Turecká lira spolu s tureckou ekonomikou zažívají nelehké chvíle, které připravují nelehké okamžiky tureckým občanům. Červnový výrazný pád liry se projevuje ve zdražování produktů napříč odvětvími. Tu je seznam zvýšení cen, jak je připravil Emre Özpeynirci. Ceny jsou nyní i dvojnásobné oproti Česku.
Pořadí je podle procenta zdražení:
- 5-8 % Citroen C3, C3 Aircross, C4, C4X, C5 Aircross, C-Epysee, Berlingo
- 5-8,5 % Opel Corsa, Astra, Crossland, Mokka, Grandland, Combo
- 8-9 % Peugeot 208, 2008, 308, 408, 5008, Rifter, Partner Van
- 8-9 % Nissan Juke, Qashqai, X-Trail
- 8-9 % Hyundai i20, Tuscon
- 10 % Ford Focus, Puma, Kuga
- 12 % Renault Clio, Taliant, Captur, Megane Express Van
- 12 % Honda Civic, Jazz, HR-V, CR-V, City, Accord
- 12-13 % Škoda Fabia, Kamiq, Scala, Octavia
- 13 % VW Amarok, Caddy, Caddy Cargo
- 21 % Renault Austral
Aktuální ceník Renaultu Clio, jedno z nejlevnějších na tureckém trhu.
MIMOCHODEM: Zdražení nepřichází ani plošně, ani ve stejnou dobu. Příkladem je chléb, jehož zdražení je různé město od města. Někde se zdražilo až o 40 %, jinde o méně, jinde se o zdražení zatím vyjednává (například v Istanbulu). Někteří výrobci či řetězce mohou zvyšovat ceny falešnými slevovými akcemi, které poté pominou.
...a co použitá auta?
Jejich ceny jsou v Turecku ještě pokřivenější, po desetiletí. Například v tyto dny inzeruje na internetu společnost Carvak, kde kromě jiného nabízí jako skvělou nabídku Škodu Yeti z roku 2012 (tedy stáří 11 let) za více než půl milionu lir (tedy více než půl milionu korun).
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat