Přeskočit na hlavní obsah

Jak přesně bude istanbulská doprava na Svátek práce omezena?

Po letech se opět velmi drasticky omezí 1. května istanbulská městská doprava i silniční doprava vůbec. Omezení se dotknou jak několika tras metra, tak příměstského vlaku, tramvají včetně historické tramvaje, metrobusu, lanovek a dokonce i přívozů neboli lodní dopravy přes Bospor či záliv Halič. Kritické bude také spojení na Letiště Istanbul.

Rozpleťme si některá vyjádření úřadu guvernéra, která mohou pro našince být nepříliš srozumitelná.


İETT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ – METRO A.Ş.

Této společnosti úřad guvernéra nařídil, že od středy 1. května 2024 od 5.30 hodin:

  1. Na lince metra M2 Yenikapı - Seyrantepe - Hacıosman budou uzavřeny budou stanice metra Vezneciler, Haliç, Náměstí Taksim, Şişhane, Osmanbey, Mecidiyeköy, Gayrettepe Zincirlikuyu (včetně všech vstupních a výstupních bodů, pozn. red.; jinými slovy bude fungovat přestupní stanice Yenikapi, potom řada stanic mimo provoz, poté až zastávka Levent),
  2. Pozastavení lanové dráhy Kabataş-Taksim (tedy podzemní lanovka F1, pozn. red.),
  3. Pozastavení provozu nostalgické tramvaje na ulici Istiklal (neboli tramvajová trasa T2, pozn. red.),
  4. Pozastavení provozu lanové dráhy mezi Tunelovým náměstím a Karaköy (tedy podzemní lanovka F2),
  5. Uzavření autobusových zastávek Taksim, Tarlabaşı, Ömer Hayyam a Tepebaşı IETT (obě strany, směr Şişli a směr Fatih, pozn. red.),
  6. na lince M11 Gayrettepe - Istanbul Airport bude uzavřena zastávka metra Gayrettepe,
  7. na lince metra M7 İstoç - Yıldız uzavření všech zastávek metra (včetně všech vstupních a výstupních bodů) mezi Kağıthane - Yıldız,
  8. Určení stanice Topkapı jako konečné zastávky na tramvajové trati vedoucí mezi Bağcılar - Kabataş a nepřepravování cestujících mezi Topkapı - Kabataş (tedy na trase T1 vedoucí kolem historických památek ve Fatihu přes Galatský most, pozn. red.),
  9. Určení stanice Cibali jako konečné zastávky tramvajové linky T5 Eminönü - Alibeyköy (a nepřepravovat cestující mezi Cibali a Eminönü),
  10. Určení stanice Yenikapı tramvajové linky T6 jako konečné zastávky a nepřepravování cestujících mezi Yenikapı a Kazlıçeşme,
  11. Uzavření zastávek Çağlayan, Mecidiyeköy a Zincirlikuyu na obou stranách trasy metrobusu.

Text je zachován v původní verzi včetně pořadí jednotlivých bodů.




...a co na Letiště Istanbul?

Velmi problematická bude zítra doprava z nebo na Letiště Istanbul. Metro M11 bude sice zdarma, ale bude končit na zastávce, ze které v danou chvíli nebude možný přestup na žádné další metro; dále lze přepokládat využití vysoce kvalitních služeb taxislužby. Další alternativou mohou být speciální autobusy pro dopravu z letiště.

Společnost Hava.ist vydala následující prohlášení:

"Na Svátek práce a solidarity, v rámci opatření, která mají být přijata v městské dopravě, mezi 00.01 a 23.59 (tedy po celý den), budou naše vozidla provozovaná na naší lince HVIST-16 Taksim pokračovat na istanbulské letiště po zastavení na zastávce Piyalepaşa a Nurtepe Viaduct. V těchto hodinách nebudou naše vozidla jezdit po trase Beşiktaş. V závislosti na opatřeních, která budou přijata, může dojít ke krátkodobým zpožděním v časech našich odjezdů, a proto vás žádáme, abyste se 1. května 2024 dostavili na naše zastávky před časem odjezdu, a předešli tak negativním situacím. Pro vaši informaci vám přejeme šťastnou cestu."


