Blížící se volby v Turecku jsou v centru pozornosti nejen tureckých občanů, ale také celého světa. Nicméně, v souvislosti s nedávným únorovým zemětřesením vzniká otázka, jak se mají obyvatelé postižených oblastí k volbám. Je správné je v této těžké době zatěžovat dalšími povinnostmi, jako jsou volby? Jaká jsou pravidla voleb pro občany z území postiženého zemětřesením?
Voliči z postižených provincií mají silnou motivaci jít k volbám a alespoň tímto způsobem vyjádřit svou nespokojenost s těmi, kteří dosud vládnou daným provinciím i celé zemi a způsobili neutěšený stav vedoucí k obrovským ztrátám jak na majetku, tak na lidských životech.
Jaká jsou pravidla?
Nejvyšší volební komise Turecké republiky vyhlásila úpravy, které se týkají volebního procesu v souvislosti s obecným pohromami. Prohlášení uvádí, že voliči, kteří byli původně registrováni v oblastech, které byly prohlášeny za obecné pohromy a nyní žijí v náhradních prostorách jako jsou školní internáty, domovy pro seniory, karavany, stany, prefabrikované domy, sportovní haly, ubytovny, sociální a vzdělávací zařízení, mohou být zapsáni do volebního seznamu místa, kde nyní bydlí, pokud se přihlásí k místnímu úřadu pro evidence obyvatelstva a poté k místní volební komisi během stanoveného období.
Dále prohlášení uvádí, že změny adresy provedené v úřadech evidence obyvatelstva, včetně změn provedených od 17. března 2023, budou automaticky zahrnuty do volebního seznamu, aniž by bylo třeba provádět další kroky. Pokud však volič, který byl registrován v oblastech prohlášených za obecné pohromy a jeho jméno se nevyskytuje na volebním seznamu pro příslušnou městskou část, má nesprávné nebo neúplné údaje o svých osobních údajích nebo si během období pro kontrolu voličského seznamu změnil adresu, musí podat přihlášku na místní úřad evidence obyvatelstva a předložit podepsaný a ověřený formulář prohlášení o adrese spolu s příslušnými přílohami na místní volební komisi.
Pokud byli voliči přesunuti nebo dočasně povoláni do oblastí prohlášených za obecné pohromy a mají atestační nebo povolávací listiny, mohou předložit podepsaný a ověřený formulář prohlášení o adrese spolu s příslušnými přílohami na místní úřad evidence obyvatelstva a poté na místní volební komisi.
Konečně prohlášení uvádí, že pokud jsou volební místnosti jako školy poškozeny nebo nejsou k dispozici kvůli obecným pohromám, budou určeny nové vhodné lokality pro instalaci volebních uren.
Před týdnem Ministr vnitra Süleyman Soylu oznámil, že budou připraveny kontejnery pro volby v oblasti postižené zemětřesením a umístěny na místa určení a ve svém videu na sociálních médiích uvedl: "Kontejnery pro volby v oblasti postižené zemětřesením jsou připravovány. Tyto kontejnery, které jsou vytvořeny pod koordinací Ministerstva vnitra, budou umístěny na svá místa ve spolupráci s Volební komisí, guvernérstvími a okresními úřady."
Jak velkého území se opatření týkají?
Vícenásobná zemětřesení postihla jen na tureckém území poměrně velkou oblast. Původně vyhlášenou oblast katastrofy následně vláda ještě rozšířila o další provincie.
Region má 14 milionu obyvatel, což je téměř jako Česko a Slovensko dohromady. Plocha 108802 km² je přibližně rovna Bulharsku, o třetinu větší než Česko a více než dvakrát větší než Slovensko.
Kritika pravidel
Kvůli zemětřesení muselo 5 milionů občanů opustit své domovy a zatímco 345 tisíc změnilo bydliště a Nejvyšší volební úřad měl zajistit, aby co nejvíce voličů šlo k volbám. Podle právníka Celala Ülgana je ostudou demokracie, že lhůta pro námitky proti seznamům voličů je tak krátká a že 25 procent voličů nemůže volit. Politolog Onur Alp Yılmaz navrhuje, aby pro oběti zemětřesení byly vytvořeny speciální volební urny v městech, kam migrovaly. Politolog prof. Dr. Tanju Tosun poukazuje na možnost, že neumožněním volit obětem zemětřesení by mohla být ohrožena legitimita voleb a navrhuje prodloužit lhůtu pro změnu adresy.
Voliči musí být zapsáni v seznamu voličů a musí se dostavit na místo, kde jsou na seznamu zapsáni. Pokud například opustili oblast postiženou zemětřesením a dočasně bydlí v jiném místě, například v Istanbulu, musí změnit své trvalé bydliště na adresu v Istanbulu nebo se v den voleb vrátit zpět na místo svého původního bydliště (tedy do regionu postiženého zemětřesením).
Proč by měli mít právo volit také lidé postižení následky zemětřesení?
Lidé již trpí následky zemětřesení, proč je obtěžovat ještě volbami? Také tímto způsobem se někteří uchylují k myšlenkám porušujícím ústavu.
Zemětřesení a jiné katastrofy mohou mít devastující dopad na obyvatele postižených oblastí a mohou významně ovlivnit jejich každodenní život. V těchto situacích mohou mít občané mnoho obav a potřebují mít možnost zúčastnit se demokratického procesu volit své zástupce.
Neztrácení práva volit je důležité pro několik důvodů. Za prvé, občané z postižených oblastí mají stále stejný zájem o své komunity a zemi jako ostatní občané, a proto by měli mít stejná práva a možnosti jako ostatní občané. Měli by mít možnost volit zástupce, kteří budou hájit jejich zájmy v oblastech, jako jsou obnova a rekonstrukce po zemětřesení, ochrana před budoucími katastrofami a další důležité záležitosti.
Za druhé, ztráta práva volit by mohla posílit pocit bezmocnosti a beznaděje u obyvatel postižených oblastí, což by mohlo mít negativní vliv na psychické zdraví a celkovou pohodu lidí v této oblasti. Naopak, umožnění účasti na volbách může být pozitivním signálem, že vláda a společnost si cení jejich účasti a úsilí.
Konečně, neztrácení práva volit může pomoci zajistit, že postižené oblasti budou zahrnuty do širších rozhodovacích procesů v zemi, což může pomoci zajistit, že země bude schopna lépe reagovat na katastrofy a krize v budoucnosti. To může vést k lepší koordinaci a spolupráci mezi vládními a nevládními organizacemi, což může vést k úspěšnější obnově a rekonstrukci postižených oblastí.
Z tohoto důvodu je důležité zajistit, aby občané z oblastí postižených zemětřesením neztratili právo volit a aby měli stejná práva a možnosti jako ostatní občané.
Zbavit práva volit je nesmysl, samozřejmě. A je komické, že k tomu vybízejí ti, kteří ani nejsou občany Turecka.
Tak. To je jako kdyby nějaký Turek vybízel k tomu, aby nemohli volit například lidé po tornádu na Moravě, z Troubek po povodních a další české lokality, kde byla nějaká přírodní katastrofa.
Je to jako jiná forma zbavení svéprávnosti.
A tak je to v Turecku se vším.
Patrik Veselík, Gerhard Pavel Turek
Komentáře
Okomentovat