğütlüçeşme - Cevizlibağ AÖY)
- 34AS (Avcılar - Söğütlüçeşme)
- 34BZ (Beylikdüzü - Zincirlikuyu)
- 34C (Beylikdüzü - Cevizlibağ)
- 34G (Beylikdüzü - Söğütlüçeşme) (pouze přes noc od 22.00 do 06.00)
- 34U (Uzunçayır - Zincirlikuyu)
- 34Z (Zincirlikuyu - Söğütlüçeşme)
Trasa s prostým označením 34 původně znamenala cestu z konečné na konečnou. Ale prodloužení tras oběma směry tuto logiku přerušilo. Dnes znamená historickou relikvii, kde jen pamětníci vědí odkud vlastně tento spoj jede a kde je jeho konečná. Dnes žádný denní spoj nejezdí z konečné na konečnou (buď skončí dřív, nebo začíná během trasy). Pouze noční spoj 34G jezdí z konečné na konečnou, protože přes noc žádná jiná trasa není v provozu. Dodnes je v tedy provozu 8 denních tras a jedna noční.
![]() |
plán tras metrobusu: zleva Evropa, Halič, severní Evropa, Bospor, Asie (listopad 2018; zdroj: Wikipedia) |
Nové značení tedy bude následující:
- 34 > Avcılar (vyjíždí ze Zincirlikuyu)
- 34** > Zincirlikuyu (vyjíždí z Avcılaru)
- 34A > Bayrampaşa (vyjíždí ze Söğütlüçeşme; prodloužejí o jednu zastávku, původní konečná byla Edirnekapı)
- 34A** > Söğütlüçeşme (vyjíždí z Bayrampaşi)
- 34AS > Avcılar (vyjíždí ze Söğütlüçeşme)
- 34AS** > Söğütlüçeşme (vyjíždí z Avcılaru)
- 34B > Beylikdüzü (vyjíždí z Avcılaru)
- 34B** > Avcılar (vyjíždí z Beylikdüzü)
- 34C > Beylikdüzü (vyjíždí z Cevizlibağ)
- 34C** > Cevizlibağ (vyjíždí z Beylikdüzü z evropské konečné)
- 34T > Avcılar (vyjížděl z Topkapı, dnes Bayrampaşa)
- 34T** > Bayrampaşa (vyjíždí z Avcılaru)
- 34Z > Zincirlikuyu (vyjíždí ze Söğütlüçeşme; stejné značení budou mít i vozy z evropské strany jedoucí opačným směrem, protože budou končit na stejné zastávce)
- 34Z** > Söğütlüçeşme (vyjíždí ze Zincirlikuyu)
** směr z Evropy do Asie
Protože zmizela konečná Uzunçayır, zřejmě se zrušuje trasa 34U (téměř stejná, jako 34Z).
Změna tras
Prodloužení tras je jednoduché. Ze Söğütlüçeşme nekončí 34A v Edirnekapı, ale o stanici dál, v Bayrampaşe. A naopak opačným směrem jedoucí trasa 34T z Avcılaru nebude končit v Topkapı - Şehit Mustafa Cambaz, ale o stanici dál, v Bayrampaşe. Namísto dvou konečných kousek od sebe se tedy vytváří jednotná konečná na zastávce mezi původními konečnými stanicemi.
Možná záměna autobusů / tras
Namísto současných osmi různých značení pro denní vozy bude nově jen šest. Když bude například na autobuse napsáno Avcılar, bude končit na této zastávce. Může to být vůz trasy 34, 34AS, nebo 34T podle toho odkud vyjíždí.
Cestující často nasedli do špatného vozu, takže museli vystoupit a přestoupit na jiný. Nejde o až takový problém, protože cestující je uvnitř placeného prostoru, nemá to vliv na jízdenku, navíc jde o stejnou trasu, vozy maximálně skončí dříve, přitom cestující chce pokračovat dál. Zbytečné vystupování a nastupování ale zdržuje provoz, což je stále větší problém.
Současné značení používá pro metrobusy vždy číslo 34. Protože na zastávky metrobusu ani žádný jiný spoj přijet nemůže, má každý autobus číslo 34, takže je vlastně zbytečné. Naopak při čtení displeje jedoucího metrobusu cestující přečte 34, ale už se nedostane k tomu podstatnému, tedy kam vlastně onen autobus jede, resp. která je jeho konečná stanice. Přečtením čísla 34 se cestující dozví pouze to, že přijel metrobus, což ho na zastávce pouze pro metrobusy nepřekvapí.
Nové značení ale přece jen skrývá pro místní záludnost. To se týká konečné zastávky Beylikdüzü. Toto jsou jména šesti posledních zastávek na evropské straně (včetně konečné):
- Beylikdüzü Sondurak (TÜYAP)
- Beykent
- Cumhuriyet Mahallesi
- Beylikdüzü Belediyesi
- Beylikdüzü
- Güzelyurt
Poslední zastávka se doposud jmenuje Beylikdüzü Sondurak (TÜYAP), kde Sondurak znamená poslední zastávka. Ale existuje také zastávka s názvem Beylikdüzü, která je pět stanic před konečnou.
Displej nad čelním sklem
Současné značení se snaží kombinovat na displejích nad čelním sklem více informací, takže na displejích je dost těsno. Také přečíst vše dělá poněkud problém, obzvlášť když je část displeje poškozená, když autobus jede rychle apod. Nově by mělo být na displeji nad čelním sklem pouze jméno cílové stanice.
Toto nařízení řeší přední část autobusu, velký displej nad čelním sklem. Malý displej na zadní straně vozu bude tím mimo provoz. Ten je určen pro číselné označení, takže se tam celé slovo nemůže vejít. V úterý uvidíme v praxi jak si s tímto problémem IETT poradí.
Mimochodem: dopravní podnik velkoměsta Istanbulu IETT je možná skvělý v informování v turečtině. Ale pokud hledáte informace v angličtině, tak je to tragédie. Poslední záznam roku 2015 byl přerušen informací o dopravě pro jediný zápas UEFA v létě 2019. Od té doby opět ticho.
Nový způsob bude dobře použitelný pro místní, kteří znají zastávky. Problémy mohou mít venkované, nebo cizinci. Ti se na displeji rychle jedoucího autobusu nemusí rychle zorientovat. Až praxe ukáže na výhody a nevýhody nového způsobu. Tak jim k tomu zahrajme pěknou písničku.
Vidiek: Vidiečan
Pražský výběr: Pražákům, těm je hej (Pražský výběr hrál v době svého zákazu jako Elektrovox)
Zdroj: https://iett.istanbul/tr/main/news/metrobus-hattinda-aktarmalar-azalacak/2439
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat