[aktualizováno, mnohokrát] Firma Yeni Rakı vytvořila reklamu "Burası İstanbul" [zde je Istanbul] propagující tento alkoholický nápoj. Reklama zachází daleko za hranice běžných reklam. Je to vlastně dokument nedávné doby, dokument Istanbulu před deseti, patnácti, dvaceti lety. Reklama je sice určena pro Německo, ale jak to v zemích určitého typu bývá (ehm ehm), dá se dovnitř skrýt spoustu zpráv, které se pak čtou "mezi řádky". Nejdříve se podívejme (odkaz je zde Youtube Youtube Youtube Youtube, Youtube ovšem video nevydrží nikdy dlouho, takže "sďýlejte, neš to zmažou"):
Poznámka: Tentokrát již žádná kopie se na Youtubu neobjevila, pouze tato komentovaná.
Inzerent: Yeni Rakı Global
Reklamní agentura: BLAB REKLAM İLETİŞİM DANIŞMANLIK VE TURİZM A.Ş.
Režisér: Bahadır Karataş
Produkce: Filmpark
Doprovodný hlas: Nejat İşler
Hudba: Jingle Jungle
Použité písně: Şimdi İstanbulda Olmak Vardı / Ahmet Kaya - Kum Gibi / Fikrimin İnce Gülü / Hatırla Ey Peri
MIMOCHODEM: pokud neznáte práci agentury BLAB, projděte si jejich Twitter, nebo Instagram (mají za sebou například reklamy pro Arçelik).
Kde jsou ty skryté informace? Sama agentura sídlí v istanbulské čtvrti Şişli, což je jedno z místních center proeveopsky smýšlejících lidí.
- mladá žena prostovlasá (tedy bez islámské pokrývky hlavy)
- žena není v Turecku, ale v německy hovořící zemi (není zřejmé, jestli Erasmus, nebo práce), narážka na problémy při cestování (není spojeno s COVIDem)
- prochází historickou čtvrtí se zachovanými původními domy (tedy žádný moderní beton)
- legendární kino Beyoğlu Pera Sinema
- další legenda květinová pasáž (Çiçek Pasajı) na Třídě nezávislosti u Taksimu
- déšť může jemně narážet na rostoucí nedostatek vody v Istanbulu
- venkovní posezení v rybí restauraci přímo na pobřeží na malých stolečcích (bývalo v Karaköy), kde otec s dcerou večeří a zapíjejí rakijí
- mladá žena jde sama nočním Istanbulem (narážka na stoupající násilí vůči ženám)
- vztah ke zvířatům, i kdyby byly sousedů
- vztah k literatuře (hrdinka čte sousedovic kočce)
- mladá žena není večer doma, naopak je s kamarádkami v restauraci (typ meyhane, tedy včetně rakije) ve svobodomyslné čtvrti Bešiktaš
- mladá žena se dělí o plněné mušle se sousedním stolem (zřejmě cizí lidé)
- další posezení v další svobodomyslné čtvrti Kadıköy
- "Burası İstanbul" bylo také předvolební motto současného starosty Istanbulu Ekrema İmamoğlu (Youtube)
Yeni Rakı nemá první reklamu s narážkami. Například roku 2013 vytvořila reklamu Hep Yeni kal (Youtube).
Před časem jsme také psali jaký je Kult tureckého národního nápoje rakije. Právě rakije se také stala součástí sporu v tureckém parlamentu, psali jsme Musí být ayran slaný? Opravdu ovlivnil politiku?
Zde je vhodné připomenout nejdůležitější frázi k tématu: Şerefe! [šerefe]
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat