3... 2... 1... Poledne! Po letech výstavby a politikaření se konečně slavnostně otevírá a spouští ostrý provoz na nové trase metra M7, která vede z Mecidiyeköy do Mahmutbey. Obě konečné jsou zároveň existujícími stanicemi dalších hlavních tras.
Samotná trasa je vlastně severním obchvatem středu evropské části Istanbulu. Nově otevřená část je jen prostřední části celé trasy. Ta má propojit konečnou tramvaje Kabataş s Esenkent (ve čtvrti Esenyurt). Přepravní kapacita 18 km dlouhé linky s 15 stanicemi má být 86 400 pphpd (pasažérů za hodinu jedním směrem), také se uvádí 70 tisíc cestujících za hodinu. Cestovní doba má být z konečné na konečnou 28 minut (dříve se uvádělo 26 minut) (tak od včerejška píší 32 minut). Po dokončení celé trasy bude mít 43 kilometrů a 31 stanic. Prvních deset dnů má jezdit tato trasa zdarma.
Výstavba započala hned zkraje ledna 2014, celkové náklady se oficiálně vyšplhaly na 849,4 milionu tureckých lir. Tato trasa byla oznámena před volbami, vypsáno výběrové řízení a zahájena stavba, aby se několik měsíců po volbách stavba zastavila. Předchozí starosta Istanbulu slavnostně testoval trasu například v březnu 2019 (chvíli před volbami starosty Istanbulu). Předposlední termín otevření byl 19. května letošního roku, ale realita je až 28. října 2020. Jestli za zdržení mohla pandemie COVID-19 či jiné důvody, to není známo.
Trasa M7 je první plně automatizovaná a bezobslužná linka metra na evropské straně Istanbulu. Mezi nástupištěm a kolejištěm jsou stěny, které brání pádu předmětů a osob do kolejiště. Ve stěnách jsou dveře přesně proti dveřím vozů metra.
Tato trasa bude používat vlaky Hyundai Rotem. Koleje mají standardní rozchod kolejí 1435 mm, který je používán také pro metro a vlaky napříč jak Tureckem, tak Evropou (kromě Španělska a Portugalska, kromě Irska a kromě Finska a zemí bývalého Sovětského svazu).
Mecidiyeköy je již nyní dopravním uzlem, kde se stýká trasa metra M2 (Yenikapı – Taksim – Mecidiyeköy – Hacıosman) s metrobusem. Stejně tak se zde stýká hlavní silnice z náměstí Taksim (třída Büyükdere) s dálnicá O1 / E5 napříč Istanbulem (přes Bospor se překlene mostem (původně Bosporský neboli první most, nyní Most obětí 15. července). Hned vedle jsou obchodní důmy Trump Tower a ještě blíže Cevahir, který byl od svého otevření roku 2005 do roku 2011 největším obchodním domem v Evropě a jedním z největších na světě. Ve střešním okně jsou se svými 34 metry druhé největší hodiny na světě (Česká republika je zastoupena krásným 28. místem hodinami o průměru 7,6 metrů na kostele Nejsvětějšího Srdce Páně na Náměstí Jiřího z Poděbrad na Vinohradech na Praze 3). Právě svému umístění (dopravní uzel, obchodní dům, blízkost náměstí Taksim) je okolí oblíbené místo pro pronájem bytů studenty.
Mohutná přestavba stanice metra Mecidiyeköy a blízkého okolí si po dlouhé době mohou oddychnout. Byla zde přerušena či silně omezena jak silniční doprava, tak možnost procházet mezi stanicemi metra, metrobusu a oběma obchodními domy.
Mahmutbey je na rozdíl od Mecidiyeköy téměř neznámé místo. Nachází se také na evropské straně Istanbulu, jeho západní části, za bývalým letištěm Atatürka, ve čtvrti Bağcılar. Mahmutbey je od roku 2013 jednou ze stanic metra M3 (severojižně orientovaná trasa Kirazlı – Olimpiyat / Metrokent). Interiér každé stanice je má jinou barvu, tato je zelená. Vnitřní architektura stanice metra Mahmutbey připomíná počítačovou hru Minecraft. Tato trasa se má výhledově prodloužit na jih do čtvrti Bakırköy až k Marmarskému moři.
Kabataş je konečná stanice tramvajové trasy T1, nově také podzemní lanovky F1 na Taksim. Vedle těchto zastávek je malé autobusové nádraží pro autobusy městské dopravy. Také je zde jedna ze zastávek lodní dopravy firmy İDO a dalších společností.
Starosta Istanbulu při zkoušce metra 16. února 2020 |
Mezi další zajímavosti trasy M7 patří zastávka Kâğıthane, což bude v blízké budoucnosti zároveň stanice klíčové trasy M11, vedoucí z Gayrettepe na Letiště Istanbul. Na stanici Alibeyköy se nachází přestup na tramvajovou trasu T5 (před dokončením) a jednu stanici dál konečná této trasy tramvaje a zároveň menší autobusové nádraží 'Alibeyköy Cep Otogarı'. Budoucí stanice Bešiktaš je podobná stanici Kabataš (také malé autobusové nádraží pro autobusy městské dopravy, také klíčová zastávka lodní dopravy firmy İDO). Budoucí stanice Halkalı Stadı má být zároveň stanicí trasy M11 (ovšem opačné větve z Letiště Istanbul do Halkalı, což je dnes konečná stanice městské železnice Marmaray).
Co teprve s cestujícími, to bude teprve tanec! |
Zmatek může vyvolat stanice Karadeniz Mahallesi, kde je přestup na tramvajovou trasu T4. Tramvajová zastávka se jmenuje Kiptaş - Venezia, ale hned sousední zastávka se jmenuje Karadeniz.
Pokud se někdo orientuje nikoli podle jmen tras, ale podle jejich barvy, tak již zmíněná trasa M2 (Yenikapı – Hacıosman) je zelená, M3 (Kirazlı – Olimpiyat / Metrokent) je zase světle modrá. Nová trasa M7 má světle růžovou barvu.
Komentáře
Okomentovat