Víš, že spadlo v Istanbulu
letadlo?
To vím, sjelo z dráhy, letos v zimě, viď!
Ne, teď, před chvilkou.
Už zase? Bože! A co to bylo, Boeing, nebo Airbus?
Ani, jedno, ani druhé.
Tak co jinak? Iljušin? Bombardier? Kdo ještě dělá dopravní letadla?
Snažíš se dobře. Ale já neřekl, že to bylo dopravní letadlo.
Tak co spadlo? Někdo sestřelil nějaké vojenské?
Nene, vojenské to taky nebylo, ale sportovní. Vzlétlo v 10:56 z letiště İstanbul Hezarfen.
To je co za letiště? To jsem ještě neslyšel. Nebo že by Sabiha Gökčen upadla v nemilost
a letiště přejmenovali? Nebo že by sám Atatürk? Toho letiště je ale mimo hru.
Ale vůbec. Tohle letiště je tady na evropské straně ve čtvrti Çatalca [čataldža], spíš letišťátko.
A kde spadlo?
Letadlo bylo jednomotorové, bohužel jediný motor vypověděl činnost, tak se
pokusil v 11:05 nouzově přistát na louce v Büyükçekmece.
Kdeže? To je ale dlouhý název.
Přeloženo je to Velký šuplík.
To jsou názvy. A je tam i Malý šuplík?
No jasně, Küçükçekmece.
![]() |
letiště İstanbul Hezarfen (mapa) |
![]() |
letiště İstanbul Hezarfen (letecký pohled) |
A proč se to jmenuje tak blbě?
Předtím se to jmenovalo Küçükçökmece, jako malé snížení, malý pokles, malá
deprese.
Deprese, ty jsi dneska samá legrace!
Mohli bychom říct i malá nížina. A kdysi se to jmenovalo Bathonea, nebo Brutea.
To je brutus, dobrý úlet… Vidíš, co to letadlo, co pilot?
Byl dopravený vrtulníkem do nemocnice Başakşehir Çam ve Sakura Şehir
Hastanesi. Měl vlastně štěstí, že je jenom zraněný, mohl se utopit, nebo ho
mohlo přejet auto.
Na louce?
Ne. Nedaleko je velké jezero, pak proužek půdy s dálnicí, za ním moře.
A co to bylo za letadlo?
Bylo to cvičné letadlo letecké školy Ayjet, imatrikulace stroje TC-UUG.
Podle toho, jak to letadlo vypadá, říkám si, co belgický Sonaca 200 Trainer?
Máš dobré oko! Jak jsi na tohle přišel?
No, není to tak těžké. Ta letecká škola používá hlavně tahle letadla. TC-UUG na
jejich seznamu není, asi bylo velmi nové.
Víš, že asi máš pravdu? Odpovídají části letadla, dokonce i styl malování, i s tou
drobnou čárou na směrovce, tedy správně svislá ocasní plocha.
Když vidím to letadlo, tak klasika – příďový podvozek, tak se snadno postaví na
čumák. Kdyby mělo záďový podvozek, tam se to tak moc nedělo.
No je otázka co se na tak rozbahněné louce dá vůbec dělat. Vždyť tu už několik
dní pršelo. A trávy je tam taky jak do mariáše, spíš hlína, než něco zeleného.
Tady čtu – tedy nechávám si to přeložit translátorem, ale stejně – tady vidím
jméno toho pilota! Byl to Beytullah Nart. To se smí?
To se tady dělá tradičně. Je fakt, že pokud je to známý či příbuzný, tak je to
nejsnadnější potvrdit či vyloučit, že je to osoba, kterou myslíš.
A víš, že jsem měl pravdu s tím typem letadla? Na webu Haber.aero to potvrdili,
i tady je fotka přesně toho kusu z doby před pádem. A opravdu je to velmi
nové. Z Belgie přiletělo do Istanbulu na letiště Atatürka 20. srpna, tedy
skoro na den přede dvěma měsíci.
Komentáře
Okomentovat