Ještě roku 2013 jsme se mohli dočíst, a roku 2014 slyšet od prezidenta Erdoğana, že vysokorychlostní železniční spojení mezi bývalým a současným hlavním městem se zkrátí na 3 hodiny. To se vzhledem k 600km dlouhé trase a maximální rychlost 250 km/h zdá nemožné. Jaká je realita v praxi? Není přece jen lepší letadlo?
Nejdřív se na problematiku podívejme z úhlu pohledu fyzikálních zákonů. Vlak je velká těžká věc, která potřebuje nejen dlouhou dobu na rozjezd, ale podobně také pro zastavení. Některé úseky mají omezenou rychlost, protože například projíždějí městem. Navíc Turecko je hornatá země, což může na některých úsecích (zatáčky, tunely apod.). také snižovat maximální možnou rychlost. Jinými slovy vlak nemůže jet po celou trasu maximální cestovní rychlostí, ani kdyby chtěl. A každá zastávka maximální rychlost nadále snižuje.
![]() |
vlak HT65000 (zdroj: radnice Pendiku) |
Co znamená Istanbul, Ankara?
Nejde o dotaz na význam slov, ale na to kde všude je vlastně Istanbul, nebo Ankara. Rozumí se doba cesty mezi těmito městy ze středu Istanbulu do středu Ankary, nebo jen z okraje na okraj? I jen v milionové Praze je rozdíl, jestli autobus odjíždí ze Zličína (západní okraj), z Florence (střed), nebo z Černého mostu (východní okraj). Jen samotný Istanbul má napříč městem více než 200 kilometrů, tedy asi jako z Václavského náměstí v Praze na Orlí v Brně.
Historie trasy
První etapa Ankara – Eskişehir byla uvedena do provozu 13. března 2009. Poslední část až na konec Istanbulu do Halkalı byla spuštěna 12. března 2019, tedy deset let po zahájení provozu na první části.
Přestože turecká YHT (Yüksek Hızlı Tren) disponuje také rychlejší variantou vlaku Siemens Velaro HT80000 schopnou rychlosti až 300 km/h (ty jsou pro trasu Ankara – Konya nebo Ankara – Sivas), na trasu z Ankary do Istanbul jsou nasazeny starší modely CAF Cepia HT65000 s rychlostí 250 km/h.
Jak vypadaly zprávy v tisku?
- rok 2013: 3 hodiny
- rok 2014: 3 hodiny
- rok 2015: 3 hodiny 45 minut, ale zkrátíme na 1 hodinu 10 minut roku 2019
- rok 2016: 1,5 hodiny
Proudová letadla vykonají trasu za 1 hodinu, vysokorychlostní vlak by musel být několikrát rychlejší, než japonský Shinkansen. Stejně jako jiné vysokorychlostní železnice jako TGV nebo ICE mají maximální rychlost v rozpětí 250 až 350 km/h, stejně jako YHT v Turecku. Vyšší rychlosti jsou stále jen ve fázi testování, což platí i pro desítky let zkoušeném maglevu na principu magnetické levitace.
Jak dlouho trvá rychlovlaku přejet Istanbul napříč?
Tato otázka skrývá podpásovou informaci. Když se řekne rychlovlak a spojí se to s tureckým YHT, obvykle se vybaví maximální možná cestovní rychlost 250 km/h. Tou se ale obvykle uvnitř města nejezdí. Navíc se neustále musíme dívat na Istanbul jako na dvě města, evropské a asijské. Rychlovlak napříč Istanbulem sdílí koleje s místní "příměstskou" železnicí Marmaray, a to včetně tunelu pod Bosporem. Navíc je jen několik stanic kde může rychlovlak předjet pomalejší Marmaray, ale obvykle jede stejně rychle (pouze většinu stanic jen projede).
Ranní a večerní spoje vyjíždějí z evropské strany (stanice Halkalı), dopolední a odpolední z asijské (Söğütlüçeşme). Rannímu a večernímu vlaku trvá přejet napříč Istanbulem 1,5 hodiny, denním spojům vyjíždějícím jen z asijské strany trvá cesta ne okraj města jen půl hodiny (logicky). Nový jízdní řád z 1. dubna 2021 ponechal čtyři spojení tak, jak jsou, a přidal ještě polední spoj.
