Pro dovolenkáře, kteří přiletí na letiště v Antalyi, je následná cesta do rezortu či hotelu v Alanyi a okolí zdlouhavou a únavnou zkušeností, kdy autobus musí urazit i více než dvě hodiny. Nyní se ale blýská na lepší časy, kdy
Slavnostní zahájení výstavby dálnice Antalya-Alanya se konalo v pátek 25. července 2025. Ministr dopravy a infrastruktury Abdulkadir Uraloğlu uvedl: "Trasa bude začínat na křižovatce Serik, povede podhůřím pohoří Taurus a skončí na křižovatce Alanya West, severně od Konaklı. Doba jízdy se zkrátí na pouhých 36 minut. To přinese celkový ekonomický zisk ve výši 17,7 miliardy lir ročně."
Dále řekl: "Ušetříme 16,9 miliardy lir na čase a 800 milionů lir na palivu, což je celkem 17,7 miliardy lir ročně. Přispějeme také k ochraně životního prostředí snížením emisí uhlíku o 47 000 tun."
Tato trasa, táhnoucí se z Antalye, hlavního města cestovního ruchu, do Alanye, propojí dvě perly Středomoří moderní, bezpečnou a pohodlnou trasou.
MIMOCHODEM: Dálnice potěší právě ty, kteří potřebují jet až do Alanye a blízkého okolí (případně i dál), ale nepotěší návštěvníky města Belek. Dálnice totiž začíná až u nich, takže do Beleku se bude jezdit z Antalye stále stejně.
122kilometrová dálnice má podle ministerstva posílit dopravní infrastrukturu regionu se 7 křižovatkami, 5 tunely, 16 viadukty a 4 servisními zařízeními. Tento projekt má zkrátit cestu z 2,5 hodiny na 36 minut a má výrazně zlepšit jak dopravu pro místní občany, tak pro sektor cestovního ruchu.
Trasa projektu začíná na křižovatce Serik, poté se stáčí na východ a sleduje koridor podél podhůří pohoří Taurus v rámci hranic okresů Serik a Manavgat, a končí na západní křižovatce severně od Konaklı.
Financování
Dálnice s investičními náklady ve výši 2,429 miliardy eur bude postavena s 30% podílem vlastníka, zatímco zbývajících 70 % bude poskytnuto bankovními úvěry.
Očekává se, že nejvýznamnějším přínosem projektu pro naši zemi bude jeho pozitivní dopad na rozvoj regionálního cestovního ruchu. Cílem projektu je plně zajistit bezpečnost silničního provozu, bezpečnost života a majetku a také umožnit tranzitní dopravě z okolních provincií obcházet hranice města a zkrátit dobu cestování. Plánovaná dálnice také sníží dopravní zácpy na stávající státní dálnici mezi Antalyí a Alanyou. Dokončením dálnice se minimalizují ekonomické ztráty, jako je spotřeba paliva, náklady na údržbu a opravy vozidel, stejně jako hluk způsobený dopravní zácpou, znečištěním životního prostředí a emisemi.
Realizace všech těchto projektů zlepší kvalitu našich silnic, ušetří čas a posílí naši infrastrukturu pro ekonomické a obchodní aktivity.
Výběrové řízení na projekt dálnice Antalya-Alanya, výstavbu, provoz a převod v rámci modelu "vybuduj-provozuj-převeď" se konalo 15. prosince 2023. Implementační smlouva k projektu byla podepsána 14. října 2024 a proces stále probíhá.
Ministr dopravy v pondělí 6. října 2025 prohlásil: "Slavnostně jsme ukončili financování dálnice Antalya-Alanya, významné investice spojující Antalyi a Alanyu. Dálnice s investičními náklady ve výši 2,429 miliardy eur bude financována z 30 % vlastního kapitálu a 70 % bankovních úvěrů."
Nyní chybí jen drobnost: za ony finance tu dálnici postavit.
Odhad o jízdě za 36 minut také vzbuzuje nedůvěru. Vzdušná vzdálenost mezi oběma městy je víc než 100 kilometrů (dálnice má se svými 122 km ještě delší trasu), takže by muselo jít o dálnici s limitem minimálně 150 až 200 km/h, aby bylo možné takový čas docílit. Ovšem může být, že je to myšleno od hranice jednoho okresu na hranice druhého okresu, případně jen o jízdu po dálnici, která ale začíná až u Beleku. I přes tyto otazníky nad dobou jízdy (navíc autobusy mají nižší maximální povolenou rychlost) dálnice citelně sníží dobu jízdy mezi oběma městy.
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík


Komentáře
Okomentovat
Kvůli systematickému útoku porno webů bylo zrušeno anonymní vkládání komentářů. Nyní mohou komentovat jen uživatelé s účty Google. Děkuji za pochopení.