Přeskočit na hlavní obsah

Kde najít nejlepší mapu metra Istanbulu?

Istanbulské metro zažívá v posledních dvaceti letech obrovský rozmach. Zadat heslo a zeptat se strejdy Gůgla, to umí každý. Ale v přívalu odpovědí se už každý nevyzná. Kdejaký odkaz vypadá důvěryhodně, ale nemusí mít nejnovější verzi. Některé jsou dokonce patnáct let staré. Některé mapy navíc klamou tělem.

Projděme se nabídkami, kterými se internet jen hemží. Různých variant či různých grafických návrhů je hodně, pojďme jednu po druhé. Začněme těmi horšími.

POZNÁMKA: Hledáme vysloveně mapu systému istanbulského metra a nikoli obecné mapové systémy (Mapy.cz, maps.google.com, Mooovit, Trafi, Yandex atd.). Těm se podíváme na zoubek někdy příště (slíbí si a v davu zmizí...).


Chudáci Francouzi

Zřejmě rekordmanem je doména istanbul.fr, kde je v www.istanbul.fr/metro tak stará mapa, že Atatürkovu letišti říká prostě letiště, protože Istanbul tehdy jiné nemělo (tzv. druhé letiště Sabiha Gökčen bylo otevřeno 8. ledna 2001, tedy ještě před teroristickým útoky 11. září 2001). Mapa je údajně z roku 2008. Podle této mapy i doprovodného textu má Istanbul jen dvě trasy metra (vzájemně nepropojené):

  • M1 (Aksaray-Havalimani) = otevřeno 20. prosince 2002
  • M2 (Taksim-4.Levent) = otevřeno 16. září 2000


Nebezpečí převzatých a poté neaktualizovaných map je někdy velké (byť mají autoři dobré úmysly).


Česko: Jakože cože?

Na webu prazske-metro.cz se lze dozvědět leccos, kromě jiného také "Metro v Istambulu – mapa, jízdné, doprava". Článek popisuje situaci roku 2015 s tím, že je přiložena mapa z roku 2014. Web měl ambiciózní myšlenku zmapovat také jiná metra světa, ale nepovedlo se. Škoda.

Přestože adresa webu může vyvolat dojem, že jde o oficiální web pražského metra, není tomu tak. Navíc není aktuální ani pro pražské metro (letos znamená 2017), natož o jiných místech.


AirportGuide.istanbul

Tento web je na speciální nové doméně města Istanbul, takže dělá dojem důvěryhodnosti. Ale už velké množství reklam vybízí naopak k obezřetnosti. A neaktuálnost mapy to jen potvrzuje (listopad 2017).



ODKAZ: http://airportguide.istanbul/fr/carte-du-metro-distanbul-tram/


Metro-map.net

Již otevření této stránky začalo být v poslední době problémem, protože platnost certifikátu pro server metro-map.net vypršela 12. června 2022. Mapa istanbulské dopravy je z ledna 2020 (údajně). Již na první pohled je silně neaktuální.



ODKAZ: https://metro-map.net/istanbul/istanbul-rayli-sistemler-haritasi/


IstanbulMap360.com

Na rozdíl od výše uvedených systémů tento zaměřen pouze na Istanbul. Ovšem jeho tvůrci nejsou zrovna dochvilní (rok sem, pět tam...). Tato mapa je aktuální asi jako Metro-Map.net (obsahem jsou zhruba stejné).



Schéma vypadá jako okopírované přímo z Metra Istanbul, jen okolní informace oříznuté (jako zdroj).

ODKAZ: https://istanbulmap360.com/istanbul-metro-map


Mapa-metro.com

Tento portál se specializuje na mapy metra všech možných měst světa (včetně Istanbulu na odkazu mapa-metro.com/en/Turkey/Istanbul/Istanbul-Metro-map.htm). To je řada práce, mnoho států, na stáří se to může projevit. Ovšem realita je horší. Teď (červenec 2022) mají verzi z prosince 2009.



