Byly doby, kdy politici spolu s veřejností oslavovali technický pokrok. První paroloď, první dopravní letadlo, první raketa na Měsíc, první železniční spojení. Je to týden se obnovil provoz vlaku na trase z tureckého Istanbulu do bulharské Sofie.
Každodenní vlakové spojení Istanbul-Sofia Express mezi Istanbulem (Halkalı) a Sofií bylo slavnostně spuštěno 20. února 2017, aby bylo 11. března 2020 dočasně pozastaveno kvůli pandemické situaci. Byly to vlaky řady 480, tedy číslo 483, 484 a 485.
Do Bulharska
Z Istanbulu odjíždějí vlaky ze západu evropské strany, z nádraží Halkalı, a to v 21:40. Je to vlak s názvem İstanbul-Sofya Ekspresi. Do bulharské Sofie přijíždí v 9:35. Jízda tedy trvá bez pěti minut 12 hodin.
Tento vlak bude jezdit v soupravě lůžkových a sedadlových vozů, přičemž od 2. června se pro letní sezónu počítá s připojením dvouvozové soupravy pro jízdu mezi Budapeští a Halkalı (Istanbul).
![]() |
informace z tureckého Ministerstva dopravy a infrastruktury o prvním vlaku |
Vlak slavnostně vypravil Hasan Pezük, ředitel TCDD Taşımacılık A.Ş.
![]() |
odkaz: twitter.com/h_pezuk/ |
Do Turecka
O jeden den později vyjel stejný vlak nazpět ze Sofie v 18:30, v Istanbulu byl podle jízdního řádu za 11 hodin a 4 minuty, tedy v 5:34 ráno. V tu dobu nejezdí ještě žádný prostředek MHD, takže buď soukromě či taxi, nebo počkat necelou půlhodinu na první Marmaray spojení směr Gebze, který podle aktuálního jízdního řádu vyjíždí v 5:58.
MIMOCHODEM: Bulharská strana označuje spoj jako София - Халкали (Sofia - Halkalı) a jen v závorce si můžeme přečíst, že jde vlastně o Istanbul.
Ceny za celou trasu jsou podle oficiálního ceníku Bulharských drah následující:
- 1. třída: 62 leva
- 2. třída
- dospělí (všichni nad 12 let) 41,27 leva = 21,10 euro
- děti 7 až 12 let: 20,73 leva = 10,60 euro
- děti 4 až 7 let: 9,78 leva = 5,00 euro
- děti do 4 let: zdarma (pokud chtějí mít vlastní sedadlo, pak platí jako děti 4 - 7 let)
MIMOCHODEM: Logika Českých drah hovoří o tom, že děti a junioři (dřív se říkalo mládež) je kategorie od 6 do 18 let (do 6 let zdarma), která má slevu 50 %. Slovenské dráhy mají věk posunutý na 6 až 16 let. Maďarsko má také 50 % slevy pro děti a mládež od 6 do 14 let. Výše použitá logika odpovídá turecké (a nikoli bulharské), kdy děti jsou rozděleny na dvě kategorie, kde od 4 do 7 let má slevu 75 % a 7-12 let slevu 50 %. Pro zajímavost hranici 4 let pro cestování zdarma má také Polsko.
Na první pohled nesmyslných částky začínají dávat smysl až po přepočtu na eura. Z toho vyplývá, že cenová politika bulharských drah se již odehrává v eurech a je zpětně přepočítána na dosavadní měnu.
Bulharský tisk o cenách informuje trochu jinak. Cena jízdenky je podle něj 19 EUR plus příplatek 10 EUR za čtyřlůžkové kupé nebo 15 EUR za dvoulůžkové kupé, informuje zpravodajský portál gail.ss. Cena za soukromé lůžkové oddělení pro jednoho cestujícího je 28 EUR plus kapesné 35 EUR. Na hranicích musí cestující uprostřed noci vystoupit z vlaku se všemi zavazadly a projít rentgenem.
