Přeskočit na hlavní obsah

Turecko chystá vysokorychlostní vlak z Istanbulu do Antalye

Předvolební boj v Turecku znamená, že vláda a ministři chrlí jednu úžasnou zprávu za druhou. Jednou z nich je oznámení tureckého ministra dopravy a infrastruktury, že připravují vysokorychlostní železniční spojení YHT z Istanbulu do Antalye. Bude to první spojení mezi Černým a Marmarským mořem a mezi Středozemním mořem. Jsou tam i další zajímavosti a souvislosti.


Kudy tudy do Bavorova?

Trasa má propojovat Istanbul, Eskišehir, Kütahyu, Afyonkarahisar, Ispartu, Burdur a Antalyu. Je to vlastně přímá trasa z Eskišehiru na jih.



Nová trasa do budoucna mění postavení Eskišehiru. Zatím je totiž součástí páteřního a klíčového spojení z Istanbulu do Ankary, ale v budoucnu se má doslova ocitnout na vedlejší koleji. Současná trasa totiž si kvůli Eskišehiru docela zajíždí, takže prakticky neumožňuje jednodenní cesty z Istanbulu do Ankara a zpět. To má zlepšit nová trasa, která má tato klíčová velkoměsta Turecka propojit přímým spojením bez zastávek (systém start-cíl).

Trasa do Antalye vrací Eskišehir na hlavní trasu, i když jinou. Díky tomu se nemusí snížit počet vlaků z Istanbulu do Eskišehiru, ale dokonce se může i navýšit.


Pro koho?

Není třeba připomínat, že pro Kütahyu, Afyonkarahisar, Ispartu nebo Burdur to bude znamenat výrazné zvýšení tuzemského turistického ruchu, ale také zjednodušit dopravu do Istanbulu a zpět pro týdenní pracovníky nebo studenty z těchto měst a provincií.

Tyto rychlovlaky mohou zajímavě přiblížit i zahraniční turisty přilétající do provincie Antalya letadly k místům po trase do Eskišehiru. To potom může znásobit efekt také zahraničním cestovním ruchem.


Jak s YHT do Antalye nyní?

Antalya zatím rychlovlakem nedisponuje, je odkázána na letecké či autobusové spojení. Nejbližším městem s YHT je nedaleko Konya (tedy v rámci tureckých rozměrů). Přesto se musí zbývající vzdálenost urazit v několikahodinové jízdě autobusem.

A nevyplatilo by se vybudovat rychlovlak také z Konyi do Antalye? Ano, tato trasa je již navržená. Je součástí spojení mezi Kayseri-Konya-Antalya, která má údajně končit v Aksu.


Za jak dlouho?

Celou trasu 714 kilometrů má vlak YHT podle údajů Ministerstva dopravy urazit za 4,5 hodiny, takže z toho odvozená průměrná rychlost je necelých 160 km/h. To notně převyšuje rychlost nejen autobusové, ale také automobilové dopravy, dokonce i při ignorování dopravních předpisů.

Vlakové spojení tedy může na jedné straně odlehčit jak autobusovou dopravu, tak lehce letišti Antalya, které je i tak přetížené.


Zázraky z rychlostí

Ministerstvo dopravy kouzlí s uváděnou rychlostí. Ještě před měsícem uváděl ministr dopravy pro tuto trasu 5 hodin, v ústním projevu tento týden 4:45 (tedy 4 hodiny a tři čtvrtě), v psaném provedení se uvádí 4:30 (neboli 4,5 hodiny).


Dovede opravdu konkurovat letadlům?

Pokud se jedná o dopravu z Istanbulu, tak určitě. Vlak na rozdíl od letecké přepravy vyjíždí přímo z města, není nutné jezdit například na Letiště Istanbul nebo Sabihu Gökčen (ačkoli to je nyní zjednodušeno novým spojením, metrem). Vlak nevyžaduje bezpečnostní kontroly, odbavení, pro jistotu delší čekání.

Let z Istanbulu do Antalye trvá od 1:05 do 1:25. Když se k tomu přidá přídavná 1 hodina cesty na letiště a 2 hodiny na letišti, činí to celkově přibližně stejnou dobu, za jakou z centra Istanbulu do centra Antalye dojede ryclovlak YHT. A protože je to dovolenková oblast, neočekává se návrat zpět ještě týž den.

V neposlední řadě má v souboji rychlovlaku a letadel vliv ekologický faktor. Vlaky jsou samozřejmě elektrické a tudíž "čisté" (otázka ekologie se přenáší na způsob získávání elektřiny), zatímco letadla jsou (prozatím) samozřejmě spalovací, používající kerosin neboli letecký petrolej (je podobný lehké motorové naftě pro arktické podmínky). Letecké palivo je osvobozeno od zdanění, což oproti pozemní dopravě leteckou finančně nekorektně zvýhodňuje.


