Přeskočit na hlavní obsah

Istanbul rozšiřuje vizi tramvaje vlastní výroby

Již dva měsíce postupně radnice města Istanbul zveřejňuje detaily o připravované tramvaji, kterou má největší turecké velkoměsto uvést do provozu v příštím roce. Projekt nese název TRAM34.

Budoucí vize istanbulské metropolitní samosprávy a 34 let zkušeností v metru Istanbul jsou sjednoceny pod střechou registrovaného výzkumného a vývojového centra Metro Istanbul. Nyní, se 100% tureckým inženýrstvím a designem, se implementuje naše domácí produkční vozidlo TRAM34.


zdroj: x.com/metroistanbul/


MIMOCHODEM: Projekt TRAM34 dokládá velkou sílu Istanbulu. Jedná se přece jen o aglomeraci s počtem obyvatel jako středně velké evropské státy (asi jako Nizozemsko, případně více než Česko a Slovensko dohromady). Hrubý domácí produkt Istanbulu je asi třetinou HDP celého Turecka, je srovnatelný s Rumunskem, Finskem nebo Českem. Samotný Istanbul je zároveň cílovým zákazníkem.

TRAM34, který nese moderní linky nové doby, navržený nasloucháním hlasům 16 milionů a zvážením pohodlí cestujících do nejmenších detailů, se setkává s Istanbulčany u příležitosti 100. výročí naší republiky.


zdroj: x.com/metroistanbul/


MIMOCHODEM: Istanbul provozuje v současné době tři klasické tramvajové tratě, T1 (31 zastávek), T4 (22 zastávek) a T5 (zatím 12 zastávek). Všechny tři jsou na evropské straně města. Tamtéž se připravuje nová trasa T6 (8 zastávek) podél nábřeží v městském obvodu Fatih. Trasy T2 a T3 jsou historické, určené typicky pro turisty.


Lze TRAM34 použít i na linkách metra?

Vzhledem k tomu, že tratě metra a tramvajové tratě jsou budovány v odlišných koncepcích, liší se i technické vlastnosti jejich vozidel. Liší se sklon, který může vozidlo metra a tramvajové vozidlo překonat, a oblouk, který může zatočit. 

  • Tramvajové vozidlo může zatáčet ve velmi úzkých zatáčkách a překonávat 6-7% sklony. 
  • Díky vysokému brzdnému zrychlení má schopnost krátké brzdné dráhy na křižovatkách s dálnicí v místech křížení. 
  • Díky těmto aspektům je tramvajové vozidlo ve srovnání s vozidlem metra mnohem výkonnější.
  • Tratě metra se budují o šířce 3,05 metru a tramvajové tratě o šířce 2,65 metru pro vyšší přepravní kapacitu cestujících.
  • Vozidlo TRAM34 je díky svým vlastnostem vhodné pro provoz na linkách T1, T4 a M1, což je linka lehkého metra.



Starosta Istanbulu prohlásil: "Naše 100% turecké zkonstruované a navržené vozidlo železničního systému TRAM34 jsme navrhli na základě zpětné vazby od obyvatel Istanbulu, našich provozních a technických týmů. V našem vozidle kolejového systému, které jsme navrhli s upřednostněním pohodlí cestujících a jízdy."

MIMOCHODEM: V rámci projektu istanbulské radnice 300 projektů ve 300 dnech (prodloužení původní varianty pro 150 dnů) má TRAM34 symbolické číslo 300.


zdroj: x.com/metroistanbul/


zdroj: x.com/metroistanbul/


držák na bicykl (zdroj: shiftdelete.net)


bezpečnostní pás pro vozíčkáře (zdroj: shiftdelete.net)


Tramvaj TRAM34 má mít následující výhody:

  • Tichá doprava se zvukovými bariérami pohlcujícími hluk
  • Prostor pro tělesně postižené, kde mohou cestovat s bezpečnostními pásy
  • Upevnění parkovacích ploch uvnitř vozidla
  • Plánování podlahy pro snadné čištění a údržbu s cílem udržitelné hygieny
  • Našim cestujícím zajistíme nepřetržitou komunikační službu s palubními dobíjecími jednotkami


A tak je to v Istanbulu se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...