Po vzoru nočních vlaků metra v pátky a soboty se istanbulská radnice rozhodla zapojit také přívozy (vapur). První noční provoz začíná již tuto noc. Kdy to jede, odkud kam?
Noční provoz se týká pouze dvou nocí v týdnu, tedy z pátku na sobotu, a ze soboty na neděli.
Teď jsem zmaten. Co všechno tedy jezdí i v noci?
Většina tras metra a ode dneška i přívozy.
A Marmaray?
To ne.
A proč?
Zatímco to ostatní spadá pod IBB, tedy pod istanbulskou radnici, Marmaray je součástí Tureckých státních drah, tudíž spadá pod Ministerstvo dopravy v Ankaře.
To je hloupý.
Je to klasika, to je v Česku taky. MHD spadá pod města, zatímco příměstská doprava pod České dráhy. Je tam ale jeden zádrhel.
Jaký?
V Česku se doslova jedná o pravou příměstskou dopravu.
Jakože z okolí města se dostaneš do města.
Ano. Ale to v Istanbulu neplatí.
Jak to?
No protože v Istanbulu jde naopak o páteřní spojení mezi evropskou a asijskou částí. Vedle metrobusu jde o jediné spojení, navíc jediné kolejové.
To není metro mezi evropskou a asijskou částí?
Ne.
Takže jako kdyby to byla dvě města?
Správně! Na Istanbul je nutné nahlížet jako na dvě města, nalepená na Bospor, jen každé z té své strany.
To je úchylné.
Ale pravdivé.
A ty přívozy, ty jezdí i mezi? Jako z Evropy do Asie a obráceně?
Ano. A až na výjimky ani jinak nemůžou. Vždyť to jsou lodě, takže po vodě. A voda v Istanbulu, to znamená Bosporský průliv.
Takže to bude poprvé, kdy Istanbul bude mít pod sebou propojení i v noci?
To zase ne. Metrobusy jezdí 24 hodin denně už roky.
Ale metrobusy, není to vlastně jenom jediná trasa?
Vlastně ano. Jen některé autobusy začínají či končí jinde, než na první či poslední stanici. Některé autobusy prostě projedou celou trasu, jiné jen její část. Ale jezdí všechny po jediné trase.
Takže…
Díky přívozům (ty vapury) se tedy dostaneš ode dneška i v noci třeba mezi Kadikoy do Karaköy, nebo Bešiktaše. To jsou jak významná místa jak pro turisty, tak pro kulturní vyžití místních.
Takže v létě to můžou být romantické výlety po nočním Bosporu? Super!
A tak je to v Istanbulu se vším.
![]() |
Přívoz (vapur) |
Noční provoz se týká pouze dvou nocí v týdnu, tedy z pátku na sobotu, a ze soboty na neděli.
Teď jsem zmaten. Co všechno tedy jezdí i v noci?
Většina tras metra a ode dneška i přívozy.
A Marmaray?
To ne.
A proč?
Zatímco to ostatní spadá pod IBB, tedy pod istanbulskou radnici, Marmaray je součástí Tureckých státních drah, tudíž spadá pod Ministerstvo dopravy v Ankaře.
To je hloupý.
Je to klasika, to je v Česku taky. MHD spadá pod města, zatímco příměstská doprava pod České dráhy. Je tam ale jeden zádrhel.
Jaký?
V Česku se doslova jedná o pravou příměstskou dopravu.
Jakože z okolí města se dostaneš do města.
Ano. Ale to v Istanbulu neplatí.
Jak to?
No protože v Istanbulu jde naopak o páteřní spojení mezi evropskou a asijskou částí. Vedle metrobusu jde o jediné spojení, navíc jediné kolejové.
To není metro mezi evropskou a asijskou částí?
Ne.
Takže jako kdyby to byla dvě města?
Správně! Na Istanbul je nutné nahlížet jako na dvě města, nalepená na Bospor, jen každé z té své strany.
To je úchylné.
Ale pravdivé.
![]() |
Jízdní řád - od 28.2.2020 |
A ty přívozy, ty jezdí i mezi? Jako z Evropy do Asie a obráceně?
Ano. A až na výjimky ani jinak nemůžou. Vždyť to jsou lodě, takže po vodě. A voda v Istanbulu, to znamená Bosporský průliv.
Takže to bude poprvé, kdy Istanbul bude mít pod sebou propojení i v noci?
To zase ne. Metrobusy jezdí 24 hodin denně už roky.
Ale metrobusy, není to vlastně jenom jediná trasa?
Vlastně ano. Jen některé autobusy začínají či končí jinde, než na první či poslední stanici. Některé autobusy prostě projedou celou trasu, jiné jen její část. Ale jezdí všechny po jediné trase.
Takže…
Díky přívozům (ty vapury) se tedy dostaneš ode dneška i v noci třeba mezi Kadikoy do Karaköy, nebo Bešiktaše. To jsou jak významná místa jak pro turisty, tak pro kulturní vyžití místních.
Takže v létě to můžou být romantické výlety po nočním Bosporu? Super!
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat