Přeskočit na hlavní obsah

Po dálnici z Antalye do Alanye za půl hodiny

Pro dovolenkáře, kteří přiletí na letiště v Antalyi, je následná cesta do rezortu či hotelu v Alanyi a okolí zdlouhavou a únavnou zkušeností, kdy autobus musí urazit i více než dvě hodiny. Nyní se ale blýská na lepší časy, kdy 

Slavnostní zahájení výstavby dálnice Antalya-Alanya se konalo v pátek 25. července 2025. Ministr dopravy a infrastruktury Abdulkadir Uraloğlu uvedl: "Trasa bude začínat na křižovatce Serik, povede podhůřím pohoří Taurus a skončí na křižovatce Alanya West, severně od Konaklı. Doba jízdy se zkrátí na pouhých 36 minut. To přinese celkový ekonomický zisk ve výši 17,7 miliardy lir ročně."

Dále řekl: "Ušetříme 16,9 miliardy lir na čase a 800 milionů lir na palivu, což je celkem 17,7 miliardy lir ročně. Přispějeme také k ochraně životního prostředí snížením emisí uhlíku o 47 000 tun."



Tato trasa, táhnoucí se z Antalye, hlavního města cestovního ruchu, do Alanye, propojí dvě perly Středomoří moderní, bezpečnou a pohodlnou trasou.

MIMOCHODEM: Dálnice potěší právě ty, kteří potřebují jet až do Alanye a blízkého okolí (případně i dál), ale nepotěší návštěvníky města Belek. Dálnice totiž začíná až u nich, takže do Beleku se bude jezdit z Antalye stále stejně.

122kilometrová dálnice má podle ministerstva posílit dopravní infrastrukturu regionu se 7 křižovatkami, 5 tunely, 16 viadukty a 4 servisními zařízeními. Tento projekt má zkrátit cestu z 2,5 hodiny na 36 minut a má výrazně zlepšit jak dopravu pro místní občany, tak pro sektor cestovního ruchu.

Trasa projektu začíná na křižovatce Serik, poté se stáčí na východ a sleduje koridor podél podhůří pohoří Taurus v rámci hranic okresů Serik a Manavgat, a končí na západní křižovatce severně od Konaklı.


Financování


Dálnice s investičními náklady ve výši 2,429 miliardy eur bude postavena s 30% podílem vlastníka, zatímco zbývajících 70 % bude poskytnuto bankovními úvěry. 

Očekává se, že nejvýznamnějším přínosem projektu pro naši zemi bude jeho pozitivní dopad na rozvoj regionálního cestovního ruchu. Cílem projektu je plně zajistit bezpečnost silničního provozu, bezpečnost života a majetku a také umožnit tranzitní dopravě z okolních provincií obcházet hranice města a zkrátit dobu cestování. Plánovaná dálnice také sníží dopravní zácpy na stávající státní dálnici mezi Antalyí a Alanyou. Dokončením dálnice se minimalizují ekonomické ztráty, jako je spotřeba paliva, náklady na údržbu a opravy vozidel, stejně jako hluk způsobený dopravní zácpou, znečištěním životního prostředí a emisemi.



Realizace všech těchto projektů zlepší kvalitu našich silnic, ušetří čas a posílí naši infrastrukturu pro ekonomické a obchodní aktivity.

Výběrové řízení na projekt dálnice Antalya-Alanya, výstavbu, provoz a převod v rámci modelu "vybuduj-provozuj-převeď" se konalo 15. prosince 2023. Implementační smlouva k projektu byla podepsána 14. října 2024 a proces stále probíhá.

Ministr dopravy v pondělí 6. října 2025 prohlásil: "Slavnostně jsme ukončili financování dálnice Antalya-Alanya, významné investice spojující Antalyi a Alanyu. Dálnice s investičními náklady ve výši 2,429 miliardy eur bude financována z 30 % vlastního kapitálu a 70 % bankovních úvěrů."

Nyní chybí jen drobnost: za ony finance tu dálnici postavit.

Odhad o jízdě za 36 minut také vzbuzuje nedůvěru. Vzdušná vzdálenost mezi oběma městy je víc než 100 kilometrů (dálnice má se svými 122 km ještě delší trasu), takže by muselo jít o dálnici s limitem minimálně 150 až 200 km/h, aby bylo možné takový čas docílit. Ovšem může být, že je to myšleno od hranice jednoho okresu na hranice druhého okresu, případně jen o jízdu po dálnici, která ale začíná až u Beleku. I přes tyto otazníky nad dobou jízdy (navíc autobusy mají nižší maximální povolenou rychlost) dálnice citelně sníží dobu jízdy mezi oběma městy.

