Dnes otevřel starosta Istanbulu Ekrem Imamoglu novou trasu metra (resp. její první část). Ta propojuje severojižním směrem západní část Istanbulu. Ty byly doposud propojené v západovýchodním směru, ale v kolmém směru bylo nutné použít autobusového či minibusového spojení. Zprovoznění této části trasy M9 v sobě skrývá podružné zprovoznění části jiné trasy.
Jaké jsou jednotlivé stanice a jejich parametry?
- İkitelli Güney Sanayi (mevcut)
- kódové označení S18
- hloubka stanice 21,63 metrů
- městský obvod Bašakšehir
- přestup na metro M3 (Kirazlı-Metrokent)
- Masko
- kódové označení S19
- hloubka stanice 26,63 metrů
- městský obvod Bašakšehir
- Bahariye
- kódové označení S20
- hloubka stanice 18,76 metrů
- městský obvod Küčükčekmece
- Mehmet Akif
- kódové označení S21
- městský obvod
- hloubka stanice 21 metrů
- městský obvod Küčükčekmece
- přestup na metro M7 (Mahmutbey-Esenyurt); psali jsme
- Halkalı Caddesi
- kódové označení S22
- městský obvod
- hloubka stanice 25 metrů
- městský obvod Küčükčekmece
- 15 Temmuz
- kódové označení S23
- městský obvod Bağcılar
- hloubka stanice 30 metrů
- Mimarsinan
- kódové označení S24
- městský obvod Bağcılar
- hloubka stanice 38,3 metrů
- přestup na metro M1B (Kirazlı-Halkalı)
- Doğu Sanayi
- kódové označení S25
- městský obvod Bahčelievler
- hloubka stanice 25,5 metrů
- İhlas Yuva
- kódové označení S26
- městský obvod Bahčelievler
- hloubka stanice 36,76 metrů
- Çobançeşme-Kuyumcukent
- kódové označení S27
- městský obvod Bahčelievler
- hloubka stanice 21,72 metrů
- přestup na metro M2, dříve M20 (Yenikapı-Sefaköy); prodloužení trasy v plánu (2029)
- Yenibosna
- kódové označení S28
- městský obvod Bakırköy
- hloubka stanice 22,32 metrů
- přestup na metro M1A (Yenikapı-Atatürk Havalimanı)
- přestup na metrobus
- Ataköy
- kódové označení S29
- městský obvod Bakırköy
- hloubka stanice 21,93 metrů
- přestup na Marmaray (Gebze-Halkalı)
Historie
Výstavba této trasy nebyla bez komplikací. Ražba tunelů M9 začala v roce 2017. Celkem čtyři stroje Herrenknecht EPB TBM razily dvojité tubusy, přičemž dva pracovaly z obou konců tunelové trasy. březnu 2019 zastavily ražbu tunelu na tři měsíce obtížné terénní podmínky. Geologický podklad Istanbulu tvoří směs měkkého až heterogenního podloží tvořeného jílovitými hlínami, hlinitými písky, štěrkovými nánosy, břidlicemi, slínovci, vápenci a pískovci.
V červenci 2020 bylo oznámeno dokončení hloubení dvojitých tunelů městské linky metra M9 Ataköy-İkitelli. Slavnostního ceremoniálu u příležitosti ukončení výkopu se na místě průlomu zúčastnil starosta Istanbulu Ekrem İmamoğlu. Tehdy se hovořilo o slavnostním otevření v prvním čtvrtletí letošního roku (tedy v úseku leden až březen).
Cena trasy je 338 milionů eur. S výstavbou se začalo 15. února 2016. Trasu dlouhou 13,4 kilometru má souprava projet za 19,5 minuty, jedním směrem se má přepravit až 35 tisíc pasažérů za hodinu.
Celou trasu skvěle představil "Metrocu Ali" (Alicam) na Youtubu.
Detailní mapa předvádí nejen novou trasu (červeně), ale také metrobus (čerchovaná tlustá modrá), nebo stávající či plánované trasy (černě, modře, žlutě).
![]() |
mapa nové trasy (zdroj: rayhaber.com) |
Stanice metra se stavějí velkou rychlostí, takže není příliš velký tlak na jejich vizuální formu (a případně dražší provedení).
![]() |
vizualizace stanice Ataköy (zdroj: rayhaber.com) |
Křížení trasy nové trasy M9 a nejstarší trasy M1A na Atatürkovo letiště si vyžádalo odstavení tří stanic této trasy (od Yenibosna). Toto letiště již není ani hlavní letiště pro Istanbul a okolí, dokonce ani není veřejné od otevření "třetího" letiště (zvaného Letiště Istanbul). Proto to nebylo až tak pociťováno turisty, pouze místními v oné oblasti (včetně veletržního areálu a hotelů poblíž letiště). Odstávka začala 11. září 2020. Právě nyní se opět otevře provoz na tomto konci trasy M1A.
Provoz na nové trase M9 bude 10 dní zdarma. Protože je linka integrována s linkou M3, vztahuje se doprava zdarma také na ni.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat