Istanbul Finance Center (IFC) neboli İstanbul Finans Merkezi (İFM). Tak se jmenuje finanční centrum, které včera Recep Tayyip Erdoğan na asijské straně Istanbulu slavnostně otevřel.
Turecko se pod vedením prezidenta Erdoğana snaží být mostem mezi východem a západem, mezi Evropou, Asií a případně i Afrikou. Důkazem této snahy je silná diplomatická aktivita hlavně na východ a jih, společně s podobně významnou aktivitou Letiště Istanbul a Turkish Airlines. Vyvrcholením má být po vzniku istanbulské burzy Borsa Istanbul právě vznik finančního centra v největším tureckém městě.
Istanbul je obří aglomerace, která se svými oficiálně 16 miliony obyvatel přirozeným magnetem pro firmy, pracovní sílu i finance. Istanbul tvoří zhruba 40 % HDP celého Turecka.
Široká škála finančních institucí od bank po pojišťovny se má v rámci IFC sdružovat na jednom místě. Do bankovní sekce přestěhují svá sídla:
- Turecká centrální banka (CBRT) (dosud Ankara)
- Agentura pro bankovní regulaci a dohled (BRSA) (dosud Istanbul, Šišli, evropská část)
- Rada pro kapitálové trhy Turecka (CMB) (dosud Ankara)
- Borsa Istanbul (dosud Istanbul, Sarıyer, evropská část)
- Ziraat Bank (dosud Ankara, Ulus)
- Halkbank (dosud Istanbul, Atašehir, asijská část)
- Vakıfbank (dosud Istanbul, Ümraniye, asijská část)
- İŞ REIC = Gayrimenkul Yatirim = İŞ GYO (dosud Istanbul, Levent, evropská část)
- Türkiye Sigorta, pojišťovna (dosud Istanbul, Bešiktaš, evropská část)
Jak je vidět, instituce jsou na různých místech jak po Istanbulu, tak v Ankaře. Přesun sídel firem může mít také finanční výhody. Finanční instituce v IFC budou mít určité daňové výhody, včetně 75 % odečtení jejich příjmů ze základu daně z příjmu právnických osob.
MIMOCHODEM: V případě Turecké centrální banky jde o zajímavou změnu, protože centrální instituce státu byly prozatím umístěny v hlavním městě Ankaře. Rovněž Rada pro kapitálové trhy Turecka sídlí doposud v Ankaře. Tím se Ankara posune silněji pouze do role diplomatického hlavního města, zatímco Istanbulu ještě více do ekonomického sídla země.
Prezident při otevření řekl: "Kromě staletých finančních center, jako je New York, Londýn a Frankfurt, existují také významná centra jako Dubaj, Singapur a Hongkong, která byla do tohoto seznamu zařazena později. Doufám, že náš Istanbul bude jedním z nových center."
Turecká ministr financí Nureddin Nebati na slavnostní inauguraci řekl: "Očekává se, že IFC do roku 2036 trojnásobně navýší export finančních služeb Turecka a jeho příspěvky k hrubému domácímu produktu země mohou během 15 let dosáhnout 130 miliard dolarů." Dodal, že IFC vytvoří během 15 let 102 000 kvalifikovaných nových pracovních míst.
Projekt IFC, vedený Tureckým fondem bohatství a vyvinutý ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí, městského plánování a změny klimatu, začal v roce 2009.
![]() |
celá čtvrť IFC včetně dálnice E80 / O-4 (vpravo; snímek směrem na východ) |
Nejmodernější centrum se může pochlubit 1,4 milionu metrů čtverečních kancelářských prostor, nákupním centrem Batı Atašehir AVM o rozloze 100 tisíc metrů čtverečních, konferenčním a performance centrem pro 2100 lidí, pětihvězdičkový hotel o rozloze 30 tisíc metrů čtverečních a parkoviště s kapacitou 26 tisíc vozidel.
IFC si klade za cíl hostit téměř 100 tisíc zaměstnanců a návštěvníků denně a jeho kampus bude podél své střední osy obsahovat 1,2 kilometru sociální zařízení. Součástí projektu jsou podle tvůrců také turistické stezky, parky a rekreační oblasti ke zvýšení kvality práce i života.
![]() |
jediná zelená plocha v rámci nové finanční čtvrti |
Lokalita a problémy s dopravou i se zelení
İstanbul Finans Merkezi, Istanbul New International Financial Distrikt, Finans Cd, 34760 Ümraniye/İstanbul. Kolem vede dálnice E80 / O-4 (vedoucí na "první most" přes Bospor a dál na evropskou stranu města), což velmi usnadňuje automobilovou dopravu. Jedná se o jeden ze dvou nejklíčovějších silničních tahů napříč Istanbulem.
Přestože se hovoří o až 100 tisíc pracovnících (tedy asi jako všichni pracující například z Brna), není zde zatím žádná páteřní hromadná doprava (na 100 tisíc lidí nelze považovat minibusy a autobusy za dostatečné). Turecko a především Istanbul zná pro dopravu zaměstnanců firemní autobusy, které jsou sice výrazně lepší než individuální doprava osobními automobily (v dané lokalitě na bicykly zapomeňte), ale přesto může v ranní a odpolední špičce způsobovat v daném místě velké zácpy a blokovat tak hlavní tah (ovšem až praxe ukáže).
Pro řadu institucí již sídlících v Istanbulu to znamená přestěhování z evropské strany na asijskou, tedy větší zátěž pro hlavní tahy přes Bosporské mosty. Zároveň při rozhlehlosti Istanbulu to může znamenat až několikahodinovou cestu do práce (a obdobně z práce) pro zaměstnance ze západu evropské části Istanbulu, pro které byla současná lokalita hraniční (viz současná sídla v evropských městských obvodech Bešiktaš, Levent, Šišli).
Istanbulské finanční centrum se nachází zhruba uprostřed mezi asijskými trasami metra M4 a M5. To má vyřešit až budoucí severojižní trasa metra M12 (Kâzım Karabekir-60. Yıl Parkı) mezi městskými obvody Göztepe-Ataşehir-Ümraniye, která protne dvě zmíněné trasy a Marmaray a končí na břehu Marmarského moře. Trasa M12 se připravovala roku 2017, 3. ledna 2018 byl tendr zrušen. Až pod novým starostou Ekremem İmamoğluem byla stavba znovu obnovena, dokončena má být až v příštím roce. Další trasou bude centrální rychlometro napříč Istanbulem s označením M34 (viz výhled Metra Istanbul do roku 2030 v PDF formě).
Na mapě jsou zeleně vyznačené stávající trasy, fialově trasy zprovozněné do roku 2025 a modře do roku 2030. Žlutě je vyznačeno nové finanční centrum (a budoucí dvojzastávka).
Co s týče ekologie a životního prostředí, tato témata se ve spojitosti s finančním centrem nezmiňují. Nejsou totiž vidět žádné velké plochy se solárními panely, nejsou vidět výraznější zelené plochy ani na úrovni okolí, ani po straně nebo na vrcholu budov. Parkoviště pro 26 tisíc vozů a neexistence metra (v současné chvíli) zrovna ekologii provozu nepřispívají.
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík
ODKAZ: ifm.gov.tr
Komentáře
Okomentovat