Sem pro schéma městské dopravy Istanbulu raději ne.


UrbanRail.net

Tento web je obdobný, ale daleko novější. Nepoužívá převzatá schémata, ale tvoří vlastní. Panuje zde eurocentrismus, tedy že na prvnotním náhledu je prakticky jen evropská strana (ještě s prazvláštní poznámkou, že pro větší včetně Gebze je nutno kliknout). Poslední aktualizace je z roku 2021.



Ovšem některé doprovodné informace jsou mírně až zcela neaktuální (viz informace o tom, že Istanbul má zhruba 12 milionů obyvatel, nyní ovšem 16 milionů).

ODKAZ: urbanrail.net/as/tr/istanbul/


MetroGuides.info

Když se řekne mapa, máme představu papírové mapy, případně elektronické podoby. Na této stránce ale pojali schéma metra odlišně než jinde. Je to natolik interaktivní, že kliknutím na jméno stanice lze vložit počátek či konec jízdy a ukáže trasu. Dovede kombinovat lanovku a kolejovou dopravu, tedy metro, tramvaje a Marmaray.



Schéma dopravy vypadá aktuální, i když nikde není vidět datum poslední úpravy.

ODKAZ: metroguides.info/city/istanbul


MoovitApp.com

Tento systém kopíruje mapy přímo z oficiálního zdroje, což je chvályhodné. Mají jak bitmapu (.JPG obrázek) i PDF vektorovou formu, ale každou z jiné doby. Aktuálně (červenec 2022) má PDF formu v.3 rev.12.1 (leden 2021) s dnes již neplatným výpadkem na trase M1A, zatímco obrázek je v3 rev 14.1 z března 2022 (tedy vlastně aktuální). Bitmapa má ale problém v tom, že byla zmenšena, takže čitelnost názvů je mizerná. Při pokusu o zvětšení se otevře stejná bitmapa, ale uložená jako PDF (bez předchozího upozornění uživateli).

Z toho je zřejmé, že updaty neprobíhají automatizovaně, ale ručně, navíc není soulad obou verzí.


Místní neoficiální zdroje s vlastní i převzatou tvorbou

Je jednodušší okopírovat to, co již předtím vytvořili jiní (oficiální zdroj, wikipedia apod.). Vlastní tvorba je přece trochu "pro dobrotu na žebrotu". Tu je několik příkladů z obojího.

Pustil se do toho například server UlasimTurkiye roku 2013, PDF verze z října je zřejmě poslední. Podobně je na tom IstanbulHotels.net.

Web TurkeyTravelPlanner.com to chtěl vyřešit šalamounsky tím, že odkázal na mapu přímo na metro.istanbul. Bohužel zapomněli, že z tiskového oddělení není zrovna ideální mít trvalý odkaz...

Web inciSozluk.com.tr si schraňuje mapu revize 10 z roku 2014, kde ani nejsou žádné odkazy na sociální média.

Zvláštní kapitolou je web ExcellenceGYD.com.tr, který myslel do budoucna a pro jistotu vložil mapu všech plánovaných tras. Jen škoda, že se plány mění...


Wikipedia

Tento globální zdroj informací plněný dobrovolníky nemusí být již z principu spolehlivý, ale istanbulská doprava je na mapě dobře dlouhodobě udržována.

Pod heslem Istanbul Metro a Public_transport_in_Istanbul se nachází mapa Istanbul_Rapid_Transit_Map_(new).svg, která se od ostatních odlišuje. Zatímco ostatní jsou schématické, tato je fyzická, takže lze mít lepší představu kudy trasy vedou.



Popisky jsou ale příliš malé, čitelnost není příliš dobrá. Poslední aktualizace byla provedena před 2 měsíci.

Pod heslem Public_transport_in_Istanbul je navíc k dispozici schématické rozmístnění.



