Přeskočit na hlavní obsah

Turecký elektromobil TOGG už našel první zákazníky

Celý svět se snaží navrhovat elektromobily, vyrábět elektromobily, budovat síť dobíjecích stanic pro elektromobily, dodávat klíčové suroviny pro stavbu elektromobilů. Zapojilo se také Turecko, které tento týden předalo první kusy prvního tureckého elektromobilu zákazníkům. A kdo byli ti šťastlivci?


TOGG

Kdo procházel letištěm Sabihy Gökčen na asijské straně Istanbulu, kolem vystaveného a nasvíceného vozidla procházel. Pro většinu cestujících byl právě tento okamžik prvním setkáním s tímto vozem.

Aktuálně vyráběné modely jsou pod označením TOGG T10X. Jedná se o variantu C-SUV, pro kterou byl zveřejněn ceník:

  • V1 RWD Standart Menzil​ 953.000 TL (dojezd 314 km)
  • V2 RWD Standart Menzil​ 1.055.000 TL (dojezd 314 km)
  • V2 RWD Uzun Menzil​​ 1.215.000 TL (dojezd 523 km)

"Uzun Menzil" znamená dlouhý dojezd, jak napovídá 523 km oproti 314 kilometrům. Na elektromobil to je slušné, ovšem na dieselový úsporný motor s větší nádrží s dojezdem blížícím se 1000 km to přece jen je ještě málo.

Podle tvůrců vozu design exteriéru i interiéru T10X kombinuje prvky „emocionální“ východní kultury a „racionální“ západní kultury a je výsledkem společného úsilí Togg Design Studio a designového domu Pininfarina.

MIMOCHODEM: Pininfarina byl na seznamu firmy AZNP Škoda pro design modelu Favorit (na trh uveden roku 1987). Ke smlouvě nakonec nedošlo, protože společnost Pininfarina měla pro Evropu exkluzivní smlouvu s firmou Peugeot. Design Favoritu nakonec spadl do klína společnosti Stile Italia Nuccio Bertone.

Kritici poukazují na překvapivě vysokou cenu. Jedním z argumentů domácí produkce byla nižší cena, protože na importované vozy je přece jen vysoká daň.

Vedle již představené varianty C-SUV se připravují:

  • Togg C-Sedan
  • Togg C-Hatchback
  • Togg B-SUV
  • Togg C-MPV


První zákazníci

Výroba modelu T10X dostoupila do té fáze, že již z linky u Bursy sjíždějí hotové vozy, které míří k prvním majitelům. Oblíbená je barva zvaná anatolská červená (Anadolu kırmızı).


šťastná majitelka prvního vozu Emine Erdoğan (žena prezidenta Erdoğana)


...odjíždí, za volantem její manžel...


...a situaci komentuje: "Právě teď jsem kapitán, budete následovat kapitána. Není důležité, že máte auto, důležité je, kdo sedí za volantem."

MIMOCHODEM: Hlavně v Istanbulu je zvykem, že se řidičům říká kapitán (kaptan). Je v tom silně cítit přítomnost moře, které rozděluje město na 2,5 části (když započítáme také záliv Halič / Zlatý roh), takže lodní doprava a kapitáni jsou pro Istanbul klíčoví i dnes.


druhý šťastný majitel vozu (prezident Ázerbájdžánu İlham Aliyev)


Mnoho šťastných kilometrů!

A tak je to ohledně TOGGu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,