Přeskočit na hlavní obsah

Vyšší jízdné v městské dopravě v Istanbulu

Jízdenky na městskou dopravu jsou ode zítřka dražší. Po dvou a půl letech stabilní ceny MHD se radnice rozhodla ceny zvýšit zhruba o 35 procent. Veřejnost vzrušeně debatuje o změně. Proč teď? Proč zrovna pod tímto starostou? Proč o tolik?


Takže si shrňme fakta: Dne 10. února vstupuje v platnost nový ceník. Předchozí ceník vydržel 954 dnů, což je nejdéle za poslední desetiletí. Stejná cena tedy zůstala od 1. července 2017 i přesto, že inflace byla závratná, přestože cena nafty i elektřiny také dramaticky stoupla (minimální mzda také stoupla, ale tak závratně ne; navíc má být významné procento zaměstnanců s výplatou pod minimální mzdou, to je ale jiný příběh). Udržet stávající ceny se ukázalo neudržitelným.

Porovnání cen za MHD v Istanbulu od července 2009 do února 2020

Doplňkovou otázkou samozřejmě je proč se předchozí vedení rozhodlo na ceny od léta 2017 nesahat, přestože předtím měnili ceník každý rok, maximálně jednou za dva roky. Další otázkou je proč kritici současného zvýšení cen neprotestovali při předchozích zdražení. Odpovědí je spíš náklonnost či antipatie vůči politické straně radnice (dříve AKP, nyní asi půl roku CHP).

Zajímavý je pohled cizince. Pro toho je nová cena vlastně snížením (tak velká inflace je).

Porovnání cen za MHD v Istanbulu od července 2009 do února 2020 (v eurech)

Má smysl si koupit novou měsíční, když stará ještě nevypršela?
To záleží na tom kolik dnů ještě zbývá. Hranicí jsou 4 dny. Pokud zbývá méně než 4 dny, potom se nákup za starou cenu ještě vyplatí. Při deseti dnech je to jedno, vyjde to nastejno. Pokud je víc než 4 dny, tak se nákup nové karty prodraží (byť za starou cenu).


Jak nakoupit?
Ukazuje se, že bohužel to jde jen fyzicky, na všech standardních místech 'dobíjení' karty s lidskou obsluhou. Přes internet zřejmě to nejde (zkoušeno s Garanti BBVA klientem, kde je možné jen klasicky přidat částku). Nákup kupónu přímo na automatu zřejmě není možný (opět pouze doplnit peníze).

...a teď hádejte: kolik dnů mi ještě zbývá na Modré kartě?

Komentáře

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Turecko, korona, pátek: To snad ne...

Dnešní smutné povídání pokračuje. Skvělá myšlenka alespoň zdravotníkům v devět večer zatleskat byla definitivně zadupána. Několik předchozích večerů se začalo po výzvě k večerní modlitbě ozývat z mešit modlitba, která se z reproduktorů mešit nikdy neozývala. Veřejnost čekala, až to přešlo, pak pár minut po deváté se pustili do tleskání. Včera se ale modlitba posunula, dnes to vypadalo, jako by mělo ‚vysílání z měšit‘ dohromady přes 20 minut. Dnes to vypadalo, jako když je povinná a volitelná část. Po skončení té povinné může každá mešita zvolit dobrovolnou. Někde se modlitby opakovaly, jinde se zpívalo, jiné mešity ztichly. Veřejnost byla připravena v oknech a na balkonech (resp. ten zbytek, ti nejvytrvalejší), aby čekali, čekali (venku vítr, vlhko, 8 stupňů), aby nakonec zase zmizeli v teplech svých domovů.

Lékárny si stěžují, že nemají roušky ani respirátory sami pro sebe, natož pro zákazníky. To je situace, která je známá v mnoha zemích. Prosakují rovněž informace, že Čína skupoval…

Jak velké je Turecko?

Syndrom školního atlasu asi postihl každého z nás. Poměřujeme velikost zemí podle toho, jak velké byly ve školním atlase v zeměpisu na základní škole. Tam bylo Turecko přes celou dvojstranu, stejně jako Česko, Austrálie, nebo Asie. Ale jak je doopravdy velké?

Již před časem jsme pátrali po sousedech Turecka a prali jsme se s pojmem Malá Asie (viz článek Kdo jsou sousedé Turecka?). Čísla porovnat matematicky umíme, ale dovedeme si doopravdy představit velikost? Ale když porovnáme velikost Turecka s dalšími zeměmi, jak dopadne? A co vzdálenosti při porovnání s tím, co z České republiky známe?

Pro následující porovnání byl použit server TheTrueSize.com. Začněme vpravením Česka do Turecka. Praha je přibližně na stejném místě, jako centrum Istanbulu. Z Istanbulu do Ankary pak vypadá podobně, jako z Prahy do Žiliny.


A jak to dopadne obráceně? z Istanbulu do městečka Posof je přibližně tak, jako z Prahy do Kyjiva. Nebo z Istanbulu do města Şırnak je asi jako z Prahy do Oděsy.


A co Turecko a …

COVID-19: Je důvod se bát jet do Turecka?

Debaty ohledně cestování směřují mnoha směry. Porovnávají se mantinely definované státy, možnosti dané leteckými společnosti, cestovkami, nebo přímo hotely či ubytovacími zařízeními obecně. Klíčová je ale otázka korony. Je Turecko strašák, nebo jen je to jen řadový pěšák?

Někteří porovnávají Turecko s Německem, jiní s Řeckem, další se zeměmi Balkánu. Pojďme porovnat Turecko ve skupině 60 zemí z různých koronových úhlů pohledu.

Nakažených na milion Následující graf porovnává počet nakažených na milion obyvatel pro 60 nejpostiženějších zemí světa. Červeně je vyznačeno Turecko a Česko (Slovensko se do šedesátky nedostalo).

Hned první řádek šokuje. Katar překonává druhé Španělsko hned několikanásobně. Třetí je Bahrajn, pátý je Kuvajt. Vypadá to, že Perský záliv je světové centrum COVID-19 v nakaženosti při přepočtu na počet obyvatel (státy zálivu vyznačeny zeleně).

Země západní Evropy jsou vyznačeny žlutě. Ty patří do druhé skupiny nejnakaženějších zemí světa. Pokud se cestovatel či turis…