Schéma je dobře čitelné a srozumitelné, jen je 1,5 roku staré (nyní z ledna 2021). Navíc oproti jiným je uvedeno i připravované metro v sousedním městě Gebze (provincie Kocaeli), které svou první trasu má spustit roku 2023.

Web TransportWiki.com svým názvem připomíná Wikipedii, ale nemá s ní nic společného. Na stránce o istanbulském metru jsou informace velmi staré, mapa je z ledna 2011. Ta je ovšem umístěná na wikimedia.org, takže na Wikipedii. Na ní je stále klasická železnice (značena jako B), pouhé dvě trasy metra s tím, že vůbec nejsou propojené (M1 končí v Aksaray, M2 končí v Šišhane), metro M2 ještě není prodlouženo na opačném konci do stanice Haciosman, asijská strana nemá metro vůbec žádné.




Oficiální zdroj: Velkoměsto Istanbul

Jestliže je zdrojem informace přímo radnice Istanbulu, tak to zní jako dostatečná záruka. Bohužel nemusí to vždy platit, je nutné vědět který zdroj použít.

Existuje například mapa https://www.metro.istanbul/resim/resimad/rayli%20sistemler%20haritas%C4%B1 z března 2019 (verze 3 revize 8). Na ní totiž ještě nejsou zprovozněné

  • metro M7 (od 28. října 2020)
  • tramvaj T5 (od 1. ledna 2021)

Existují i další rozdíly, jako zrušená připravovaná trasa M13 a naopak přidaná plánovaná trasa M14 (obě jsou kolem asijské trasy M5). Nový je také plán na tramvajovou trasu T6 podél moře kolem Fatihu na evropské straně. Nový je také koncept Marmaraye. Současná trasa je na této mapě nově pojmenována B1 (předtím to byl prostě jen Marmaray), přibyla trasa B2, což je nové pokračování z Halkalı do Bahčešehiru.

Na tuto mapu se také některé systémy odkazují, například istanbul-tourist-information.com. Totéž dělá také sesterská společnost Metra Istanbul, a to IETT (městské autobusy), ale naštěstí jen pro náhled. Odkazy směřují na správnou / aktuální / aktualizovanou stránku společnosti Metro Istanbul.

Tyto všechny změny jsou na mapě, která je také na webu metro.istanbul, ale na jiném místě.

Nejaktuálnější se zdá https://www.metro.istanbul/YolcuHizmetleri/AgHaritalari, kde je nyní (červenec 2022) umístněna verze 3 revize 14.2 z července 2022. Ta má oproti předchozí verzi 14.1 navíc prodloužení Marmaray, čemuž se nově říká trasa B2 (doposud prostě Marmaray jen jako B).


 

Lze ale jít ješt dál. Istanbul má víc metra než tramvají, ale lze mít mapy oddělené, tedy jen metro, nebo jen tramvaje.

Všechny zmíněné mapy jsou jak ve verzi bitmapy (obvykle JPG), tak i ve vektorové podobě v PDF souboru (vhodné i pro tisk).


Speciální mapy metra

Další mapy jsou nejenže nejaktuálnější, ale také zároveň něčím zajímavé. První je kontrastní mapa ("Istanbul Rail Systems High-Contrast Map" pro toho, kdo chce či musí mít takto).



Ne všichni jsou ve skvělé zdravotní kondici (nebo mají kočárek apod.), takže se hodí "Istanbul Rail Systems Accessibility and Station Services Map" neboli mapa služeb v jednotlivých stanicích metra. Namísto ukázky mapy je lepší ukázat jaké služby lze na mapě hledat. Zajímavostí jsou třeba dobíjecí místa pro elektrické invalidní vozíky přímo ve stanicích metra.



Další specialitou je mapa nočních tras metra (Night Metro Lines Map).



