Jízdenky na městskou dopravu jsou ode zítřka dražší. Po dvou a půl letech stabilní ceny MHD se radnice rozhodla ceny zvýšit zhruba o 35 procent. Veřejnost vzrušeně debatuje o změně. Proč teď? Proč zrovna pod tímto starostou? Proč o tolik?
Takže si shrňme fakta: Dne 10. února vstupuje v platnost nový ceník. Předchozí ceník vydržel 954 dnů, což je nejdéle za poslední desetiletí. Stejná cena tedy zůstala od 1. července 2017 i přesto, že inflace byla závratná, přestože cena nafty i elektřiny také dramaticky stoupla (minimální mzda také stoupla, ale tak závratně ne; navíc má být významné procento zaměstnanců s výplatou pod minimální mzdou, to je ale jiný příběh). Udržet stávající ceny se ukázalo neudržitelným.
Doplňkovou otázkou samozřejmě je proč se předchozí vedení rozhodlo na ceny od léta 2017 nesahat, přestože předtím měnili ceník každý rok, maximálně jednou za dva roky. Další otázkou je proč kritici současného zvýšení cen neprotestovali při předchozích zdražení. Odpovědí je spíš náklonnost či antipatie vůči politické straně radnice (dříve AKP, nyní asi půl roku CHP).
Zajímavý je pohled cizince. Pro toho je nová cena vlastně snížením (tak velká inflace je).
Má smysl si koupit novou měsíční, když stará ještě nevypršela?
To záleží na tom kolik dnů ještě zbývá. Hranicí jsou 4 dny. Pokud zbývá méně než 4 dny, potom se nákup za starou cenu ještě vyplatí. Při deseti dnech je to jedno, vyjde to nastejno. Pokud je víc než 4 dny, tak se nákup nové karty prodraží (byť za starou cenu).
Jak nakoupit?
Ukazuje se, že bohužel to jde jen fyzicky, na všech standardních místech 'dobíjení' karty s lidskou obsluhou. Přes internet zřejmě to nejde (zkoušeno s Garanti BBVA klientem, kde je možné jen klasicky přidat částku). Nákup kupónu přímo na automatu zřejmě není možný (opět pouze doplnit peníze).
...a teď hádejte: kolik dnů mi ještě zbývá na Modré kartě?
Takže si shrňme fakta: Dne 10. února vstupuje v platnost nový ceník. Předchozí ceník vydržel 954 dnů, což je nejdéle za poslední desetiletí. Stejná cena tedy zůstala od 1. července 2017 i přesto, že inflace byla závratná, přestože cena nafty i elektřiny také dramaticky stoupla (minimální mzda také stoupla, ale tak závratně ne; navíc má být významné procento zaměstnanců s výplatou pod minimální mzdou, to je ale jiný příběh). Udržet stávající ceny se ukázalo neudržitelným.
![]() |
Porovnání cen za MHD v Istanbulu od července 2009 do února 2020 |
Doplňkovou otázkou samozřejmě je proč se předchozí vedení rozhodlo na ceny od léta 2017 nesahat, přestože předtím měnili ceník každý rok, maximálně jednou za dva roky. Další otázkou je proč kritici současného zvýšení cen neprotestovali při předchozích zdražení. Odpovědí je spíš náklonnost či antipatie vůči politické straně radnice (dříve AKP, nyní asi půl roku CHP).
Zajímavý je pohled cizince. Pro toho je nová cena vlastně snížením (tak velká inflace je).
![]() |
Porovnání cen za MHD v Istanbulu od července 2009 do února 2020 (v eurech) |
Má smysl si koupit novou měsíční, když stará ještě nevypršela?
To záleží na tom kolik dnů ještě zbývá. Hranicí jsou 4 dny. Pokud zbývá méně než 4 dny, potom se nákup za starou cenu ještě vyplatí. Při deseti dnech je to jedno, vyjde to nastejno. Pokud je víc než 4 dny, tak se nákup nové karty prodraží (byť za starou cenu).
Jak nakoupit?
Ukazuje se, že bohužel to jde jen fyzicky, na všech standardních místech 'dobíjení' karty s lidskou obsluhou. Přes internet zřejmě to nejde (zkoušeno s Garanti BBVA klientem, kde je možné jen klasicky přidat částku). Nákup kupónu přímo na automatu zřejmě není možný (opět pouze doplnit peníze).
...a teď hádejte: kolik dnů mi ještě zbývá na Modré kartě?
Tak schválně - čtyři dny? :-)
OdpovědětVymazatBingo! Čtyři dny. Takže - nic. A co vy?
Vymazat