Jen napříč Istanbulem je průměrná rychlost 33 km/h, což by mohla zvládnout i Babetta nebo Jawa Pionýr. Mezi městy je rychlost výrazně vyšší, dosahuje průměrné rychlosti 149 km/h. Když se započte i průjezd Istanbulem, klesá reálná průměrná rychlost na 112 km/h.
MIMOCHODEM: Söğütlüçeşme je pro cizince natolik nevyslovitelný název stanice, že i dovedu pochopit, když někdo namísto zde nastoupí raději v Halkalı...
![]() |
mapa aktuální trasy YHT Istanbul - Ankara (zdroj: Calismasaati.net) |
Opravdu trvá cesta tři hodiny?
Na to je jednoznačná odpověď - NE. Od hranice Istanbulu na hranice Ankary trvá cesta téměř 4 hodiny v závislosti na denní době. Pohybuje se od 3:52 do 3:58. Pokud jde o dobu celé trasy, tak kolísá podle délky trasy a denní době od 4:45 do 5:37. Jinými slovy trvá celá cesta od čtyř a tři čtvrtě hodiny do pěti a půl hodiny. To se přece jen od původně proklamovaných tří hodin poněkud liší.
Letadlo, nebo rychlovlak?
Přes všechno je to zajímavá alternativa leteckému spojení mezi bývalým a současným hlavním městem Turecka. Letecké společnosti uvádějí dobu letu přibližně jednu hodinu ± 5 minut. K tomu je ale nutno přičíst odbavení a následné čekání na zavazadlo, dopravu na letiště a z letiště. Navíc se někdy stává, že na letišti Istanbul stráví letadlo i desítky minut popojížděním po ploše. Výsledkem je fakt, že i přes vysokou cestovní rychlost letadla a naopak nízkou rychlost rychlovlaku YHT je oboje porovnatelné (s mírnou převahou letadla).
Jiná je otázka vhodnosti časování. První vlak odjíždí z Istanbulu z první stanice v 8:05 a z města jako takového odjíždí v 8:32, v Ankaře je o půl druhé. Ranní lety z Istanbulu do Ankary jsou nyní:
- odlet (odkud) > přílet (do Ankary na letiště ESB)
- 2:00 (IST) > 3:05
- 5:50 (SAW) > 6:45
- 7:00 (IST) > 8:00
- 7:15 (SAW) > 8:20
- 7:35 (SAW) > 8:30
- 8:00 (IST) > 9:00
- 10:00 (IST) > 11:00
Jestliže je nutno být v Ankaře brzo ráno, skýtá letadlo jedinou možnost. Přes den je ale situace porovnatelná. Samozřejmě záleží na tom odkud cestovatel vyjíždí. Jestliže má třeba z Pendiku dojet na Letiště Istanbul (tedy napříč celým Istanbulem), je skoro lepší sednout na YHT vlak, který v Pendiku staví.
Za kolik aneb nechci slevu zadarmo
Cena jízdenky na je stanovena na 70 TL (stav z dubna 2021). Podle věku jsou potom následující podmínky:
- 0 až 6 let: zdarma
- 7 až 12 let: sleva 50 %
- 13 až 26 let: sleva 20 %
- 65 let a výš sleva 50 %
Na druhou stranu jsou flexibilní lístky zakoupeny za 84 TL, obchodní lístky za 101,50 TL. Cena možnosti Flexibilní Business jízdenky je na 122 TL. Rodinný výlet do hlavního města je tedy výrazně levnější vlakem. Pokud to nemá být doslova na otočku, potom je nutné připočítat ubytování.
Změní se cestování po Turecku?
Že vysokorychlostní železnice začíná vytlačovat krátká letecká spojení, to je fakt. Ovšem rozhodnutí o tom jestli jet vlakem nebo letět letadlem už nemusí být jen v rukou pasažéra. Například 11. dubna 2021 francouzské Národní shromáždění odhlasovalo zákon, který zakazuje letecká spojení tam, kam je možné se dopravit do 2,5 hodiny vlakem. Protože Francie má kvalitní železniční síť, postihuje to jen pět leteckých tras.
