Přeskočit na hlavní obsah

Návrat Uberu a další taxi změny v Istanbulu

Ve středu 13. ledna 2021 byl zrušen zákaz služby Uber na území Turecké republiky. Znovu tedy začíná provozovat svůj systém také zde s důrazem na Istanbul. Celý týden se vůbec dělo plno novinek v oblasti taxislužeb v Istanbulu, včetně mořských taxi.

Proč byl Uber zakázán? Celá řada zemí od roku 2014 protestovala proti systému Uber. Třeba v rámci Evropské unie musí Uber žádat o licenci a povolení jako ostatní taxislužby, což rozhodl Evropský soudní dvůr. V březnu 2019 zahájila turecká organizace Birleşik Taksi Şoförleri Derneği (Asociace spojených řidičů taxi) žalobu proti společnosti Uber. Následně 15. října 2019 se místní soud rozhodl zablokovat přístup k žádosti společnosti Uber o poskytování přepravních služeb. Uber ohlásil ukončení svých služeb a obrátil se na odvolací soud s tím, že chce pokračovat v operacích se žlutými a tyrkysovými taxíky v Istanbulu (tedy registrované vozy). Istanbul má také černé vozy taxislužby nejvyšší kategorie, o ty ale Uber zřejmě nestojí.




V prosinci 2020 zrušil turecký odvolací soud rozhodnutí místního soudu krokem, který vedl k obnovení činnosti společnosti Uber.


UberBOAT

V červnu 2015 spustil Uber v Istanbulu vodní taxi službu UberBOAT, která uživatelům nabízí přepravu loděmi Beneteau přes úžinu Bospor uprostřed města. Lodě měly kapacitu 7 až 10 pasažérů, cena byla od 50 do 435 tureckých lir, tedy do 160 USD (platilo v době zavedení). Je ale otázka, zda se služba doopravdy začala používat. Objevil se i tag #uberyeniden

Služba UberBOAT nebyla jen v Istanbulu, ale například mezi chorvatskými ostrovy (světová premiéra této služby, podle chorvatského tisku – ale 2 roky po Istanbulu), Mumbai v Indii, Lagosu v Nigérii, nebo v Londýně na Temži (jako Uber Boat).


příklady cen (rok 2015)


V Istanbulu se toho ujala společnost Společnost Navette Sea Transportation (resp. nechala médii nafotit snímky). Firma ale byla činná i předtím. Podle jejich webu "zahájila svoji činnost v roce 2013 s cílem vnést nový dech do námořní dopravy v Istanbulu. Flotilu tvoří lodě Beneteau, které nabízejí luxusní námořní přepravu po 44 námořních trasách na Bosporu." Firma je součástí společnosti Tezman Holding A.S. ale jejich samotná webová stránka navette.com.tr je nedostupná.

Poznámka: Kdyby v Česku zavedli pivní službu Ubeer, mohli by uspět víc.


iTaksi

Radnice města Istanbul má vlastní systém s aplikací iTaksi od května 2017, který je u místních oblíbený. Má mobilní aplikaci Apple AppStore a Google Play (Huawei AppGallery jsem nenašel). Mají je městem prověření řidiči taxislužby s řádně označenými vozy. Podle komfortu mají kategorie:

  • žluté taxi
  • tyrkysové taxi
  • černé taxi
  • mořské taxi

Provozovatelem je městská firma İstanbul Bilişim ve Akıllı Kent Teknolojileri A.Ş. (İSBAK).


standardní žluté taxi (v rámci iTaksi)

tyrkysové taxi (v rámci iTaksi)


Mořské taxi

Mořské taxi je v Istanbulu obchodně poněkud kritickou službou. Například Deniz Taksi (deniztaksi.com.tr / https://twitter.com/deniztaksi) vypadá už pět let opuštěně. IDT taksi (http://www.idtdeniztaksi.com/) připadá také zastarale. Deniz taksim (http://deniztaksim.com/) je další, jen v turečtině, dále Jetaksi (https://www.adalardeniztaksi.com/) a spoustu malých firem, postavených kolem několika či dokonce kolem jediné lodi.