Pro turisty je velmi zajímavá animovaná mapa "Cartoon map" z dílny "Anima Türk" pro Metro Istanbul. Bitmapa je ale poněkud větší, má více než 14 MB (6025 x 3426 pixelů), zde je uložena čtvrtinová zmenšenina.



MIMOCHODEM: Tato mapa je původně vektorová, což je vidět v PDF podobě, kdy se po otevření postupně načítají silnice, nápisy, budovy, stromy apod. Proto je možné ji zvětšit třeba pro vytištění na A0 (841 x 1188 mm) bez zkreslení.


Tištěné mapy z informačních center a stanic metra

Ty spadají také pod velkoměsto Istanbul. Jestliže máte tištěnou mapu z předchozí návštěvy Istanbulu, uchovejte si ji... ale jako historickou relikvii. Nejenže bude zřejmě neaktuální (pokud jste nenavštívili Istanbul před pár měsíci), ale navíc budou neplatné odkazy na elektronickou formu, a to jak klasický link, tak QR kód. Dříve používal istanbulský metro systém odkaz www.istanbululasim.com.tr, (QR kód odkazuje na http://istanbululasim.com.tr/media/40071/istanbul-ulasim-ag-haritasi.jpg) ale společnost İstanbul Ulaşım už neexistuje (od 20. května 2016 je to Metro Istanbul), takže aktuální adresy mají doménu metro.istanbul. Ovšem ještě mapa již s logem Metro Istanbul v3 rev. 4 z roku 2016 (prý beze změny i v roce 2017) měla QR kód s odkazem na istanbululasim.com.tr.

Mapa je k dispozici ZDARMA v informačních centrech, případně u ostrahy metra (ne vždy). Jsou i pokusy mapy na internetu prodávat, ale to je spíš pro sběratelské účely než k osobnímu obohacení na úkor turistům.


Sociální média

Stejné je to i s odkazy na sociální média, která absolvovala následující změny:

  • Web: istanbul-ulasim.com.tr > metro.istanbul.com > www.metro.istanbul
  • Twitter: istanbul_ulasim > metroistanbul_ > metroistanbul
  • Instagram: istanbululasim > metroistanbul_
  • Youtube: istanbulmetro > metroistanbul34 > metroistanbul
  • Facebook: istanbululasim > metroistanbulas
  • SMS: 7588 > 1530
  • horká linka: 444 00 88 > 153

Změna je život, istanbulské metro opravdu žije naplno...


Mapa na QR kódu

Tištěné i elektronické mapy obsahují QR kód, který odkazuje na doménu metro.istanbul, konkrétně na JPG bitmapu http://www.metro.istanbul/Dosyalar/harita/istanbul-raylisistemler-haritasi.jpg. Namísto jejího obsahu některé prohlížeče zobrazí jen Gateway Timeout. Ale na mobilních telefonech se přesměruje automaticky na chráněný protokol, takže se z https://www.metro.istanbul/Dosyalar/harita/istanbul-raylisistemler-haritasi.jpg zobrazí 4,5MB bitmapa, ovšem zrovna nyní to není ta nejnovější verze (v3 rev. 14.2 z července 2022), ale v3 rev 14.1 z března 2022. Protože jsou to změny na teprve plánovaných trasách, lze to považovat za drobnost. Jinak je mapa aktuální.

Stejnou mapu používají i další systémy s přímým prolinkem na zdroj, vedle již dříve zmíněného Moovit je to například a IstanbuluGeziyorum.com apod.

MIMOCHODEM: Podle umístění QR kódu lze odhadnout stáří mapy:

  • 2016: malý QR kód vpravo dole bez loga metra uprostřed
  • 2017 až 2019: střední QR kód vpravo nahoře s logem metra uprostřed (součást legendy)
  • 2020 až 2022: velký QR kód vlevo nahoře s logem metra uprostřed (samostatně)

Chybí ještě vlevo dole, ale na toto umístění má zřejmě ochrannou známku někdo, kdo stále hledá článek Hitler je gentleman v časopise Přítomnost z roku 1939.