Opravdu jde o žhavou novinku?

Rozhodně ne. Spíš se sklerotickým, zapomnětlivým či neposlouchajícím voličům dokola opakují informace, které již jsou známy. Například před více než rokem místní deník Yeni Alanya se zmiňoval nejen o výše uvedené trase, ale dokonce o jejím pokračování z Antalye do Alanye.

Samotné Ministerstvo dopravy a infrastruktury uvádělo spojení rychlovlakem po dané trase již ve strategickém plánu na roky 2015 až 2019 (viz PDF). Proto je roku 2023 otázkou jak to, že trasa ještě nestojí, nebo jak to, že se na ní již nepracuje a uvádí se jako žhavá novinka.

A tak je to v Turecku před volbami se vším.

Patrik Veselík

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Dvě zemětřesení v Turecku o síle nad 5

[ AKTUALIZACE V 23:24 ] Dnes zažilo Turecko dvě nezávislá zemětřesení, která ovlivnila různá místa země. Vyděsily jak místní, tak turisty. Ministr zdravotnictví Fahrettin Koca při prvotní informaci neuvedl žádné případy zranění či úmrtí. Následně byla informace aktualizována. Zemětřesení v 16:16 tureckého času První zemětřesení se odehrálo sice mimo území Turecka, ale ovlivnilo široké území celého Antalyjského zálivu včetně turistických regionů Antalya, Side či Alanya, stejně tak jako Kypru. Toto zemětřesení mělo epicentrum mimo velké zlomy. Podle serveru EMSC zemětřesení mělo pocítit 34 milionu lidí. Později byla síla zemětřesení snížena na 4,7. Také vzdálenost asi 100 kilometrů od tureckých břehů snížila vliv na úroveň jen pocitovou, někdy ani to ne. 177 osob nahlásilo svůj pohled na zemětřesení Zemětřesení ve 20:48 tureckého času Druhé zemětřesení s magnitudem 5,2 se odehrálo na východě Turecka. Epicentrum se nacházelo 11 km od města Malatya (v okrese Yešilyurt), poblíž zlomu, na

Jaká je aktuální kvalita vody na tureckých plážích?

Dovolenkáře bažící po čisté vodě i pláži nejvíc zajímají právě tyto informace. Ale jak se k nim dostat? Ptát se po různých skupinách na sociálních sítích je jedna možnost, ale ještě lepší je mít jeden zdroj pro všechny pláže v celém Turecku. Zde velmi pomáhá turecké Ministerstvo zdravotnictví. To nejenže nechává pravidelně na všech veřejných plážích testovat kvalitu, ale také informace shromažďuje a zveřejňuje ve veřejně dostupné mapě. zdroj:  https://yuzme.saglik.gov.tr/ Čísla na mapě značí počet pláží v daném místě, které jsou pod kontrolou ministerstva. Po přiblížení je možné pro přiblížení kliknout na modře orámovanou oblast daného regionu, případně rolovat kolečkem na myši do té míry, až nebude k dispozici žádné číslo ( tedy budou vidět všechny pláže jednotlivě ). Mapa má problém s vykreslováním ikon u konkrétních pláží ( testováno na Windows i Androidu, Google Chrome, Mozilla Firefox, MS Edge či Samsung Internet, všude stejný výsledek ), což kazí záměr rychle se zorientovat ve de

Jak vidí USA bezpečnost v Evropě? Doporučují jezdit do Turecka?

[ AKTUALIZACE 4. 8. 2023 ] Snad každý stát na světě sleduje bezpečnostní situaci v ostatních zemích a doporučuje svým občanům kam jezdit, kde si dávat větší pozor a kam nejezdit vůbec. Spojené státy americké to samozřejmě dělají také. Jaký je jejich úhel pohledu na bezpečnost napříč Evropou a okolím? Ano, je to překvapení. Typicky od 4. či 5. října 2022 platí aktuální situace, zveřejněná na stránce https://travelmaps.state.gov/TSGMap/ . Písková barva (či chcete-li světle žlutá) znamená nejlepší hodnocení, tedy normální situaci. Je to překvapivě nejen Irsko, Portugalsko nebo Uzbekistán, ale celý pás podél bojujících stran, tedy od Skandinávie přes pobaltské státy, Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Žlutá barva znamená zvýšenou opatrnost. Sem spadá celá západní Evropa včetně Česka, dále západní Balkán, Turecko, Kazachstán, Turkmenistán, dále Maroko, Tunisko a další. Co je na Česku špatně? To lze zjistit po rozkliknutí Česka na dané mapě. Ale překvapení poté trvá,