Přeskočit na hlavní obsah

Turecký elektromobil TOGG už našel první zákazníky

Celý svět se snaží navrhovat elektromobily, vyrábět elektromobily, budovat síť dobíjecích stanic pro elektromobily, dodávat klíčové suroviny pro stavbu elektromobilů. Zapojilo se také Turecko, které tento týden předalo první kusy prvního tureckého elektromobilu zákazníkům. A kdo byli ti šťastlivci?


TOGG

Kdo procházel letištěm Sabihy Gökčen na asijské straně Istanbulu, kolem vystaveného a nasvíceného vozidla procházel. Pro většinu cestujících byl právě tento okamžik prvním setkáním s tímto vozem.

Aktuálně vyráběné modely jsou pod označením TOGG T10X. Jedná se o variantu C-SUV, pro kterou byl zveřejněn ceník:

  • V1 RWD Standart Menzil​ 953.000 TL (dojezd 314 km)
  • V2 RWD Standart Menzil​ 1.055.000 TL (dojezd 314 km)
  • V2 RWD Uzun Menzil​​ 1.215.000 TL (dojezd 523 km)

"Uzun Menzil" znamená dlouhý dojezd, jak napovídá 523 km oproti 314 kilometrům. Na elektromobil to je slušné, ovšem na dieselový úsporný motor s větší nádrží s dojezdem blížícím se 1000 km to přece jen je ještě málo.

Podle tvůrců vozu design exteriéru i interiéru T10X kombinuje prvky „emocionální“ východní kultury a „racionální“ západní kultury a je výsledkem společného úsilí Togg Design Studio a designového domu Pininfarina.

MIMOCHODEM: Pininfarina byl na seznamu firmy AZNP Škoda pro design modelu Favorit (na trh uveden roku 1987). Ke smlouvě nakonec nedošlo, protože společnost Pininfarina měla pro Evropu exkluzivní smlouvu s firmou Peugeot. Design Favoritu nakonec spadl do klína společnosti Stile Italia Nuccio Bertone.

Kritici poukazují na překvapivě vysokou cenu. Jedním z argumentů domácí produkce byla nižší cena, protože na importované vozy je přece jen vysoká daň.

Vedle již představené varianty C-SUV se připravují:

  • Togg C-Sedan
  • Togg C-Hatchback
  • Togg B-SUV
  • Togg C-MPV


První zákazníci

Výroba modelu T10X dostoupila do té fáze, že již z linky u Bursy sjíždějí hotové vozy, které míří k prvním majitelům. Oblíbená je barva zvaná anatolská červená (Anadolu kırmızı).


šťastná majitelka prvního vozu Emine Erdoğan (žena prezidenta Erdoğana)


...odjíždí, za volantem její manžel...


...a situaci komentuje: "Právě teď jsem kapitán, budete následovat kapitána. Není důležité, že máte auto, důležité je, kdo sedí za volantem."

MIMOCHODEM: Hlavně v Istanbulu je zvykem, že se řidičům říká kapitán (kaptan). Je v tom silně cítit přítomnost moře, které rozděluje město na 2,5 části (když započítáme také záliv Halič / Zlatý roh), takže lodní doprava a kapitáni jsou pro Istanbul klíčoví i dnes.


druhý šťastný majitel vozu (prezident Ázerbájdžánu İlham Aliyev)


Mnoho šťastných kilometrů!

A tak je to ohledně TOGGu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...