Česká firma PPF hodlá koupit polovinu místního výrobce autobusů TemSA. V úterý 18.2.2020 to oznámila společnost PPF. Spojí síly s holdingem Sabanci a hodlají společně převzít firmu TemSA. Objevily se ale nejasnosti.
Společnost PPF situaci komentovala prostřednictvím své tiskové mluvčí: „Skupina PPF, jejíž součástí je i Škoda Transportation, podepsala společně s tureckým holdingem Sabanci (Sabancı Holding, poz. red.) dohodu o záměru (Letter of Intent) převzít tureckého výrobce autobusů Temsa Ulaşım Araçları,“ uvedla mluvčí PPF Zuzana Migdalová. „Ukončení procesu je podmíněno provedením due diligence, dokončením diskusí partnerských stran a schválením odpovědnými regulátory. V případě, že bude transakce úspěšně završena, budou obě společnosti vlastnit v Temse 50% podíl,“ dodala.
Média se hlasitě zmiňují o faktu, že součástí PPF je také Škoda Transportation. Ta se zaměřuje především na kolejová vozidla, ale také má v portfoliu trolejbusy a elektrobusy. A tady by mohla být přímá spojnice na společnost TemSA. Skupina PPF se na tureckém trhu doposud nepohybovala.
Všude čtu Sabancı Holding, někdy ale Hacı Ömer Sabancı Holding A.Ş. Jak je to?
Sabancı Holding je zkrácené jméno, to druhé je celé jméno firmy.
Jak se ten Sabancı vlastně čte?
V turečtině se písmeno 'c' čte jako 'dž'. Sabancı se tedy čte 'sabandži'.
Bohužel firma TemSA v současné chvíli nevyrábí, výroba je zastavena. Dne 13. prosince 2019 v tiskové zprávě společnost TemSA uvedla, že vzhledem k problémům spojeným s procesem převodu akcií však neočekávané předčasné stažení úvěrů a zabavení ze strany bank způsobily dočasné zastavení výroby.
Snad budeme mít jednou vedle virtuálních autobusů TemSA i ty skutečné.
Také se to tak dá chápat. Ale nikde se vysloveně nezmiňuje prodej ze strany Sabanci.
Nikde to není zrovna moc jasně napsané.
Mělo by to jediný smysl, pokud by Sabanci chtěli svou bývalou firmu koupit zpět s tím, že budou vlastnit polovinu, druhou polovinu koupí PPF.
Pak ale nedává smysl proč to prodávali, když ji za necelý rok kupují nazpět. A už vůbec nedává smysl proč naprosto neznámá firma bez zázemí firmu TemSA koupila, aby ji nechala zkrachovat. A jak vidím, je založena roku 2019 a stále má základní kapitál 100.000 švýcarských franků.
TemSA je pro Turecko jedna z řady důležitých firem, veletoče z poslední doby jsou obtížně vysvětlitelné. Podle informací z deníku Sabah, Dilek Güngör zjistila, že Sabancı měl vzít půjčku 500 milionů tureckých lir (asi 2 miliardy Kč) jménem TEMSA od několika bank tři až pět měsíců před prodejem firmy, která měla dluhy 850 milionů lir (asi 3,4 miliardy Kč) splatit firmě Akbank, které vlastní stejný Sabancı, zatímco zbytek zůstal na účtech společnosti. Společnost TEMSA měla v době prodeje hotovost ve výši 700 milionů lir.
Na adrese sídla True Value Capital Partners má být také 37 jiných společností. Tady je snímek adresy Rue du Grand-Pont 12 Lausanne, 1003 Švýcvarsko z Google Maps. Ano, vyvolává to víc otázek, než odpovědí.
A pro ještě další otázky doporučuji třeba článek z Patronlar Dünyasi.
Společnost PPF situaci komentovala prostřednictvím své tiskové mluvčí: „Skupina PPF, jejíž součástí je i Škoda Transportation, podepsala společně s tureckým holdingem Sabanci (Sabancı Holding, poz. red.) dohodu o záměru (Letter of Intent) převzít tureckého výrobce autobusů Temsa Ulaşım Araçları,“ uvedla mluvčí PPF Zuzana Migdalová. „Ukončení procesu je podmíněno provedením due diligence, dokončením diskusí partnerských stran a schválením odpovědnými regulátory. V případě, že bude transakce úspěšně završena, budou obě společnosti vlastnit v Temse 50% podíl,“ dodala.
Média se hlasitě zmiňují o faktu, že součástí PPF je také Škoda Transportation. Ta se zaměřuje především na kolejová vozidla, ale také má v portfoliu trolejbusy a elektrobusy. A tady by mohla být přímá spojnice na společnost TemSA. Skupina PPF se na tureckém trhu doposud nepohybovala.
![]() |
TEMSA - logo: staré (nahoře) a nové (dole) |
Sabanci
Společnost TemSA používala až do roku 2009 logo se shodnými prvky jako jiní členové Sabanci Holdingu. Ať se firma jmenovala jakkoli, vždy název končil bílo-modrým SA (jako Sabanci). Součástí holdingu je třeba banka Akbank, obchodní řetězec CarrefourSA, elektro řetězec TeknoSA, Philip MorrisSA (joint venture s firmou Philip Morris), pojišťovna AvivaSA (joint venture s britskou Aviva) a řada dalších.Všude čtu Sabancı Holding, někdy ale Hacı Ömer Sabancı Holding A.Ş. Jak je to?