Neznámé trasy nebo změny značení?

Zajímavé je označování jednotlivých tras. Již dlouho je znám spor, kdy stát včetně ministerstev a guvernérství označují trasy pomocí počáteční a cílové zastávky a někdy pomocí U a čísla, zatímco radnice Istanbulu používá označení M nebo T a číslo trasy.

O to víc překvapilo, když se poprvé příměstský vlak označil jako tramvajová trasa T6, tedy zásadní odklon od dosavadního značení (dokonce ani radnice Istanbulu nepoužívá značení T6, které je pouze na mapě a nikoli při mediálních výstupech).

Nabízí se jedno vysvětlení: Stejná trasa spadá pod Ministerstvo dopravy, tudíž je také zítřejší doprava zdarma. Když se obě vyjádření dají dohromady (tedy ministerstvo a guvernérství), na první pohled není patrné, že jde o stejnou trasu, protože se označuje různě.

Na druhou stranu se úřad guvernéra vyhnul tomu, aby označil tramvajovou trasu Bağcılar - Kabataş jejím kódovým označením T1, pod kterým je známa desítky let.


MINISTERSTVO DOPRAVY VČ. MARMARAY

Od středy 1. května 2024, 05.30 hodin:

Uzavření stanic Marmaray Sirkeci na obou stranách.


omezení veřejné dopravy 1. května 2024


Výše uvedená mapa znázorňuje aktuální schéma hromadné dopravy typu metro, metrobus, lanovka, Marmaray, tramvaj. Podle výše uvedených informací byly přeškrtnuty všechny zastávky a všechny trasy, které budou zítra mimo provoz.

Znamená to praktické odříznutí městských obvodů Fatih (tedy kompletní historické centrum Istanbulu), Beyoğlu (novější historické centrum Istanbulu) a Šišli (obchodní část).


İDO A.Ş ve ŞEHİR HATLARI

Těmto dvěma společnostem provozujícím lodní dopravu meziměstskou či vnitřní bylo nařízeno následující:

Od středy 1. května 2024 od 5.30 hodin;

  1. Přeprava cestujících a vozidel z evropské strany na anatolskou stranu; cestující a vozidla však nebudou přepravována z anatolské strany na evropskou stranu "mezi přístavišti Beşiktaş-Kabataş-Karaköy-Eminönü a Harem-Sirkeci",
  2. Pokračování vzájemných služeb na ostrovy,
  3. Pokračování jízd na stranu Eyüpsultan, ale zrušení jízd na stranu Balat, Beyoğlu, Sütlüce, pobřeží Hasköy.


MIMOCHODEM: Anatolská strana znamená asijská strana. Doprava tedy má být přerušena mezi evropskou a asijskou stranou tak, aby se zamezil přístup na přístaviště Beşiktaş, Kabataş, Karaköy a Eminönü.


ISTANBULSKÁ SPRÁVA PŘÍSTAVIŠTĚ

Od středy 1. května 2024, 05.30 hodin:

  1. TURYOL-DENTUR Sea Motors Company přepravovat cestující z evropské strany na anatolskou stranu, ale ne přepravovat cestující z anatolské strany na evropskou stranu "Beşiktaş-Kabataş-Karaköy-Eminönü mola",
  2. Pokračování vzájemné dopravy na ostrovy,
  3. Pokračování cest na stranu Eyüpsultan, ale zrušení cest na stranu Balat, Beyoğlu, Sütlüce, pobřeží Hasköy.

Toto opatření se týká soukromých společností, které provozují přívozy a lodní přepravu v rámci Istanbulu.


...a co omezení na silnicích?

To obsahuje desítky a desítky silnic. Rozmístění je podobné, jako zákazy stanic hromadné dopravy. Pro přesnější představu doporučuji konfrontovat své požadavky se seznamem na úřadě guvernéra.

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

ZDROJ: istanbul.gov.tr

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...