A tak je to v Turecku se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Mapa Turecka s aktuální pozicí požárů

 Agentura AA zveřejnila souhrn aktuálních informací k současné vlně požárů, tedy počínaje 28. červencem, tedy z před šesti dny. Dosavadní skóre po půl dnech je následující: 85 požárů, 74 pod kontrolou, 11 hoří (30.7.) 98 požárů, 88 pod kontrolou, 10 hoří (31.7., viz  článek s detailním seznamem ) 107 požárů, 98 pod kontrolou, 9 hoří (31.7. v noci) 112 požárů, 107 pod kontrolou, 5 hoří (1.8. dopoledne) 129 požárů, 122 pod kontrolou, 7 hoří (v noci z 1. na 2. srpna) 132 požárů, 125 pod kontrolou, 7 hoří (2. srpna) zdroj: hurriyet.com.tr Jen v okresu Manavgat shořelo 30632 hektarů, jak bylo změřeno ze satelitních snímků. Teplota na povrchu dosahovala 95 stupňů. Snímky pořídily satelity Landsat-8 OLI (Operational Land Imager) z USA a Sentinel-2 (EU) 31. července 2021. Přestože na mapě není zakreslen požár v Manavgatu, jiné zdroje hovoří o tom, že požár stále není dohašen (včetně informací samotného ministerstva). Kde je neustále aktuální mapa požárů v Turecku, Řecku a okolí? ...

Zemětřesení na jihozápadě Turecka s obětí a desítkami zraněných

[ aktualizováno ve 22:24 ] Když se v Turecku řekne zemětřesení, často se tím míní jihovýchod země nebo jen Istanbul. To se ale upírá právo na zemětřesení jiným regionům, když je Turecko stejně jako Řecko protkáno zemětřesnými zlomy. Svou pozornost si nyní vybrala turistická zóna v provincii Muğla v čele s městem Marmaris ve 02:17:27 v noci místního času. Ministr vnitra Ali Yerlikaya uvedl, že v Muğle a jejích okresech bylo na místě ošetřeno 14 z našich 69 občanů, kteří v důsledku paniky skočili z výšky. 8 osob bylo ošetřeno a propuštěno ambulantně. Vyšetření a léčba 46 našich občanů pokračují na pohotovosti. Průpovídku "nejhorší smrt je z vyděšení" si nevzala k srdci 14letá Afranur Günlü z Fethiye, která na panickou ataku ze strachu ze zemětřesení bohužel zemřela i přes péči lékařů v místní nemocnici. lidé cítili zemětřesení až v Egyptě, Izraeli, Libanonu, Sýrii, Kypru nebo Řecku Evropské zemětřesné centrum připsalo zemětřesení řeckému ostrovu Rhodos, který je sice nedaleko, ...

Nehoda autobusu v severním Turecku má řadu obětí

Silnice mezi okresním městem Ezine a centrálním městem stejnojmenné provincie Čanakkale se dnes stala svědkem řetězové nehody. Srážkou osobního automobilu, linkového autobusu a nákladního auta vezoucího kmeny stromů si vyžádala několik obětí a desítky zraněných. Nehoda se stala ve 12:45 na silnici E87 v katastru obce Köprübaşı jen necelé 2 kilometry od městečka Ezine hned u benzinové pumpy. Nejdřív se převrátil nákladní automobil do protisměru, kde byly zasaženy také linkový autobus a osobní automobil. Linkový autobus byl společnosti Truva Turizm s poznávací značkou 17 AHT 624. Podle původní zprávy guvernéra provincie zahynuly 4 osoby, postupem času se počet zvýšil nejdřív na 6, poté na 8 osob. Podle posledních informací je zraněno 20 osob. zdroj: AA Guvernér provincie Čanakkale k neštěstí prohlásil: " Na místě bohužel přišlo o život celkem 5 našich občanů, včetně řidiče nákladního vozu a cestujících v autobuse. Ostatní zranění byli rychle převezeni do nemocnic, ale 3 ze zraněnýc...