Předvolební boj v Turecku znamená, že vláda a ministři chrlí jednu úžasnou zprávu za druhou. Jednou z nich je oznámení tureckého ministra dopravy a infrastruktury, že připravují vysokorychlostní železniční spojení YHT z Istanbulu do Antalye. Bude to první spojení mezi Černým a Marmarským mořem a mezi Středozemním mořem. Jsou tam i další zajímavosti a souvislosti.
Kudy tudy do Bavorova?
Trasa má propojovat Istanbul, Eskišehir, Kütahyu, Afyonkarahisar, Ispartu, Burdur a Antalyu. Je to vlastně přímá trasa z Eskišehiru na jih.
Nová trasa do budoucna mění postavení Eskišehiru. Zatím je totiž součástí páteřního a klíčového spojení z Istanbulu do Ankary, ale v budoucnu se má doslova ocitnout na vedlejší koleji. Současná trasa totiž si kvůli Eskišehiru docela zajíždí, takže prakticky neumožňuje jednodenní cesty z Istanbulu do Ankara a zpět. To má zlepšit nová trasa, která má tato klíčová velkoměsta Turecka propojit přímým spojením bez zastávek (systém start-cíl).
Trasa do Antalye vrací Eskišehir na hlavní trasu, i když jinou. Díky tomu se nemusí snížit počet vlaků z Istanbulu do Eskišehiru, ale dokonce se může i navýšit.
Pro koho?
Není třeba připomínat, že pro Kütahyu, Afyonkarahisar, Ispartu nebo Burdur to bude znamenat výrazné zvýšení tuzemského turistického ruchu, ale také zjednodušit dopravu do Istanbulu a zpět pro týdenní pracovníky nebo studenty z těchto měst a provincií.
Tyto rychlovlaky mohou zajímavě přiblížit i zahraniční turisty přilétající do provincie Antalya letadly k místům po trase do Eskišehiru. To potom může znásobit efekt také zahraničním cestovním ruchem.
Jak s YHT do Antalye nyní?
Antalya zatím rychlovlakem nedisponuje, je odkázána na letecké či autobusové spojení. Nejbližším městem s YHT je nedaleko Konya (tedy v rámci tureckých rozměrů). Přesto se musí zbývající vzdálenost urazit v několikahodinové jízdě autobusem.
A nevyplatilo by se vybudovat rychlovlak také z Konyi do Antalye? Ano, tato trasa je již navržená. Je součástí spojení mezi Kayseri-Konya-Antalya, která má údajně končit v Aksu.
Za jak dlouho?
Celou trasu 714 kilometrů má vlak YHT podle údajů Ministerstva dopravy urazit za 4,5 hodiny, takže z toho odvozená průměrná rychlost je necelých 160 km/h. To notně převyšuje rychlost nejen autobusové, ale také automobilové dopravy, dokonce i při ignorování dopravních předpisů.
Vlakové spojení tedy může na jedné straně odlehčit jak autobusovou dopravu, tak lehce letišti Antalya, které je i tak přetížené.
Zázraky z rychlostí
Ministerstvo dopravy kouzlí s uváděnou rychlostí. Ještě před měsícem uváděl ministr dopravy pro tuto trasu 5 hodin, v ústním projevu tento týden 4:45 (tedy 4 hodiny a tři čtvrtě), v psaném provedení se uvádí 4:30 (neboli 4,5 hodiny).
Dovede opravdu konkurovat letadlům?
Pokud se jedná o dopravu z Istanbulu, tak určitě. Vlak na rozdíl od letecké přepravy vyjíždí přímo z města, není nutné jezdit například na Letiště Istanbul nebo Sabihu Gökčen (ačkoli to je nyní zjednodušeno novým spojením, metrem). Vlak nevyžaduje bezpečnostní kontroly, odbavení, pro jistotu delší čekání.
Let z Istanbulu do Antalye trvá od 1:05 do 1:25. Když se k tomu přidá přídavná 1 hodina cesty na letiště a 2 hodiny na letišti, činí to celkově přibližně stejnou dobu, za jakou z centra Istanbulu do centra Antalye dojede ryclovlak YHT. A protože je to dovolenková oblast, neočekává se návrat zpět ještě týž den.
V neposlední řadě má v souboji rychlovlaku a letadel vliv ekologický faktor. Vlaky jsou samozřejmě elektrické a tudíž "čisté" (otázka ekologie se přenáší na způsob získávání elektřiny), zatímco letadla jsou (prozatím) samozřejmě spalovací, používající kerosin neboli letecký petrolej (je podobný lehké motorové naftě pro arktické podmínky). Letecké palivo je osvobozeno od zdanění, což oproti pozemní dopravě leteckou finančně nekorektně zvýhodňuje.
Opravdu jde o žhavou novinku?
Rozhodně ne. Spíš se sklerotickým, zapomnětlivým či neposlouchajícím voličům dokola opakují informace, které již jsou známy. Například před více než rokem místní deník Yeni Alanya se zmiňoval nejen o výše uvedené trase, ale dokonce o jejím pokračování z Antalye do Alanye.
Samotné Ministerstvo dopravy a infrastruktury uvádělo spojení rychlovlakem po dané trase již ve strategickém plánu na roky 2015 až 2019 (viz PDF). Proto je roku 2023 otázkou jak to, že trasa ještě nestojí, nebo jak to, že se na ní již nepracuje a uvádí se jako žhavá novinka.
A tak je to v Turecku před volbami se vším.
Patrik Veselík
Komentáře
Okomentovat