Přeskočit na hlavní obsah

Istanbul otevírá novou trasu metra M9

Dnes otevřel starosta Istanbulu Ekrem Imamoglu novou trasu metra (resp. její první část). Ta propojuje severojižním směrem západní část Istanbulu. Ty byly doposud propojené v západovýchodním směru, ale v kolmém směru bylo nutné použít autobusového či minibusového spojení. Zprovoznění této části trasy M9 v sobě skrývá podružné zprovoznění části jiné trasy.

Jaké jsou jednotlivé stanice a jejich parametry?

  • İkitelli Güney Sanayi (mevcut)
    • kódové označení S18
    • hloubka stanice 21,63 metrů
    • městský obvod Bašakšehir
    • přestup na metro M3 (Kirazlı-Metrokent)
  • Masko
    • kódové označení S19
    • hloubka stanice 26,63 metrů
    • městský obvod Bašakšehir
  • Bahariye
    • kódové označení S20
    • hloubka stanice 18,76 metrů
    • městský obvod Küčükčekmece
  • Mehmet Akif
    • kódové označení S21
    • městský obvod 
    • hloubka stanice 21 metrů
    • městský obvod Küčükčekmece
    • přestup na metro M7 (Mahmutbey-Esenyurt); psali jsme
  • Halkalı Caddesi
    • kódové označení S22
    • městský obvod 
    • hloubka stanice 25 metrů
    • městský obvod Küčükčekmece
  • 15 Temmuz
    • kódové označení S23
    • městský obvod Bağcılar
    • hloubka stanice 30 metrů
  • Mimarsinan
    • kódové označení S24
    • městský obvod Bağcılar
    • hloubka stanice 38,3 metrů
    • přestup na metro M1B (Kirazlı-Halkalı)
  • Doğu Sanayi
    • kódové označení S25
    • městský obvod Bahčelievler
    • hloubka stanice 25,5 metrů
  • İhlas Yuva
    • kódové označení S26
    • městský obvod Bahčelievler
    • hloubka stanice 36,76 metrů
  • Çobançeşme-Kuyumcukent
    • kódové označení S27
    • městský obvod Bahčelievler
    • hloubka stanice 21,72 metrů
    • přestup na metro M2, dříve M20 (Yenikapı-Sefaköy); prodloužení trasy v plánu (2029)
  • Yenibosna
    • kódové označení S28
    • městský obvod Bakırköy
    • hloubka stanice 22,32 metrů
    • přestup na metro M1A (Yenikapı-Atatürk Havalimanı)
    • přestup na metrobus
  • Ataköy
    • kódové označení S29
    • městský obvod Bakırköy
    • hloubka stanice 21,93 metrů
    • přestup na Marmaray (Gebze-Halkalı)




Historie

Výstavba této trasy nebyla bez komplikací. Ražba tunelů M9 začala v roce 2017. Celkem čtyři stroje Herrenknecht EPB TBM razily dvojité tubusy, přičemž dva pracovaly z obou konců tunelové trasy.  březnu 2019 zastavily ražbu tunelu na tři měsíce obtížné terénní podmínky. Geologický podklad Istanbulu tvoří směs měkkého až heterogenního podloží tvořeného jílovitými hlínami, hlinitými písky, štěrkovými nánosy, břidlicemi, slínovci, vápenci a pískovci.

V červenci 2020 bylo oznámeno dokončení hloubení dvojitých tunelů městské linky metra M9 Ataköy-İkitelli. Slavnostního ceremoniálu u příležitosti ukončení výkopu se na místě průlomu zúčastnil starosta Istanbulu Ekrem İmamoğlu. Tehdy se hovořilo o slavnostním otevření v prvním čtvrtletí letošního roku (tedy v úseku leden až březen).

Cena trasy je 338 milionů eur. S výstavbou se začalo 15. února 2016. Trasu dlouhou 13,4 kilometru má souprava projet za 19,5 minuty, jedním směrem se má přepravit až 35 tisíc pasažérů za hodinu.

Celou trasu skvěle představil "Metrocu Ali"  (Alicam) na Youtubu.



Detailní mapa předvádí nejen novou trasu (červeně), ale také metrobus (čerchovaná tlustá modrá), nebo stávající či plánované trasy (černě, modře, žlutě).


mapa nové trasy (zdroj: rayhaber.com)


Stanice metra se stavějí velkou rychlostí, takže není příliš velký tlak na jejich vizuální formu (a případně dražší provedení).


vizualizace stanice Ataköy (zdroj: rayhaber.com)


Křížení trasy nové trasy M9 a nejstarší trasy M1A na Atatürkovo letiště si vyžádalo odstavení tří stanic této trasy (od Yenibosna). Toto letiště již není ani hlavní letiště pro Istanbul a okolí, dokonce ani není veřejné od otevření "třetího" letiště (zvaného Letiště Istanbul). Proto to nebylo až tak pociťováno turisty, pouze místními v oné oblasti (včetně veletržního areálu a hotelů poblíž letiště). Odstávka začala 11. září 2020. Právě nyní se opět otevře provoz na tomto konci trasy M1A.

Provoz na nové trase M9 bude 10 dní zdarma. Protože je linka integrována s linkou M3, vztahuje se doprava zdarma také na ni.

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...