Oficiální zdroj: Ministerstvo dopravy > Marmaray

Turecké Ministerstvo dopravy provozuje v Istanbulu Marmaray a připravuje i další trasy metra. Má vlastní mapu, která vyvolává otázky.

Na oficiálním odkazu https://marmaray.gov.tr/iletisim/ulasim-agi/ je malá verze s prolinkem na verzi velkou. Ta má v názvu Nisan 2022 (duben 2022), ovšem přímo v mapě se píše v3 rev. 12 z prosince 2020. To ale není pravda, protože popis včetně EC1, zrušené M13 a přidané M14 a T souhlasí s nejnovější mapou Metra Istanbul. Na mapě sice již je zprovozněná tramvaj T5 a M7 metro, ale nové změny v plánech (viz T6, M13 > M14 ne). Dokonce aní není plán na prodloužení Marmaraye do Bahčešehiru (B2).

Tamní QR kód odkazuje na doménu metro.istanbul již výše zmíněných problematickým odkazem nechráněným protokolem http (namísto https).

To vše je daň za prudký rozvoj zanedbávané městské kolejové dopravy v Istanbulu. V Praze to není ani tak změna tras metra, ale naopak tramvajových tras, kdy jsou změny na stávajících trasách i přidávání tras nových.

Když vidím ty názvy stanic, tak se mi z toho motá hlava.
Některé ty názvy jsou pro Čechy divočina, co!
Ty chystané, tam je Tahtakale. Jako první mě napadlo Atakdále.
To mi připomnělo, když na Islandu roku 2009 vybuchla sopka Eyjafjallajökull a v Česku jí začali říkat Hatátítlá.
To je co proboha ta Hatlapatla? To snad raději ten originál.
To není ta, to je ten. Hatátítlá je hřebec Old Shatterhanda z knih o Vinnetouovi.
A odkud to mám znát?
Kdy jsi naposledy viděl televizi? Karel May, neznáš? Ty nebýt ze Střední Evropa? No, to je jedno. Ale když vidím některé ty názvy stanic, vidím velký špatný.
Pro turisty jasně, ale i pro místní myslíš?
Asi i pro místní, pokud mají méně zkušeností. Třeba na trase M1B je stanice Emiyet-Fatih (ve čtvrti Fatih), na připravovaném prodloužení je stanice Fatih. Na téhle trase bych se nechtěl ptát lidí aby mi poradili, že chci do Fatihu.
Dost masakr.
Nebo na tramvajové trase T4 je zastávka Vatan, na stejném místě je zastávka metra M1 s názvem Topkapi-Uulubatli. Sice na mapách obou upozorňují na přestup, ale chybějí názvy toho druhého.
Jakože v metru jméno stanice tramvaje a naopak?
Ano.
Ale nejdivočejší jméno, co jsem našel, je asi Seyitnizam Akšemsettin. To je turecká kletba?
Ne, to je jméno už existující a fungující zastávky tramvaje na trase T1. Ale ona i stanice Marmaray jménem Söğütlüçeşme je slušný oříšek.
No ono už stačí, když si turista zapamatuje jenom nějaké to -tepe na konci jména. Pak se mu těžko radí, když tady je to samý kopec. Nebo jen začátek Yešil, když máš třeba vedle sebe zastávky Yešilköy a Yešilyurt. Dovede potrápit také Bahče- něco, ať Bahčeköy, Bahčešehir, Bahčelievler... Podle jmen vypadá Istanbul jako velká vesnice, vše zelené, samá zahrada...
A co Fenerbahče?
No, ti do toho teprve vnesli to pravé světlo...

A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík a Deniz Veselík

MIMOCHODEM: Děkuji tímto svému synovi, že precizně pomáhal analyzovat mapy a upozorňoval na rozdíly a novinky. No na necelých sedm let...

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...