Zatímco v Česku známe dálniční známky, v Turecku se používá mýtný systém. Mýto se platí při použití dálnice, ale také při přejezdu některých mostů či tunelů (jako euroasijský tunel mezi evropskou a asijskou částí Istanbulu). Do této chvíle se v Turecku používaly dva systémy, HGS a právě končící OGS (Otomatik Geçiş Sistemi = Systém automatického průjezdu), ode dneška pouze HGS.
Na některých místech bylo dokonce možné do nedávné doby platit hotově nebo platební kartou, jak je vidět na níže uvedeném snímku z Mostu sultána Mehmeda Dobyvatele (Fatih Sultan Mehmet Köprüsü = FSM Köprüsü).
![]() |
zdroj: Sözcü |
Systém OGS je založen na dvou elektronických částech, mezi kterými je spojení RFID. Větší je obvykle nad silnicí, malá část je ve formě malé krabičky umístěna na přední části vozu, která obsahuje také baterii. Vydávaly ji turecké banky Garanti a IšBank. Na rozdíl od RFID platebních karet či štítků v obchodech je OGS na ultra krátké frekvenci (uvádí se frekvenční pásmo 865,6 - 867,6 MHz). Turecká legislativa umožnila využití tohoto pásma na výkonu 0,5 W výnosem 6. března 2004 s tím, že se výkon zvýšil na 2 W výnosem ze 16. března 2007. Tím se sladily turecké podmínky s evropskými.
![]() |
zdroj: wikipedia.org |
Dříve se používal také kartový mýtný systém KGS (Kartlı Geçiş Sistemi), který je od 1. února 2013 zrušen. Přesněji řečeno byl platný do 31. prosince 2012, ale na jednom pruhu mostů přes Bospor se mohl použití o měsíc déle.
Turecko tedy nyní provozuje po mnoha letech pouze jediný systém, HGS (Hızlı Geçiş Sistemi = Systém rychlého průjezdu). Ten má vysílače po stranách mýtného místa na rozdíl od OGS, který je měl nad silnicí. Systém HGS se používat od 17. září 2012 (první den nového školního roku daného kalendářního roku). Ten je také založen na RFID. Zde je vydavatelem turecká pošta (PTT), která používá normu ISO 18000 6C. Tento systém je již z principu pro řidiče daleko levnější, protože část do auta stojí desetinu toho, co přijímač OGS. HGS totiž používá pouze pasivní verzi, takže není nutná velká elektronika ani zdroj energie. Například pro automatické parkování lze použít ze strany parkoviště Avax 730, který podporuje OGS i HGS.
![]() |
HGS (zdroj: makalecafe.com) |
Přechodem na jediný systém si oddychnou řidiči, kteří do této doby museli před mýtným místem přejet do správného pruhu, aby prošli tím "svým" systémem.
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat