Přeskočit na hlavní obsah

Bulharsko a Rumunsko v Schengenu, ale jen trošku

Existuje několik zemí Evropské unie, které působí jako rozvratný činitel. Jestliže je nutné mít sto procent hlasů, dovedou tyto státy nepříjemně ztížit situaci. V případě vstupu Bulharska a Rumunska do Schengenu je to Rakousko. To také způsobilo, že obě země budou v Schengenu jen částečně.

Takzvaný Schengenský prostor umožňuje více než 400 milionům lidí volně cestovat mezi členskými státy bez hraničních kontrol. Jak lze toto provozovat jen částečně? Jen muži, jen dopoledne, jen jednosměrně? Co to znamená "částečně"?


Co je Schengen?

Schengenský prostor je jedním z hlavních úspěchů evropského projektu. Jeho počátky sahají do roku 1985, kdy se jednalo o mezivládní projekt pěti zemí EU – Francie, Německa, Belgie, Nizozemska a Lucemburska –, a postupně se rozšiřoval a stal se největším prostorem na světě, ve kterém lze cestovat bez omezení.

Schengen je malé městečko v Lucembursku na hranicích s Německem a Francií, kde byla v roce 1985 podepsána Schengenská dohoda a v roce 1990 Schengenská úmluva.

Být součástí prostoru bez kontrol na vnitřních hranicích znamená, že země:

  • neprovádějí kontroly na svých vnitřních hranicích, s výjimkou případů specifických hrozeb,
  • provádějí harmonizované kontroly na svých vnějších hranicích na základě jasně stanovených kritérií.

Soubor pravidel upravujících schengenský prostor se nazývá Schengenský hraniční kodex.


Rakouská verze Schengenu

Ano, je možné mít speciální variantu. Existuje totiž více druhů překročení hranice. Klasická pozemní cesta znamená pěšky, po silnici (od kola přes motocykl až po osobní auto či autobus), vlakem, letadlem nebo lodí (ponorky mezi prostředky hromadné dopravy prozatím nepatří). A právě v tom je zakopaný pes.

Rakousko totiž přistoupilo na to, že Bulharsko a Rumunsko sice do Schengenu mohou, ale pouze pro překročení hranice nepozemní cestou, tedy letadlem nebo lodí.


...a co s tím má Turecko?

Vlastně nic. Turecko má na evropské straně pozemní hranici s Řeckem a Bulharskem, členy Evropské unie. Ale protože se podmínky rakouská verze Schengenu týká pouze lodní či letecké dopravy, nikoli pozemní. Pozemní hraniční přechody do Bulharska po silnici a železnici tedy nebudou branou do Schengenu, budou tedy probíhat tak, jako doteď, protože jich ze změna netýká.

Turecko-bulharské hraniční přechody, a to silniční:

  • Kapıkule - Kapitan Andreevo
  • Hamzabeyli - Lesovo
  • Dereköy - Malko Tarnovo

...a železniční:

  • Pehlivanköy – Svilengrad




Proč?

Rakousko patří mezi první země na cestě uprchlíků putujících směrem na západ, kde chtějí zůstat. Lze si tedy dobře představit, že Rakousko by raději obětovalo Bulharsko, aby sloužilo jako nárazníková zóna. Doposud platí, že druhým filtrem jsou hranice Maďarska (prvním jsou hranice EU, tedy v Bulharsku). Plnohodnotným vstupem Bulharska mezi země Schengenského prostoru by znamenalo, že namísto dvou hranic by byla jen jediná hranice, a to na straně Bulharska.

Rakousko má zřejmě pochybnosti o tom, že Bulharsko dostatečně chrání své hranice s Tureckem. A dá se říct, že má pravdu, což potvrzují zvyšující se počty převaděčů, kteří přicházejí do Turecka právě z bulharské strany (psali jsme článek Velké problémy s převaděči na turecko-bulharské hranici, ohrožen je vstup do Schengenu).


A nemůže to filtrovat již Turecko?

Tato úvaha je již poněkud zcestná a zavádějící. Za ochranu svých hranic ručí stát sám, nikoli státy okolní. Je tedy na Bulharsku jak kvalitně (nebo nekvalitně) ochrání svou pozemní státní hranici.

Turecko se samozřejmě snaží dělat totéž, ale vypadá to, že účinněji, než to dokázalo Bulharsko. Na hranicích se Sýrií a Íránem postavilo bariéru, která má již nyní více než tisíc kilometrů. A nejde o obyčejný plot, ale o vysokou betonovou bariéru se silnicí podél a strážními věžemi a sítí infračervených kamer (psali jsme v článku Turecko dokončilo zeď u Íránu).

Nová masová vlna uprchlíků se tedy do Turecku dostane jen obtížně, ale přesto v Turecku samotném již jich jsou miliony. Zde se snaží dělat pořádek ministr vnitra Ali Yerlikaya (psali jsme Turecký ministr vnitra: Chytili jsme statisíce lidí, další statisíce jsme do Turecka nepustili). Turecko také posílilo kontroly podél bulharské hranice, aby zamezilo nelegálnímu překračování hranice směrem do Bulharska (uprchlíci), ale i z Bulharska směrem do Turecka (organizátoři přechodu hranic, nelegální zboží).

Aktuální opatření a režim v Turecku tedy odrazují potenciální migranty a snižují jejich počty natolik, že Bulharsko by nemělo mít problém svou hranici ochránit (pokud by problematice věnovalo přiměřenou pozornost).

Nová pravidla platí od 31. března 2024.

A tak je to v Evropské unii se vším.

Patrik Veselík

ZDROJ: consilium.europa.eu

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...