Přeskočit na hlavní obsah

Turecko chystá vysokorychlostní vlak z Istanbulu do Antalye

Předvolební boj v Turecku znamená, že vláda a ministři chrlí jednu úžasnou zprávu za druhou. Jednou z nich je oznámení tureckého ministra dopravy a infrastruktury, že připravují vysokorychlostní železniční spojení YHT z Istanbulu do Antalye. Bude to první spojení mezi Černým a Marmarským mořem a mezi Středozemním mořem. Jsou tam i další zajímavosti a souvislosti.


Kudy tudy do Bavorova?

Trasa má propojovat Istanbul, Eskišehir, Kütahyu, Afyonkarahisar, Ispartu, Burdur a Antalyu. Je to vlastně přímá trasa z Eskišehiru na jih.



Nová trasa do budoucna mění postavení Eskišehiru. Zatím je totiž součástí páteřního a klíčového spojení z Istanbulu do Ankary, ale v budoucnu se má doslova ocitnout na vedlejší koleji. Současná trasa totiž si kvůli Eskišehiru docela zajíždí, takže prakticky neumožňuje jednodenní cesty z Istanbulu do Ankara a zpět. To má zlepšit nová trasa, která má tato klíčová velkoměsta Turecka propojit přímým spojením bez zastávek (systém start-cíl).

Trasa do Antalye vrací Eskišehir na hlavní trasu, i když jinou. Díky tomu se nemusí snížit počet vlaků z Istanbulu do Eskišehiru, ale dokonce se může i navýšit.


Pro koho?

Není třeba připomínat, že pro Kütahyu, Afyonkarahisar, Ispartu nebo Burdur to bude znamenat výrazné zvýšení tuzemského turistického ruchu, ale také zjednodušit dopravu do Istanbulu a zpět pro týdenní pracovníky nebo studenty z těchto měst a provincií.

Tyto rychlovlaky mohou zajímavě přiblížit i zahraniční turisty přilétající do provincie Antalya letadly k místům po trase do Eskišehiru. To potom může znásobit efekt také zahraničním cestovním ruchem.


Jak s YHT do Antalye nyní?

Antalya zatím rychlovlakem nedisponuje, je odkázána na letecké či autobusové spojení. Nejbližším městem s YHT je nedaleko Konya (tedy v rámci tureckých rozměrů). Přesto se musí zbývající vzdálenost urazit v několikahodinové jízdě autobusem.

A nevyplatilo by se vybudovat rychlovlak také z Konyi do Antalye? Ano, tato trasa je již navržená. Je součástí spojení mezi Kayseri-Konya-Antalya, která má údajně končit v Aksu.


Za jak dlouho?

Celou trasu 714 kilometrů má vlak YHT podle údajů Ministerstva dopravy urazit za 4,5 hodiny, takže z toho odvozená průměrná rychlost je necelých 160 km/h. To notně převyšuje rychlost nejen autobusové, ale také automobilové dopravy, dokonce i při ignorování dopravních předpisů.

Vlakové spojení tedy může na jedné straně odlehčit jak autobusovou dopravu, tak lehce letišti Antalya, které je i tak přetížené.


Zázraky z rychlostí

Ministerstvo dopravy kouzlí s uváděnou rychlostí. Ještě před měsícem uváděl ministr dopravy pro tuto trasu 5 hodin, v ústním projevu tento týden 4:45 (tedy 4 hodiny a tři čtvrtě), v psaném provedení se uvádí 4:30 (neboli 4,5 hodiny).


Dovede opravdu konkurovat letadlům?

Pokud se jedná o dopravu z Istanbulu, tak určitě. Vlak na rozdíl od letecké přepravy vyjíždí přímo z města, není nutné jezdit například na Letiště Istanbul nebo Sabihu Gökčen (ačkoli to je nyní zjednodušeno novým spojením, metrem). Vlak nevyžaduje bezpečnostní kontroly, odbavení, pro jistotu delší čekání.

Let z Istanbulu do Antalye trvá od 1:05 do 1:25. Když se k tomu přidá přídavná 1 hodina cesty na letiště a 2 hodiny na letišti, činí to celkově přibližně stejnou dobu, za jakou z centra Istanbulu do centra Antalye dojede ryclovlak YHT. A protože je to dovolenková oblast, neočekává se návrat zpět ještě týž den.

V neposlední řadě má v souboji rychlovlaku a letadel vliv ekologický faktor. Vlaky jsou samozřejmě elektrické a tudíž "čisté" (otázka ekologie se přenáší na způsob získávání elektřiny), zatímco letadla jsou (prozatím) samozřejmě spalovací, používající kerosin neboli letecký petrolej (je podobný lehké motorové naftě pro arktické podmínky). Letecké palivo je osvobozeno od zdanění, což oproti pozemní dopravě leteckou finančně nekorektně zvýhodňuje.


