Přeskočit na hlavní obsah

V Istanbulu spadlo sportovní letadlo, pilot zraněn

Víš, že spadlo v Istanbulu letadlo?
To vím, sjelo z dráhy, letos v zimě, viď!
Ne, teď, před chvilkou.
Už zase? Bože! A co to bylo, Boeing, nebo Airbus?
Ani, jedno, ani druhé.
Tak co jinak? Iljušin? Bombardier? Kdo ještě dělá dopravní letadla?
Snažíš se dobře. Ale já neřekl, že to bylo dopravní letadlo.
Tak co spadlo? Někdo sestřelil nějaké vojenské?
Nene, vojenské to taky nebylo, ale sportovní. Vzlétlo v 10:56 z letiště İstanbul Hezarfen.
To je co za letiště? To jsem ještě neslyšel. Nebo že by Sabiha Gökčen upadla v nemilost a letiště přejmenovali? Nebo že by sám Atatürk? Toho letiště je ale mimo hru.
Ale vůbec. Tohle letiště je tady na evropské straně ve čtvrti Çatalca [čataldža], spíš letišťátko.
A kde spadlo?


Letadlo bylo jednomotorové, bohužel jediný motor vypověděl činnost, tak se pokusil v 11:05 nouzově přistát na louce v Büyükçekmece.
Kdeže? To je ale dlouhý název.
Přeloženo je to Velký šuplík.
To jsou názvy. A je tam i Malý šuplík?
No jasně, Küçükçekmece.


letiště İstanbul Hezarfen (mapa)

letiště İstanbul Hezarfen (letecký pohled)


A proč se to jmenuje tak blbě?
Předtím se to jmenovalo Küçükçökmece, jako malé snížení, malý pokles, malá deprese.
Deprese, ty jsi dneska samá legrace!
Mohli bychom říct i malá nížina. A kdysi se to jmenovalo Bathonea, nebo Brutea.
To je brutus, dobrý úlet… Vidíš, co to letadlo, co pilot?
Byl dopravený vrtulníkem do nemocnice Başakşehir Çam ve Sakura Şehir Hastanesi. Měl vlastně štěstí, že je jenom zraněný, mohl se utopit, nebo ho mohlo přejet auto.
Na louce?
Ne. Nedaleko je velké jezero, pak proužek půdy s dálnicí, za ním moře.
A co to bylo za letadlo?



Bylo to cvičné letadlo letecké školy Ayjet, imatrikulace stroje TC-UUG.
Podle toho, jak to letadlo vypadá, říkám si, co belgický Sonaca 200 Trainer?
Máš dobré oko! Jak jsi na tohle přišel?
No, není to tak těžké. Ta letecká škola používá hlavně tahle letadla. TC-UUG na jejich seznamu není, asi bylo velmi nové.

Víš, že asi máš pravdu? Odpovídají části letadla, dokonce i styl malování, i s tou drobnou čárou na směrovce, tedy správně svislá ocasní plocha.
Když vidím to letadlo, tak klasika – příďový podvozek, tak se snadno postaví na čumák. Kdyby mělo záďový podvozek, tam se to tak moc nedělo.
No je otázka co se na tak rozbahněné louce dá vůbec dělat. Vždyť tu už několik dní pršelo. A trávy je tam taky jak do mariáše, spíš hlína, než něco zeleného.
Tady čtu – tedy nechávám si to přeložit translátorem, ale stejně – tady vidím jméno toho pilota! Byl to Beytullah Nart. To se smí?
To se tady dělá tradičně. Je fakt, že pokud je to známý či příbuzný, tak je to nejsnadnější potvrdit či vyloučit, že je to osoba, kterou myslíš.




A víš, že jsem měl pravdu s tím typem letadla? Na webu Haber.aero to potvrdili, i tady je fotka přesně toho kusu z doby před pádem. A opravdu je to velmi nové. Z Belgie přiletělo do Istanbulu na letiště Atatürka 20. srpna, tedy skoro na den přede dvěma měsíci.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...