Zmíněná linka FR4978 vede z Atén do Vilniusu. Letadlo bylo otočeno pouhých 30 kilometrů od litevského vzdušného prostoru. MiG-29 běloruské armády donutil letadlo, aby nezačalo klesat na letiště Vilnius a aby otočilo na Minsk. Záminkou měla být údajná bomba na palubě. Namísto toho byl zatčen Roman Protasevič (běloruský novinář) a jeho přítelkyně.
Zajímavou okolností bylo, že v Bělorusku dobrovolně vystoupili další čtyři pasažéři údajně ruského původu. Šéf společnosti Ryanair předpokládá, že na palubě letadla byli agenti běloruské tajné služby KGB. Po zhruba sedmi hodinách na letišti v Minsku prohlásila běloruská strana, že žádná bomba se nenašla. Poté bylo letadlu se zbytkem cestujících umožněno, aby pokračovalo v letu.
![]() |
prohledávání zavazadel na letišti v Minsku (zdroj: theglobalherald.com) |
Bělorusko prohlásilo, že na vyšetření případu vznikne komise, která má vyšetřit okolnosti "přistání" letadla Ryanair na minském letišti.
Odteď raději Bělorusko obletět
Jako první zareagovala lotyšská společnost airBaltic, která na trasách na jih a jihovýchod již trasu změnila mimo běloruský vzdušný prostor, a to:
- let BT410 Riga - Oděsa (Ukrajina), odklon na západ přes Litvu a Polsko
- let BT724 Riga - Tbilisi (Gruzie), odklon na východ přes Rusko
Obě trasy jsou kvůli tomu asi o 15 minut delší. Mezi další odkloňují trasu Wizz Air (let WZZ6285 Kyjev - Tallin), nebo Austrian Airlines.
Česka se týká přelet přes Bělorusko na trasách z Prahy do Moskvy. ČSA zatím situaci monitoruje. Nejbližší další let bude ve středu.
Co z Turecka do pobaltských států či Finska?
Protože Turecko leží víc na východ než Řecko, týká se ho případný přelet přes Bělorusko víc. Jsou to lety z Turecka na sever, tedy do Litvy, Lotyšska, Estonska, nebo Finska. Týká se to ale také letů do švédského Stockholmu (viz TK 1794 z Istanbulu), případně i na druhou stranu, lety do ruského Petrohradu. Ovšem letecké spojení mezi Tureckem a Ruskem je v současné době kvůli COVIDové situaci v Turecku přerušeno.
Turkish Airlines zatím žádné vyjádření nevydaly. Také Pegasus Airlines, SunExpress, AnadoluJet zatím mlčí. Podobně zatím není žádná zpráva od tureckého Úřadu civilního letectví SHGM.
Jaký to může mít vliv? Odkloněný let může trvat delší dobu, což může způsobit nepříjemnosti při případném přesedání na jiný druh dopravy.
Je zajímavé, že kdykoli chce někdo zamést stopy, tak navrhuje vytvořit vyšetřovací komisi.
To mi připomíná parlamentní vyšetřovací komise pro objasnění událostí 17. listopadu 1989. Vyšetřování takových komisí je tak dlouhé, že se i zapomíná co se vlastně vyšetřuje.
Nebo se čeká, až potenciální viníci skončí v LDN, nebo na hřbitově.
Nebo až se dokončí fáze zametání stop.
Patrik Veselík
ZDROJ: flightradar24.com
@airBaltic @TurkishAirlines @flymepegasus @ucurbenipegasus @SunExpress @anadolujet @SHGM
Komentáře
Okomentovat