Již dva měsíce postupně radnice města Istanbul zveřejňuje detaily o připravované tramvaji, kterou má největší turecké velkoměsto uvést do provozu v příštím roce. Projekt nese název TRAM34.
Budoucí vize istanbulské metropolitní samosprávy a 34 let zkušeností v metru Istanbul jsou sjednoceny pod střechou registrovaného výzkumného a vývojového centra Metro Istanbul. Nyní, se 100% tureckým inženýrstvím a designem, se implementuje naše domácí produkční vozidlo TRAM34.
![]()  | 
| zdroj: x.com/metroistanbul/ | 
MIMOCHODEM: Projekt TRAM34 dokládá velkou sílu Istanbulu. Jedná se přece jen o aglomeraci s počtem obyvatel jako středně velké evropské státy (asi jako Nizozemsko, případně více než Česko a Slovensko dohromady). Hrubý domácí produkt Istanbulu je asi třetinou HDP celého Turecka, je srovnatelný s Rumunskem, Finskem nebo Českem. Samotný Istanbul je zároveň cílovým zákazníkem.
TRAM34, který nese moderní linky nové doby, navržený nasloucháním hlasům 16 milionů a zvážením pohodlí cestujících do nejmenších detailů, se setkává s Istanbulčany u příležitosti 100. výročí naší republiky.
![]()  | 
| zdroj: x.com/metroistanbul/ | 
MIMOCHODEM: Istanbul provozuje v současné době tři klasické tramvajové tratě, T1 (31 zastávek), T4 (22 zastávek) a T5 (zatím 12 zastávek). Všechny tři jsou na evropské straně města. Tamtéž se připravuje nová trasa T6 (8 zastávek) podél nábřeží v městském obvodu Fatih. Trasy T2 a T3 jsou historické, určené typicky pro turisty.
Lze TRAM34 použít i na linkách metra?
Vzhledem k tomu, že tratě metra a tramvajové tratě jsou budovány v odlišných koncepcích, liší se i technické vlastnosti jejich vozidel. Liší se sklon, který může vozidlo metra a tramvajové vozidlo překonat, a oblouk, který může zatočit.
- Tramvajové vozidlo může zatáčet ve velmi úzkých zatáčkách a překonávat 6-7% sklony.
 - Díky vysokému brzdnému zrychlení má schopnost krátké brzdné dráhy na křižovatkách s dálnicí v místech křížení.
 - Díky těmto aspektům je tramvajové vozidlo ve srovnání s vozidlem metra mnohem výkonnější.
 - Tratě metra se budují o šířce 3,05 metru a tramvajové tratě o šířce 2,65 metru pro vyšší přepravní kapacitu cestujících.
 - Vozidlo TRAM34 je díky svým vlastnostem vhodné pro provoz na linkách T1, T4 a M1, což je linka lehkého metra.
 
Starosta Istanbulu prohlásil: "Naše 100% turecké zkonstruované a navržené vozidlo železničního systému TRAM34 jsme navrhli na základě zpětné vazby od obyvatel Istanbulu, našich provozních a technických týmů. V našem vozidle kolejového systému, které jsme navrhli s upřednostněním pohodlí cestujících a jízdy."
MIMOCHODEM: V rámci projektu istanbulské radnice 300 projektů ve 300 dnech (prodloužení původní varianty pro 150 dnů) má TRAM34 symbolické číslo 300.
![]()  | 
| zdroj: x.com/metroistanbul/ | 
![]()  | 
| zdroj: x.com/metroistanbul/ | 
![]()  | 
| držák na bicykl (zdroj: shiftdelete.net) | 
![]()  | 
| bezpečnostní pás pro vozíčkáře (zdroj: shiftdelete.net) | 
Tramvaj TRAM34 má mít následující výhody:
- Tichá doprava se zvukovými bariérami pohlcujícími hluk
 - Prostor pro tělesně postižené, kde mohou cestovat s bezpečnostními pásy
 - Upevnění parkovacích ploch uvnitř vozidla
 - Plánování podlahy pro snadné čištění a údržbu s cílem udržitelné hygieny
 - Našim cestujícím zajistíme nepřetržitou komunikační službu s palubními dobíjecími jednotkami
 
A tak je to v Istanbulu se vším.
Patrik Veselík







Komentáře
Okomentovat
Kvůli systematickému útoku porno webů bylo zrušeno anonymní vkládání komentářů. Nyní mohou komentovat jen uživatelé s účty Google. Děkuji za pochopení.