Přeskočit na hlavní obsah

Turecká TEMSA přejde do rukou české PPF

Česká firma PPF hodlá koupit polovinu místního výrobce autobusů TemSA. V úterý 18.2.2020 to oznámila společnost PPF. Spojí síly s holdingem Sabanci a hodlají společně převzít firmu TemSA. Objevily se ale nejasnosti.

Společnost PPF situaci komentovala prostřednictvím své tiskové mluvčí: „Skupina PPF, jejíž součástí je i Škoda Transportation, podepsala společně s tureckým holdingem Sabanci (Sabancı Holding, poz. red.) dohodu o záměru (Letter of Intent) převzít tureckého výrobce autobusů Temsa Ulaşım Araçları,“ uvedla mluvčí PPF Zuzana Migdalová. „Ukončení procesu je podmíněno provedením due diligence, dokončením diskusí partnerských stran a schválením odpovědnými regulátory. V případě, že bude transakce úspěšně završena, budou obě společnosti vlastnit v Temse 50% podíl,“ dodala.


Média se hlasitě zmiňují o faktu, že součástí PPF je také Škoda Transportation. Ta se zaměřuje především na kolejová vozidla, ale také má v portfoliu trolejbusy a elektrobusy. A tady by mohla být přímá spojnice na společnost TemSA. Skupina PPF se na tureckém trhu doposud nepohybovala.

TEMSA - logo: staré (nahoře) a nové (dole)

Sabanci

Společnost TemSA používala až do roku 2009 logo se shodnými prvky jako jiní členové Sabanci Holdingu. Ať se firma jmenovala jakkoli, vždy název končil bílo-modrým SA (jako Sabanci). Součástí holdingu je třeba banka Akbank, obchodní řetězec CarrefourSA, elektro řetězec TeknoSA, Philip MorrisSA (joint venture s firmou Philip Morris), pojišťovna AvivaSA (joint venture s britskou Aviva) a řada dalších.
Všude čtu Sabancı Holding, někdy ale Hacı Ömer Sabancı Holding A.Ş. Jak je to?
Sabancı Holding je zkrácené jméno, to druhé je celé jméno firmy.
Jak se ten Sabancı vlastně čte?
V turečtině se písmeno 'c' čte jako 'dž'. Sabancı se tedy čte 'sabandži'.




Kdo je TEMSA?

Tato společnost vyrábí midibusy, autobusy a lehká nákladní auta s celkovou roční produkcí přes 11 tisíc vozidel ve výrobním závodu v jihotureckém městě Adana. Celkově zaměstnává 20 tisíc lidí. TemSA exportuje do 70 zemí světa.

Bohužel firma TemSA v současné chvíli nevyrábí, výroba je zastavena. Dne 13. prosince 2019 v tiskové zprávě společnost TemSA uvedla, že vzhledem k problémům spojeným s procesem převodu akcií však neočekávané předčasné stažení úvěrů a zabavení ze strany bank způsobily dočasné zastavení výroby.

TEMSA v Česku

Autobusy značky TemSA měly brázdit i české silnice. Uvažovalo se o jejich nákupu v roce 2006. Protože autobusy TemSA nakoupil FlixBus, mohou se teoreticky objevit v Česku alespoň ve službách tohoto dopravce. V Česku autobusy TemSA jezdí alespoň virtuálně, a to ve herním simulátoru zvaném Bus Driver české společnosti SCS Software. Roku 2008 vznikla speciální verze zvaná Temsa Edition (v1.1).
Snad budeme mít jednou vedle virtuálních autobusů TemSA i ty skutečné.


Kdo bude prodávat?

Společnost Sabanci Holding firmu Temsa již dříve vlastnila. V květnu loňského roku ji prodala  švýcarské firmě True Value Capital Partners S.A. (UID CHE-343.062.175) v kategorii 'M711201 - Construction engineering' se základním kapitálem je 100.000 švýcarských franků, její vedení se skládá ze 3 osob. Prezidentkou firmy je Rukiye Devres Ünver (LinkedIn) z Istanbulu (její manžel Enver Rıfkı Ünver je člen představenstva a místopředseda MESA Holding), členy představenstva jsou Stéphane Lagonico (LinkedIn) a Yves Bonnard (LinkedIn). Tito dva jsou na serveru LinkedIn stále vedeni jako zaměstnanci právní společnosti Bonnard Lawson. Založení společnosti se konalo dne 9. dubna 2019. A těsně poté, tedy 30. května 2019, měl být převod cenných papírů od Hacı Ömer Sabancı Holding A.Ş. a rodiny Sabancı k novému vlastníkovi dokončen. Poté, co byla společností Sabancı Holding prodána švýcarské společnosti True Value Capital Partners, společnost Temsa zastavila výrobu a prohlásila konkordát za dočasný termín. "Brzy obdržíte dobré zprávy od Temsy," uvedl ministr financí a financí Berat Albayrak ve svém prohlášení z ledna 2020.


Kupa nejasností

Tak moment, tomu nerozumím: tak Sabanci tu firmu už jednou prodali, teď mají z ní prodat 50 % firmě PPF? Ti Švýcaři tu firmu vrátili, nebo jak se najednou dostala zpátky do rukou rodiny Sabancı a jejich holdingu?
Také se to tak dá chápat. Ale nikde se vysloveně nezmiňuje prodej ze strany Sabanci.
Nikde to není zrovna moc jasně napsané.
Mělo by to jediný smysl, pokud by Sabanci chtěli svou bývalou firmu koupit zpět s tím, že budou vlastnit polovinu, druhou polovinu koupí PPF.
Pak ale nedává smysl proč to prodávali, když ji za necelý rok kupují nazpět. A už vůbec nedává smysl proč naprosto neznámá firma bez zázemí firmu TemSA koupila, aby ji nechala zkrachovat. A jak vidím, je založena roku 2019 a stále má základní kapitál 100.000 švýcarských franků.
TemSA je pro Turecko jedna z řady důležitých firem, veletoče z poslední doby jsou obtížně vysvětlitelné. Podle informací z deníku Sabah, Dilek Güngör zjistila, že Sabancı měl vzít půjčku 500 milionů tureckých lir (asi 2 miliardy Kč) jménem TEMSA od několika bank tři až pět měsíců před prodejem firmy, která měla dluhy 850 milionů lir (asi 3,4 miliardy Kč) splatit firmě Akbank, které vlastní stejný Sabancı, zatímco zbytek zůstal na účtech společnosti. Společnost TEMSA měla v době prodeje hotovost ve výši 700 milionů lir.
Na adrese sídla True Value Capital Partners má být také 37 jiných společností. Tady je snímek adresy Rue du Grand-Pont 12 Lausanne, 1003 Švýcvarsko z Google Maps. Ano, vyvolává to víc otázek, než odpovědí.
A pro ještě další otázky doporučuji třeba článek z Patronlar Dünyasi.

Rue du Grand-Pont 12, Laussane (dle Google Maps)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...