MIMOCHODEM: Bulharsko má stále ještě vlastní měnu, bulharský lev. Bulharsko je v režimu ERM-II (Evropský mechanismus směnných kurzů) směrem k přijetí eura. Vláda věřila, že bude mít euro od 1. ledna 2022, ovšem nyní to vypadá spíš na 1. ledna 2024. Vzhledem k pevnému kursu leva a eura je do určité míry jedno, jestli se ceny uvádějí v eurech nebo ne.
Ze strany Bulharska se to obešlo bez velkých oslav. Byl to prostě vlak, který začal opět jezdit.
Proč se jízdní řád mění právě z 29. na 30. října?
Je totiž změna času v Bulharsku z letního na standardní. Turecko ale u "letního" zůstává napořád, což je eufemismus pro změnu časového pásma z UTC/GMT +2 na UTC/GMT +3. Bulharsko má standardně UTC/GMT +2, ale tzv. letní čas je vlastně totožný s UTC/GMT +3. Takže jinými slovy přes léto mají Turecko a Bulharsko stejný čas, přes zimu má Turecko o hodinu víc.
Další zajímavostí jízdního řádu je fakt, že v Bulharsku jezdí na minutu přesně jak v létě, tak v zimě. Změny by měly tedy být na turecké straně, a to o hodinu. To ale souhlasí jen z Istanbulu do Sofie. Směr obrácený (tedy ze Sofie do Istanbulu) má na turecké straně jiné doby mezi stanicemi. Výsledek je, že vlak do Istanbulu přijede na podzim o půl hodiny dříve, popř. v létě o půl hodiny později.
Odlišné jsou časy v obou směrech. Zatímco směrem do Bulharska (tedy do Evropské unie) je celková doba jízdy skoro 12 hodin (podle jízdního řádu 11:55), a to jak v létě, tak na podzim. Směrem z Bulharska ven (tedy mimo Evropskou unii) je celková doba kratší, dokonce až o hodinu a půl (11:55 vs. 10:30).
Jak jede rychle?
Lokomotiva je běžná dieselová, vagony jsou také poměrně obvyklé spíš pro běžnou dopravu (byť přes noc). Rozhodně nejde o vozy a kvalitu, kterou bychom mohli potkat na vysokorychlostní železnici.
MIMOCHODEM: Některá média se ani neobtěžovala si ověřit jak vlastně vypadá tento vlak a k informaci dala snímek lokomotivy CAF Cepia HT65000 rychlovlaku YHT s maximální rychlostí 250 km/h (tedy kategorie TGV nebo ICE).
Ani turecká ani bulharská strana neříká přímo délku trasy. Podle Wiki se jedná o 571,2 km, které vlak urazí za 11:50. Znamená to průměrnou rychlost 48,27 km/h. Na rozdíl od vnitrostátních tras či tras uprostřed Schangenu je zde mezi Tureckem a Bulharskem státní hranice, která znamená také zdržení.
Je to moc, je to málo? No, rychlé to není. Rychlovlaky YHT s maximální rychlostí přes 200 km/h na speciálních tratích také nemusejí mít extrémní průměrnou rychlost. Například z Istanbulu do Ankary (trasa dlouhá 624 km) dosahuje YHT průměrnou rychlost jen lehce nad 100 km/h, tedy včetně průjezdu Istanbulem či Ankarou, což je zpomaluje (viz článek Velká změna rychlovlaků YHT z Istanbulu do Ankary a ještě předtím Vlakem z Istanbulu do Ankary za 3 hodiny: propaganda, nebo fakt?).
Rozumím tomu dobře, že Turecko slaví vlak, ani ne rychlovlak, na který nasedneš jeden den večer a druhý den ráno je v cíli? No, to je fakt pokrok...
No, víš, expres, trošku mi to připomíná zrychlené vlaky v Česku.
Myslíš ty vlaky, které jedou skoro stejně pomalu jako lokálky, jen občas někde nestaví?
Tak nějak. Vlaky, které od dob Rakousko-Uherska nějak zásadně nezrychlily. Psali o tom před lety na iDnes.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
ZDROJE: money.bg, bdz.bg, tcddtasimacilik.gov.tr
#İstanbulSofyaEkspresi
Komentáře
Okomentovat