To se nebojím, že by se tohle objevilo i v Turecku.
Proč myslíš?
No jednak tohle není až tak moc sešněrovaná země, jednak tady je moc hor, takže natahat železnici všude možně není až tak jednoduché, jako v relativně plochých zemích typu Francie, nebo Německo.
To je pravda, navíc střední Evropa je známá extrémní hustotou železničního spojení.
To je fakt, ale platí to na pomalé lokálky. To by do 2,5 hodiny znamenalo, že při takovém zákazu v Česku by se klidně mohlo z Prahy létat do kdejakého krajského města. Navíc třeba z Českých Budějovic nebo Karlových Varů je to víc než 2,5 hodiny skoro kamkoli, takže proč ne letadlo?
To by to vypadalo. A už vidím, jak nějaká teta nebo studenti ze školy poletí na víkend domů. Platily by na lety také důchodcovské slevy?
Vraťme se ale k Turecku. Tahle země je přece jen veliká, i díky Marmarskému moři je nemožné provozovat železnici napřímo, a tak se díky oklikám opravdu 2,5hodinový limit nesplní ani na propojení tří největších měst, tedy Ankary, Izmiru a Istanbulu.
Dokonce ani z Istanbulu do Čanakkale se vlakem nedostaneš, o autobusu nemluvě, to je trápení se na půl dne. A to na mapě Turecka jsou ta dvě města poblíž sebe.
Jsem zvědavý na to až se protáhne YHT z Istanbulu do Edirne, jak je v plánu.
Vím, mezi provozované mezi Edirne a Halkalı dočasně nejezdí regionální vlaky, protože v úseku Çerkezköy až Kapıkule se staví trať pro YHT; psali to před týdnem v neděli. To bude ještě zajímavé. Snad na trase nebude podobná nehoda, jako se tam už stala před pár lety.
Vzpomínám si! To bylo 8. července 2018, Čorlu, tvoje oblíbené místo. No však si vzpomeň na plánovanou stavbu věznic.
No dobře, no. Ale musíš uznat, že věznice pro čórkaře v Čorlu, to by znělo. Ale to vlakové neštěstí mi nepřipomínej. Zrovna jsme jeli kolem. Neviděli jsme sice tu nehodu, od dálnice to byly přece jen tři kilometry, ale byli jsme v několikahodinové zácpě, která šla kolem, viděli jsme sanitky. Nic moc pocit.
To věřím. Mělo tam zemřít 24 lidí, 318 zraněných.
Tak holt Turecko, no.
Když ti připomenu 8. srpen 2008 a Studénku, kdy do spadlého mostu narazil EC Comenius, 8 mrtvých a 65 až 70 zdraněných?
Tedy když to vidím... 8. července 2018 a 3x 8 mrtvých, 8. 8. 2008, 8 mrtvých, není osmička nějak prokleté číslo pro železnici vůbec?
Tak tu jízdenku na 8 hodin 8 minut 8. srpna mám zrušit?
Rozhodně. Raději jeď 7. července v 7:07, sedmička je šťastné číslo.
To věřím, Sedm statečných a Sedm trpaslíků to také říkali.
Jestli to nebyla Sněhurka, kdo si to pochvaloval.
Nebo v Turecku třeba Cem Yılmaz. Jeho 'Alibaba a sedm trpaslíků', to byl povedený filmek.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
ODKAZY:
https://www.tcddtasimacilik.gov.tr/yht/ankara-istanbul-ankara-yuksek-hizli-tren/
https://rayhaber.com/2013/09/ankara-ile-istanbul-arasi-hizli-tren-hatti-ile-3-saat-olacak/
https://www.utikad.org.tr/Detay/Sektor-Haberleri/12362/yht-ile-3-saatte-ankara
https://www.gazetevatan.com/ankara-istanbul-artik-3-5-saat-3-saat-olacak-662270-gundem/
https://www.trthaber.com/haber/gundem/ankara-istanbul-yht-kac-saatte-gidiyor-156533.html
https://www.trenhaber.com/yht/yeni-yapilacak-hizli-tren-hatti-ile-istanbul-ankara-arasi-15-saat-olacak-iste-hizli-tren-hattinin-guzergahi-h235.html
Komentáře
Okomentovat