Sabancı Holding je zkrácené jméno, to druhé je celé jméno firmy.
Jak se ten Sabancı vlastně čte?
V turečtině se písmeno 'c' čte jako 'dž'. Sabancı se tedy čte 'sabandži'.
Kdo je TEMSA?
Tato společnost vyrábí midibusy, autobusy a lehká nákladní auta s celkovou roční produkcí přes 11 tisíc vozidel ve výrobním závodu v jihotureckém městě Adana. Celkově zaměstnává 20 tisíc lidí. TemSA exportuje do 70 zemí světa.Bohužel firma TemSA v současné chvíli nevyrábí, výroba je zastavena. Dne 13. prosince 2019 v tiskové zprávě společnost TemSA uvedla, že vzhledem k problémům spojeným s procesem převodu akcií však neočekávané předčasné stažení úvěrů a zabavení ze strany bank způsobily dočasné zastavení výroby.
TEMSA v Česku
Autobusy značky TemSA měly brázdit i české silnice. Uvažovalo se o jejich nákupu v roce 2006. Protože autobusy TemSA nakoupil FlixBus, mohou se teoreticky objevit v Česku alespoň ve službách tohoto dopravce. V Česku autobusy TemSA jezdí alespoň virtuálně, a to ve herním simulátoru zvaném Bus Driver české společnosti SCS Software. Roku 2008 vznikla speciální verze zvaná Temsa Edition (v1.1).Snad budeme mít jednou vedle virtuálních autobusů TemSA i ty skutečné.
Kdo bude prodávat?
Společnost Sabanci Holding firmu Temsa již dříve vlastnila. V květnu loňského roku ji prodala švýcarské firmě True Value Capital Partners S.A. (UID CHE-343.062.175) v kategorii 'M711201 - Construction engineering' se základním kapitálem je 100.000 švýcarských franků, její vedení se skládá ze 3 osob. Prezidentkou firmy je Rukiye Devres Ünver (LinkedIn) z Istanbulu (její manžel Enver Rıfkı Ünver je člen představenstva a místopředseda MESA Holding), členy představenstva jsou Stéphane Lagonico (LinkedIn) a Yves Bonnard (LinkedIn). Tito dva jsou na serveru LinkedIn stále vedeni jako zaměstnanci právní společnosti Bonnard Lawson. Založení společnosti se konalo dne 9. dubna 2019. A těsně poté, tedy 30. května 2019, měl být převod cenných papírů od Hacı Ömer Sabancı Holding A.Ş. a rodiny Sabancı k novému vlastníkovi dokončen. Poté, co byla společností Sabancı Holding prodána švýcarské společnosti True Value Capital Partners, společnost Temsa zastavila výrobu a prohlásila konkordát za dočasný termín. "Brzy obdržíte dobré zprávy od Temsy," uvedl ministr financí a financí Berat Albayrak ve svém prohlášení z ledna 2020.Kupa nejasností
Tak moment, tomu nerozumím: tak Sabanci tu firmu už jednou prodali, teď mají z ní prodat 50 % firmě PPF? Ti Švýcaři tu firmu vrátili, nebo jak se najednou dostala zpátky do rukou rodiny Sabancı a jejich holdingu?Také se to tak dá chápat. Ale nikde se vysloveně nezmiňuje prodej ze strany Sabanci.
Nikde to není zrovna moc jasně napsané.
Mělo by to jediný smysl, pokud by Sabanci chtěli svou bývalou firmu koupit zpět s tím, že budou vlastnit polovinu, druhou polovinu koupí PPF.
Pak ale nedává smysl proč to prodávali, když ji za necelý rok kupují nazpět. A už vůbec nedává smysl proč naprosto neznámá firma bez zázemí firmu TemSA koupila, aby ji nechala zkrachovat. A jak vidím, je založena roku 2019 a stále má základní kapitál 100.000 švýcarských franků.
TemSA je pro Turecko jedna z řady důležitých firem, veletoče z poslední doby jsou obtížně vysvětlitelné. Podle informací z deníku Sabah, Dilek Güngör zjistila, že Sabancı měl vzít půjčku 500 milionů tureckých lir (asi 2 miliardy Kč) jménem TEMSA od několika bank tři až pět měsíců před prodejem firmy, která měla dluhy 850 milionů lir (asi 3,4 miliardy Kč) splatit firmě Akbank, které vlastní stejný Sabancı, zatímco zbytek zůstal na účtech společnosti. Společnost TEMSA měla v době prodeje hotovost ve výši 700 milionů lir.
Na adrese sídla True Value Capital Partners má být také 37 jiných společností. Tady je snímek adresy Rue du Grand-Pont 12 Lausanne, 1003 Švýcvarsko z Google Maps. Ano, vyvolává to víc otázek, než odpovědí.
A pro ještě další otázky doporučuji třeba článek z Patronlar Dünyasi.
Komentáře
Okomentovat