Opravdu jde o žhavou novinku?

Rozhodně ne. Spíš se sklerotickým, zapomnětlivým či neposlouchajícím voličům dokola opakují informace, které již jsou známy. Například před více než rokem místní deník Yeni Alanya se zmiňoval nejen o výše uvedené trase, ale dokonce o jejím pokračování z Antalye do Alanye.

Samotné Ministerstvo dopravy a infrastruktury uvádělo spojení rychlovlakem po dané trase již ve strategickém plánu na roky 2015 až 2019 (viz PDF). Proto je roku 2023 otázkou jak to, že trasa ještě nestojí, nebo jak to, že se na ní již nepracuje a uvádí se jako žhavá novinka.

A tak je to v Turecku před volbami se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Nehoda zájezdového autobusu v Turecku si vyžádala řadu obětí

[ aktualizováno v 11:51 ] Ministr vnitra Ali Yerlikaya před chvílí oznámil, že zájezdový autobus jedoucí z Balıkesiru do regionu Kappadokie po dálnici E90 ( tedy Ankara - Adana neboli D750 ) v okrese Aksaray Merkez ( střed provincie Aksaray neboli samotné město Aksaray, pozn. red. ) sjel ze silnice a převrátil se. V autobuse se nacházeli 2 řidiči, 1 průvodce a 41 cestujících. K nehodě došlo přibližně v 7 hodin ráno. Stalo se tak těsně za křížením se silnicí Ulukışla Köyü Yolu ( silnice k vesnici  Ulukışla )  v katastru obce Acıpınar na sever od města Aksaray. Při nehodě přišlo bohužel o život 7 našich občanů ( původní informace uváděla čtyři oběti ), zraněno bylo 33 našich občanů, z toho 2 těžce. Jak ministr vnitra následně dodal , jedna osoba již prohlášená za mrtvou byla lékaři přivedena zpět k životu, takže zemřelo 6 lidí a 34 bylo zraněno. Protože se jednalo o soukromý zájezd a nikoli linkový autobus, lze předpokládat, že se ho účastnili jen turečtí občané. ...

Turecká lira po čtyřech měsících mění kurs

Turecká lira letošní rok předvádí něco, co svět nezažil dlouhé roky. Po dlouhé čtyři měsíce měla turecká měna vůči euru stabilní kurs 35 lir s velmi malou odchylkou. Od 1. července se lira uvolnila, aby se z hodnoty 35,06 liry za euro dostala na dnešní ranní hodnotu 35,85 liry, aby se odpoledne dostala ještě výš. Od počátku tohoto týdne (tedy od 8. července) začala lira oproti euru klesat. Meziroční změna vůči euru byla v pátek ráno necelých 25 procent, měsíční odchylka 3,1 %, nárůst od počátku července neboli od zahájení změny kursu byla necelých 2,5 procenta. To bylo dopoledne, kdy euro dosáhlo 35,85 liry. Celý den lira klesala výrazněji než celý týden, až odpoledne snížila svou hodnotu na 36 lir za euro. Souhrn předchozího roku 11. června 2024 to byl rok, co turecká státní měna prudce poklesla, takže během 11 dnů se z kursu 21,47 liry za euro dostala na 25,35 liry. Ale od 8. března letošního roku drží kurs pod hranicí 35 lir za euro až do konce června. Minulý rok byl kurs poznamenán...

Další střední zemětřesení v Turecku dnes ráno

[ aktualizováno ve 12:27 ] Ano, Kréta nebo střední Řecko se sice otřásají častěji, ale zemětřesení zaznamenaná tento měsíc v Turecku jsou silnější. A přestože od silných zemětřesení z února 2023 uplynul jeden a půl roku, stále se tam země třese. Příkladem je dnešní ranní několikanásobné zemětřesení. Srpnová zemětřesení nad 4 Turecko za prvních sedm dnů zažilo několik zemětřesení silnější než čtyři, všechna se vešla do škály 4 až 5, takže slabší až střední. První se objevilo hned 1. srpna v 5:52:14 ráno místního času o síle 4,3 v hloubce 5 km, a to ve východním Turecku s epicentrem 22 km jižně od asi půlmilionového města Malatya. Ano, také tam byla ona katastrofální zemětřesení před rokem a půl. Tentokrát se nic vážného nestalo, pokud se nepočítá vliv na psychický stav tamních obyvatel. Ministr vnitra Ali Yerlikaya oznámil , že situaci sleduje, ale že nebylo zaznamenána žádná negativní událost. mapa zemětřesení v Turecku od počátku srpna 2024 s magnitudem nad 4 (zdroj: emsc-csem.org ) ...