Větší firmy provozují malé katamarány (dvoutrupé lodě) nebo velké sportovní čluny, malé společnosti staví svůj obchodní model spíš na nižší ceně než na strhujícím luxusu, nebo rychlosti (či obojím). Služba ale živořila už před pandemií COVID-19. Opravdu movití zákazníci a příznivci velkých rychlostí si zvolí vrtulník, opačný konec klasické taxi (různých kategorií). Pro přepravu přes Bospor začal řádně konkurovat Marmaray, viditelné snížení dopravních zácp na mostech (takže použitelné autobusové a metrobusové spojení přes Bospor), nebo nové trasy standardní lodní dopravy.


neslavný konec vodních taxi

Ostatně mořské taxi je opět v hledáčku radnice velkoměsta Istanbul. Ta si je vědoma, že sama z vodní dopravy ve vlastním městě ovládá jen 3 %. Proto se připravují vodní taxi, které by mělo v 50 kusech od léta 2021 zahájit provoz. Nyní probíhá veřejné výběrové řízení na barevné provedení lodí.



Radnice velkoměsta Istanbul má jedinou šanci – vytvořit z mořského taxi službu, která bude:

  • všeobecně známá
  • dobře dostupná
  • přiměřeně levná
  • snadno uhraditelné dopravné (tedy především s IstanbulKart)

Uvidíme, jestli se to městu povede. Prozatím má mořské taxi spíš falešný punc dopravy pro horních deset tisíc, nebo pro party mladých lidí na párty.


BiTaksi

Vedle toho existuje také BiTaksi, který rovněž vyžaduje jen taxikáře s licencí. BiTaksi funguje jak v Istanbulu, tak Ankaře. Jejich aplikaci lze instalovat z Apple AppStore, Google Play a Huawei AppGallery. V Istanbulu lze od tohoto pondělka za jízdu platit kromě jiného také pomocí IstanbulKart (tedy stejně, jako veřejnou dopravu), nyní s 20% slevou (od pondělí 11. ledna do 11. února 2021).



BiTaksi se chlubí v červenci začali chlubit tím, že prvních 100 vozů Fiat Egea má oddělený prostor pro řidiče a pro pasažéry v rámci projektu Kabinli taksi (ti mohou být pouze na zadních sedadlech). Vedle obvyklých verzí Klasik = žlutá (levná) a Turkuaz = tyrkysová (komfortní; VW Passat, Mercedes C) mají i právě Kabinli jako zlepšenou kategorii Klasik. Oddělená klimatizace pro řidiče a pro pasažéry s filtrací má pomoci snížit nebezpečí přenosu COVID-19.



Zajímavost: Ve Finsku existuje služba zvaná iTaksi, která má logo nápadně podobné službě BiTaksi.



Scotty – taxi na motorce

Tato síť používá motocykly, a to jak pro přepravu balíků, tak i pro přepravu osob (tedy jedna osoba na jeden motocykl). Netradiční způsob osobní přepravy je určen jako zbraň proti dopravním zácpám, které se netýkají jednostopých vozidel, která se mezi stojícími auty prokličkují. Mají aplikaci pro Apple AppStore, nebo Google Play. Pro obecné informace je například https://twitter.com/scottyturkiye. Tato služba je poskytována spíš v centru, na okrajích či ve čtvrtích s tradičně smýšlejícím obyvatelstvem ji asi nenajdete.



Legrační na této společnosti je vazba na legendární seriál Star Trek. Scotty neboli Montgomery Scott byl šéfinženýr na hvězdné lodi USS Enterprise. Také ruka připomíná vulkánský pozdrav ze stejného seriálu.


Přestože se v původním seriálu věta nikdynevyskytla, ve filmu z 90. let přece jen zazněla:


...až si z toho dělali legraci jinde (a nejen ze Star Treku, když namísto Scotty je Snotty):



A takhle je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,