Tento rok začíná sezóna speciálního vlakového spojení z Ankary na východ do města Kars právě dnes. Dokonce existují dva vlaky, ale s propastnými rozdíly. Jeden z nich začíná svou zimní sezónu 2023-24 právě nyní. Jak se jmenují, jak se liší?
Východní expres
Toto vlakové spojení míří v rámci Turecka na východ, jak napovídá jeho název. Východní expres (Doğu Ekspresi) (někdy též zvaný "normální východní expres") odjíždí z vlakového nádraží v Ankaře každý den v 17:55 a do Karsu dorazí ve 20:30 následující den (provozovatelé dodávají, že "za ideálních podmínek", čímž upozorňují na významný vliv počasí). Z Karsu do Ankary odjíždí v 8:00, na jednotlivých stanicích čeká jen deset minut. Cesta trvá přibližně 26 hodin. Za tento jeden den urazíte více než 1000 km.
MIMOCHODEM: Východní expres původně nezačínal v Ankaře, ale v Istanbulu. Vlak tedy projížděl celé Turecko od Istanbulu přes Ankaru až po Kars. Ale od zprovoznění rychlovlaku YHT mezi Ankarou a Istanbulem se trasa Východního expresu zkrátila asi o čtvrtinu, tedy na část Ankara-Kars.
Tento vlak je provozován jako běžný dálkový vlakový spoj. Vztahují se na něj tedy veškeré služby, které Turecko pro svá železniční spojení poskytují (míří se tím především na občany Turecka). Základní cena je 400 lir, pro děti a postižené je 50% sleva (tedy 200 lir).
Turistický východní expres
Aby se speciální vlak odlišil od běžného na stejné trase, je označen jako Turistický východní expres (Turistik Doğu Ekspresi). Je provozovaný generálním ředitelstvím TCDD Tasimacilik jako speciální vlak pro účely cestovního ruchu. Veškeré náklady na provoz vlaku jsou hrazeny z příjmů z jízdného a výpočet jízdného (jinými slovy není dotovaný státem jako ostatní vlaková spojení). Je tedy nákladově orientovaný (pro zisk) a ve srovnání s ostatními pravidelnými vlaky je tedy velmi podstatně dražší. V tomto ohledu jsou vozy přidělovány především cestovním kancelářím za účelem vytvoření turistických balíčků v tomto vlaku provozovaném pro účely cestovního ruchu.
![]() |
zdroj: haberzen.pro |
Právě tato poznámka je důležitá. Otevřely se totiž možnosti cestovním kancelářím vytvořit balíček pro své zákazníky, součástí kterého je jak samotná jízda vlakem, ale také doprovodné turistické atrakce včetně hotelů pro přenocování. Některé balíčky obsahují například dopravu z Istanbulu (a to letecky), některé silvestrovský program atd.
V polovině srpna letošního roku podávaly cestovní společnosti žádosti o vagony tohoto vlaku. Ty, které splnily všechny požadavky, byly o vagony rozlosovány. Prodej jednotlivých jízdenek pro koncové zákazníky byl zahájen 1. listopadu.
Odjíždí z Ankary každé pondělí, středu a pátek v 15:55 a do Karsu dorazí další den kolem 21:52. Návrat z Karsu probíhá ve středu, pátek a neděli ve 22:30. Cesta trvá 31 hodin. Důvodem, proč cesta trvá déle, jsou přestávky. Vlak může mít na některých zastávkách přestávku až 3,5 hodiny. Návrat z Karsu se koná v pátek a neděli ve 22:20.
V sezóně 2023-2024 začnou vlaky jezdit z Ankary ode dneška, tedy 11. prosince 2023 do 8. 3. 2024. Opačným směrem (tedy z Karsu) jezdí od 13. 12. 2023 každou středu, pátek a neděli až do 10. března 2024. Kromě těchto vlaků budou provozovány přídavné jízdy z Ankary ve dnech 31. prosince 2023, 20. ledna 2024, 27. ledna 2024 a z Karsu ve dnech 2. ledna 2024, 22. ledna 2024 a 29. ledna 2024.
Celkem tedy bude provozováno 84 vlakových spojů, 42 ve směru Ankara-Kars a 42 ve směru Kars-Ankara. Vyhlídkové zastávky budou ve stanicích Erzincan a Erzurum ve směru Ankara-Kars, v opačném směru (tedy Kars-Ankara) to je ve stanicích İliç, Divriği a Sivasa.
Vlaky se skládají z 8 lůžkových vozů a 1 jídelního vozu, každý lůžkový vůz má 10 oddílů (pokojů) a každý pokoj má 2 lůžka.
Ceny lůžkových jízdenek se pravidelně mění podle atraktivnosti (podobně, jako letenky). Cena za kupé v méně atraktivním období činí 6 000 TL, v normálním období 8 000 TL a v nejatraktivnějším období 12 500 TL.V kupé mohou cestovat maximálně dvě osoby, ale kromě toho mohou v kupé cestovat zdarma maximálně 2 děti ve věku do 6 let.
Jízdenky na vlak jsou sice velmi vysoké, přesto se vztahují pouze na cestu a nezahrnují služby, jako je stravování, výlety a ubytování.
Vzhledem k tomu, že vlak nespadá do závazku veřejné služby a má status "zvláštního pravidelného vlaku", nebudou uplatňovány tarify bezplatné přepravy (invalidé, veteráni, státní sportovci atd.) a komerční slevové tarify (mládež, učitelé, 65 let atd.) uplatňované v jiných pravidelných vlacích.
![]() |
zdroj: telgraf.net |
Dnes vypravil první vlak této sezóny ministr dopravy a infrastruktury Abdulkadir Uraloğlu. Podotkl, že poprvé vyjela turistická verze východního expresu 29. května 2019.
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat